nieuws

Jumbo dc Elst blijft scherp tot op het laatst

Warehousing Premium 1690

Veilig werken in magazijnen is op zich al een uitdaging. Maar het wordt nog iets spannender als een locatie op de planning staat om te sluiten. Dan versloft al snel de broodnodige discipline. Jumbo in Elst doet er alles aan om dit voor te blijven in de laatste fase van dit distributiecentrum.

Jumbo dc Elst blijft scherp tot op het laatst
Paul van den Broek, sitemanager

Het distributiecentrum in Elst gaat in de loop van volgend jaar dicht. De activiteiten verhuizen naar een compleet nieuwe, geautomatiseerde locatie in Nieuwegein. Maar dat betekent niet, dat in Elst zo langzamerhand de concentratie wegebt met alle gevolgen van dien voor productiviteit en veiligheid. Sitemanager Paul van den Broek is daar scherp op. “Het minste wat je kunt doen is er voor zorgen dat medewerkers aan het einde van de dag net zo gezond naar huis gaan als ze die ochtend zijn binnengekomen.”
Van den Broek zegt er alles aan te doen om de spirit er in te houden. Daarom deed dit dc vorig jaar nog mee met de prijs Het Veiligste Magazijn. Het dc in Elst ging opgetogen met zilver naar huis, net zoals het Jumbo-dc in Breda twee jaar geleden wist te realiseren.
Sinds 2012 werkt Van den Broek bij Jumbo. Voorheen was hij verantwoordelijk voor Norbert Dentressangle (ND Logistics) in Nederland, tegenwoordig XPO. Elst doet hij nu anderhalf jaar. Er werken 150 mensen in vaste dienst, samen met ongeveer 200 avond-/weekendkrachten. Daarnaast biedt dit dc werk aan zo’n 250 fte’s op uitzendbasis.

Prijs Het Veiligste Magazijn

Jaarlijks krijgen bedrijven de kans om mee te doen met de verkiezing Het Veiligste Magazijn. Jumbo deed twee keer mee, beide keren was er zilveren onderscheiding. Het dc in Elst mocht de prijs het afgelopen najaar in ontvangst nemen.
Meer over de verkiezing >>>>

‘Veiligheid levert geld op’

In het verleden maakte Van den Broek een dodelijk ongeval mee in een bedrijf. Hij noemt dat de ‘zwartste’ dag in zijn loopbaan, die hij nooit meer wil meemaken. Toen hij bij Jumbo begon, zag hij dat er veel op veiligheidsgebied op papier staat, maar de werkelijkheid was anders.
“Op een relatief klein vloeroppervlak van 27.000 vierkante meter rijden 130 heftrucks rond. Dat moet je reguleren, om zowel ongevallen als schades te verminderen. We hebben vorig jaar een extra stap gezet in veiligheid, zonder dat het geld heeft gekost. Dat is nog wel eens een misvatting die ik hoor. De productiviteit is niet omlaag gegaan en we zijn binnen het beschikbare budget van investeringen gebleven. Dat is een uitdaging, maar het is ons wel gelukt. De financiële winst zit in aantoonbaar minder schades, maar ook het ziekteverzuim is lager, al heeft dat meerdere oorzaken.”Jumbo
Danny Suithoff is al jarenlang actief op de vestiging Elst. Hij heeft nu de rol van health en safety medewerker. “In twee jaar tijd is veiligheid naar een hoger niveau gebracht door daar heel gericht op te sturen. Elke twee weken hebben we safety overleg met een speciaal team, inclusief een paar mensen vanuit de operatie. Die ‘veiligheidsambassadeurs’, zoals we ze hebben genoemd, nemen verhalen van de werkvloer mee. Daar kan het management snel op schakelen en met een antwoord komen. Voorheen was er best frustratie, omdat het antwoord maar niet kwam.”

