nieuws

Tilburg-Waalwijk eindelijk Logistieke Hotspot nr.1 van Nederland

Warehousing 10764

Dertien jaar heeft Tilburg-Waalwijk er op moeten wachten maar eindelijk is deze Brabantse regio uitgeroepen tot Logistieke Hotspot van het Jaar. In een online enquête – een initiatief van Logistiek.nl – kreeg Tilburg-Waalwijk van een panel logistieke experts de hoogste waarderingen en meeste stemmen. Op plaats twee eindigt Venlo-Venray. West-Brabant, dat de twee voorgaande edities van de verkiezing won, zakt naar plaats 3. Met plaats 4 is Almere-Lelystad-Zeewolde dit jaar de absolute runner up.

Tilburg-Waalwijk eindelijk Logistieke Hotspot nr.1 van Nederland

Als sluitstuk van de goed bezochte Summit Logistieke Hotspots in Weert werd Tilburg-Waalwijk gekroond tot dé Logistieke Hotspot van het Jaar. Die eer dankt de Midden-Brabantse regio aan het feit dat het 34 koppige panel de hotspot de hoogste waardering toekende op de criteria beschikbaarheid voldoende personeel (ex aequo met runner up Almere-Lelystad-Zeewolde, red.) en de medewerking van de overheid/gemeente bij het faciliteren van nieuwe logistieke bedrijvigheid.

Met name voor dit laatste criterium oogstte Tilburg-Waalwijk de meeste lof. “De top-3 is een close call, maar Tilburg staat absoluut op 1 met haar aanpak”, zegt een van de panelleden in zijn commentaar op dit criterium. Op het criterium beschikbaarheid van bouwgrond en panden moet Tilburg-Waalwijk een snaar laten. Almere-Lelystad-Zeewolde, West-Brabant en Venlo-Venray doen het op dit gebied beter dan de Midden-Brabantse regio.

 

logistieke-hotspotMeeste stemmen voor Tilburg-Waalwijk

Naast deze drie criteria hebben de panelleden in de hotspot enquête ook hun voorkeursstemmen gegeven aan criteria als: motivatie personeel, beschikbaarheid infrastructuur, bereikbaarheid van de logistieke hotspot, de mate van nationale e-fulfilment, crossborder e-fulfilment en welke logistieke hotspot vooral geschikt is als vestigingslocatie voor nationale distributieactiviteiten. Op al deze criteria kreeg Venlo-Venray -de nummer 3 van vorig jaar – nipt de meeste voorkeursstemmen voor Tilburg-Waalwijk, dat alles bij elkaar opgeteld uiteindelijk toch de meeste stemmen behaalde, waarmee deze regio voor het eerst sinds de start van de verkiezing in 2006 de felbegeerde titel binnen heeft van Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland.

Regio is optimaal bereikbaar

Berend de Vries, wethouder economische zaken van Tilburg, zegt in een eerste reactie na de bekendmaking van de uitslag,dat het winnen van de prijs Logistieke Hotspot van het Jaar een erkenning is van de inzet en investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan. “Logistiek is innovatieve topsport en vraagt om goede bereikbaarheid via weg, water en spoor. We investeren fors in de havens van Tilburg en Waalwijk en met de gerealiseerde treinverbinding met China is onze regio optimaal bereikbaar.”

 

Uitslag Logistieke Hotspot van het Jaar verkiezing

1             Tilburg-Waalwijk
2             Venlo-Venray (crossborder e-fulfilment hotspot nr.1)
3             West-Brabant (Oosterhout-Breda-Roosendaal-Bergen op Zoom-Moerdijk)
4             Almere-Lelystad-Zeewolde (runner up)
5             Rivierenland (Tiel-Geldermalsen-Zaltbommel)
6             Oss-Veghel-‘s-Hertogenbosch
7             A12 Corridor (Lansingerland-Zoetermeer-Zuidplas-Waddinxveen)
8             Twente (Almelo-Hengelo-Enschede)
9             Utrecht (Lage Weide)-Nieuwegein-Vianen (nationale e-fulfilment hotspot en nationale distributie hotspot nr. 1)
10           Arnhem-Nijmegen
11           Zuid-Limburg (Maastricht-Heerlen-Sittard-Geleen)
12           Eindhoven-Helmond
13           Keyport Midden Limburg (Roermond-Weert)
14           Liemers (Duiven-Westervoort-Zevenaar-‘s-Heerenberg)
15           Schiphol
16           Drechtsteden
17           Hoogeveen
18           Rotterdam-Nieuw Reijerwaard
19           Maasvlakte I en II
20           Vlissingen
21           Stedendriehoek (Apeldoorn-Deventer-Zutphen)
22           IJsseldelta (Zwolle – Kampen – Meppel – Hasselt – Nieuwleusen)
23           Dryport Emmen-Coevorden
24           Noordzeekanaalgebied (havengebied Amsterdam-Westas)
25           Emmeloord
26           Delfzijl-Eemshaven
27           Heerenveen-Drachten
28           Alkmaar-Enkhuizen

