nieuws

Shuttle is als autonoom opslagmiddel al vijftien jaar oud…

Warehousing 840

Het eerste prototype kwam uit in 2004 – twee jaar later was het eerste model beschikbaar. Achteraf blijkt de shuttle het begin te zijn van een enorme boost in automatische magazijntechnologie. Dematic legt nog een keer uit hoe het zo is gekomen; met dank aan Fraunhofer IML.

Shuttle is als autonoom opslagmiddel al vijftien jaar oud…

In het voorjaar van 2001 vergaderde Volker Jungbluth met zijn team in een café in het zuiden van Dortmund over de redenen waarom het eerste autonome opslagmiddel, met de pakkende naam Alf, niet aansloeg in de markt. Hij leidde van 1999 tot 2004 het Fraunhofer IML instituut, afdeling machines en materialen. De bestaande palletshuttle was gewoon te zwaar met een totaal gewicht van meer dan 2,5 ton, inclusief de batterijen. Bovendien was de shuttle gebouwd met een extreem stabiel en dus duur stalen frame, wat ten koste ging van de snelheid. Het gewicht moest omlaag door minder frame-elementen toe te passen.
Niet alleen de technische ontwikkeling was een uitdaging in die tijd, ook de naam zorgde voor verhitte discussies. Jungbluth had problemen met het afdwingen van zijn voorkeur, omdat het woord ‘shuttle’ in die tijd vooral geassocieerd werd met de Space Shuttle van NASA. Vandaag de dag is de uitdrukking inmiddels ook stevig verankerd in de logistieke sector.

Grijpers maakten de shuttle storingsgevoelig

Het grote voordeel ten opzichte van een automatisch magazijn voor kleine onderdelen was, dat de opslag zonder extra ruimtebeslag kon worden verhoogd. De onderzoekers bereikten de eerste gewichtsreducties door lichtere containers te gebruiken in de plaats van pallets. In de volgende stap werd het grote batterijpakket vervangen door rails met stroomvoorziening, waarop de shuttles konden bewegen in de stellingen. Om te picken gebruikten ze de grijpers, die al bij het IML waren ontwikkeld. Deze bewogen onder de dozen en containers, draaiden en trokken zo de lading op. Deze hefbeugel was ook een integraal onderdeel van de eerste multishuttle van Siemens Dematic, het huidige Dematic. Het probleem was dat de shuttle nog steeds te zwaar was om in de stelling te kunnen werken zonder stalen constructies. Bovendien kon de lading in de containers wegglijden. De methode was dus te gevoelig voor storingen bij het dagelijks gebruik. Als gevolg hiervan schakelde Siemens Dematic over op de grijparmen met een railconstructie.

Eerste testen onder andere in Finland

In april 2004 begaf Jungbluth zich met een eerste prototype naar Dematic. Het bedrijf ontwikkelde sturingstechnologie en -software om de eerste bèta-shuttles te installeren. Het programmeren van de algoritmen was een grote uitdaging omdat de multishuttle complexer was dan een automatisch magazijn voor kleine onderdelen. In HK in Finland en Transpharm kwamen de eerste testsystemen van de grond. De focus van Dematic was toen gericht op de geschiktheid van de shuttle voor seriële productie. Het ontwikkelingsteam bleef daarom het systeem ontwikkelen na de overname door het Fraunhofer-instituut. De stroomgeleiding werd vervangen door elektrische rails. Het hefsysteem van de lading was nog niet afgestemd op de stellingconstructie. Om deze reden ging het team over op beugels, armen en intrekbare telescopen die in het rek reiken.

 

Expertartikel – let op de omgeving

Hoge output is vaak leidend bij de aanschaf van een geautomatiseerde magazijnsystemen. Wat meestal wordt vergeten, is dat zo’n systeem een flinke impact heeft op de omgeving en de facilitaire aspecten van een warehouse.
Lees het hele artikel >>>>

Verdere ontwikkeling – lading dieper wegzetten

Met de herpositionering van het product loste Dematic een ander probleem op met behulp van de gepatenteerde Inter-Aisle-Transfer (iAT). Dat is gebaseerd op het picken van de dozen in de richting van de shuttle vanuit de naastgelegen opslaglocatie. Samen met de software kan de shuttle nu dozen en bakken op de tegenoverliggende locatie plaatsen dankzij deze technologie.
De multishuttle is nog niet klaar qua ontwikkeling. Dematic werkt bijvoorbeeld aan het dieper in het opslagrack brengen van de systemen om de opslagruimte te vergroten. Er wordt ook nieuwe robottechnologie toegepast. In de toekomst zullen de shuttles elk product overal in het schap kunnen bereiken. Mobiele 3D-robots geven hier eerste inzichten over hoe de markt zich momenteel ontwikkelt.

Lees ook: Online magazine over robotisering – met een video over de nieuwste shuttles

Reageer op dit artikel