‘We zeggen gewoon hoe het is’

Veiligheid mag geen papieren tijger zijn, hield Van den Broek zijn mensen voor. “Maak het belangrijk, dan is het onderscheidend en gaan collega’s er naar handelen. Want veiligheid is vooral gedrag. Collega’s hebben vaak niet zoveel op met allerlei procedures. Je moet het echt vanuit het management voordoen en benadrukken.”
Het risico van de situatie waarin Elst zich bevindt, is dat er een leegloop op gang komt, die de organisatie in de operatie zwakker maakt. Dat daardoor aspecten als veiligheid naar de achtergrond verdwijnen. Maar volgens Van den Broek is daar geen sprake van.
“De Jumbo-organisatie is open en transparant naar alle collega’s. We zeggen gewoon hoe het is. Mensen weten dat dit bedrijf constant verandert. Misschien is dat wel het verschil met bijvoorbeeld een logistiek dienstverlener, zoals ik dat eerder heb ervaren. Dit is echt een familiebedrijf. Bij dienstverleners gaat het heel vaak vooral om budget en KPI’s. Tuurlijk is dat belangrijk, maar betrokkenheid bij het bedrijf zoals zich dat ontwikkelt, voel je hier echt op alle niveaus.”

‘Schades niet melden – dat is erg’

Om het veiligheidsgedrag de goede kant op te krijgen hamert Van den Broek op positieve feedback en kritisch zelfbewustzijn – beide aspecten in een heilzaam evenwicht. Hij geeft complimenten waar het kan en wil dat ook zien van de leidinggevenden.
“Maar dat betekent niet, dat je geen kritiek mag geven. Mensen zien zelf heel goed wat ze fout doen. Met meetinstrumenten houden we de prestaties bij. Schade rijden kan gebeuren. Dat is niet erg. Schades niet melden, dan heb je met mij wel echt een probleem. De grondhouding moet niet zijn, dat wij kijken hoe we kritiek kunnen geven, maar hoe we mensen kunnen inspireren. Leg de verantwoordelijkheid terug in de organisatie.”

Aansturen met vaste methodesjumbo

TWI is een gestandaardiseerde manier van trainen voor nieuwe medewerkers. Dat gaat van makkelijk naar moeilijk en met trainers vanaf de werkvloer. Alle taken zijn uitgeschreven. De trainingsmethode zelf is: 3 keer voordoen en 4 keer zelf doen. Vervolgens aandachtspunten benoemen en de reden geven. Ook de veiligheidsvoorschriften komen aan bod.
OBM stuurt op gedrag met observaties. Hoe werk jij veilig, doe je dat ook echt? Daarop komt feedback, met alleen benoemen wat positief is. Behalve als ze echt uit de bocht gaan. Ze weten zelf wel wat misgaat. Daar volgt dan toch vaak een gesprek over. Het gaat om contact op de vloer, waarbij mensen zich soms al spontaan verexcuseren.

‘We investeren nog steeds in Elst’

“We zijn hier elke dag volop een bedrijf aan het runnen”, zo vat Van den Broek de stemming samen. “Ook blijven we investeren in nieuwe belijning, het schoonhouden van het dc en dergelijke. Dat wekt vertrouwen. We zijn hier voorlopig nog volop aan het werk. Het gevoel van afbouwen is nog ver weg.”
Kim van Doorn ervaart hetzelfde vanuit haar functie binnen dit dc. Zij verzorgt als praktijkbegeleider/opleidingsmanager de trainingen voor elke nieuwe medewerker die ook nu nog binnenkomt. “Iedereen krijgt een eigen trainer mee, twee dagen of drie avonden. Daarvoor hebben we allemaal trainingsmateriaal gemaakt. Er is hier best veel intern transportverkeer op de vloer. Maar toch oogt het niet onrustig. Daar hebben we met trainingen veel aan gedaan. Op de magazijnvloer is verder de pickstrategie aangepast, zodat medewerkers niet meer voor iedere winkelorder kriskras door het magazijn rijden om alle orderregels na te lopen.”
Volgens Van Doorn is het aan de betrokkenheid van de mensen in het magazijn niet te merken, dat Elst ophoudt te bestaan. “Individueel maken ze zich heus wel zorgen over wat er straks gaat veranderen voor henzelf. Maar we leiden nog steeds reachtruckchauffeurs op. Dat zien ze ook.”

Reageer op dit artikel