Opvang arbeidsmigranten

De Vries zijn collega in Waalwijk, Ronald Bakker die de prijs kwam ophalen in Weert, benadrukt vooral het feit dat de jarenlange inzet en investeringen niet onopgemerkt zijn gebleven binnen de logistieke sector. “Dat heeft voor ons een grote meerwaarde. Samen met onze partners uit onderwijs en bedrijfsleven werken wij immers dagelijks aan een excellent ondernemersklimaat voor de logistiek en pakken wij ook de problemen aan. Daarom lopen wij in de regio ook voorop in het realiseren van  kwalitatief goede, grootschalige, huisvesting van short stay arbeidsmigranten, om daarmee een bijdrage te kunnen leveren aan de behoefte aan personeel.”

 

 

Topregio door samenwerking

Wil Versteijnen, CEO GVT Group of Logistics, die zich al jaren opwerpt als het logistieke boegbeeld van Tilburg-Waalwijk, zegt kort na de prijsuitreiking trots te zijn dat hij aan de wieg heeft gestaan van deze regio, waar het gaat om de logistieke ontwikkelingen. “Het is mooi om te zien hoe een samenwerking uit kan groeien tot een top regio. We hebben als GVT samen met overheden en de gemeente Tilburg de afgelopen jaren diverse mijlpalen gerealiseerd, denk aan de eerste barge terminal in 1998, de railterminal in 2010 en de opzet van het Huis van de Logistiek.”

 

logistieke-hotspot-tilburg

 

Vestiging EDC’s

Ook stelt Versteijnen dat de regio voor de haven van Rotterdam ondertussen de belangrijkste corridor is geworden voor de binnenvaart. “En ook per spoor hebben wij sinds kort unieke verbindingen met China en Polen. Deze positie leidt ertoe dat 90 procent van de containers, welke aan en afgevoerd worden per spoor of binnenvaart, direct in onze regio worden gelost of geladen. Dit trekt dan weer Europese distributiecentra (EDC) aan die zich landen in de regio Tilburg–Waalwijk.”

 

 

Inzetten op ‘smart logistics’

Twan van Lankveld van Midpoint Brabant Smart Logistics, is verheugd om te zien dat alle regionale inspanningen van de afgelopen jaren hebben geleid tot dit mooie resultaat. Maar hij kijkt ook vooruit en stelt dat het logistieke programma van Midpoint Brabant vooral zal gaan liggen op ‘Smart Logistics’: niet meer, maar slimmer. “Meer doen met dezelfde mensen en middelen om duurzame groei beter te kunnen faciliteren. Of het nu gaat over dataficering, dat zijn intrede heeft gedaan in alle sectoren, zo ook in logistieke ketens, of over slimme inzet van mensen en kennis.” Volgens Van Lankveld wordt hier de komende jaren concrete invulling aan gegeven met onder andere een data-programma in de logistiek (DALI). “Daarnaast zoeken we vernieuwing ook via startups (Pitch Logistics) en studenten in nauwe samenwerking met de Brabantse kennisinstellingen via de Logistieke Community Brabant (LCB).”

Almere-Lelystad-Zeewolde grote verrassing

Runner-up van dit jaar is zonder enige twijfel de regio Almere-Lelystad-Zeewolde. Dit jaar dendert de Flevolandse regio – gastheer van de Summit Logistieke Hotspots in 2018 –  de top vijf binnen met een vierde plaats (2018: plaats 12). De ‘logistieke hotspot in wording’ kwam vorig jaar en dit jaar veelvuldig in het nieuws door de komst van het mega-distributiecentrum van de Spaanse kledinggigant Inditex en de ontwikkeling van de nieuwe Flevokust haven aan het IJsselmeer.

Winnaars subcategorieën

Tijdens de Summit Logistieke Hotspots werden naast Tilburg-Waalwijk, ook Venlo-Venray en Utrecht (Lage Weide)-Nieuwegein-Vianen gehuldigd. Eerst genoemde ging voor het derde achtereenvolgende jaar aan de haal met de prijs voor de subcategorie: crossborder e-fulfilment hotspot. Utrecht (Lage Weide)-Nieuwegein-Vianen wint in twee subcategorieën: nationale e-fulfilment hotspot nr. 1 en nationale distributie hotspot nr. 1.

In het aprilnummer van Logistieke dat morgen verschijnt meer nieuws en achtergronden over de dertiende editie van de Logistieke Hotspot van het jaar verkiezing.

Reageer op dit artikel