nieuws

DHL Beringe verhoogt productiviteit met robot pickingcell

Warehousing 2429

DHL en Robomotive hebben een pickrobot geïmplementeerd op de Supply Chain campus van de logistiek dienstverlener in Beringe. De Material Handling Dag aankomende woensdag heeft de primeur want dan geven Tjalling de Vries (DHL) en Michael Vermeer (Robomotive) een inkijk in deze pickrobot die tot 600 dozen per uur kan verwerken. Een primeur want dit is wereldwijd de eerste robotcel die vanaf pallets en flowracks kan picken, zonder dat hiervoor vooraf masterdata nodig is.

DHL Beringe verhoogt productiviteit met robot pickingcell

DHL Supply Chain is uitermate tevreden over de prestaties die deze robot in de testfase heeft neergezet. “Repetitieve taken vinden sneller en efficiënter plaats”, stelt de logistiek dienstverlener vast. Een ander voordeel is dat artikelen snel kunnen worden gewisseld. Voor zover bekend wordt bij deze pickrobot volgens DHL Supply Chain voor het eerst visiontechnologie toegepast in een warehouse-omgeving.

Manueel picken is arbeidsintensief

Volgens Sebastiaan Bolt, Site manager van DHL Supply Chain, neemt de pickingrobot het veelal repetitieve pickproces van de mens over. “Manueel picken is arbeidsintensief en fysiek inspannend en heeft een kleine kans op fouten. Deze pickingrobot zorgt ervoor dat onze mensen zich kunnen concentreren op meer complexe taken.”

Inleren is niet noodzakelijk

Het robot pick systeem dat Robomotive installeerde scant de locatie op het moment van het picken en kan op basis daarvan afzonderlijke dozen identificeren. Inleren en masterdata zijn niet noodzakelijk, waardoor items eenvoudig en snel kunnen worden uitgewisseld. Volgens Tjalling de Vries, Innovation lead  van DHL Supply Chain, kunnen de artikelen in de flow racks en op de pallets in de pickingcell vervangen worden door nieuwe hardlopers, zonder dat hiervoor herprogrammering aan te pas hoeft te komen. “Daardoor kunnen we nog sneller inspelen op veranderingen in vraag, bijvoorbeeld naar aanleiding van verkooppromoties of consumententrends.”

DHL en Robomotive op de Material Handling Dag
Tijdens de Material Handling Dag van Logistiek woensdag 3 oktober aanstaande verzorgen Tjalling de Vries van DHL Supply Chain en Michael Vermeer (Robomotive) een kennissessie over het orderpickrobot project in het DHL-dc in Beringe. In deze kennissessie werpt Michael Vermeer ook een blik op de toekomst die zijn bedrijf bij de verdere robotisering van een traditioneel warehouse. De aan DHL geleverde robot is daarbij pas het begin van een roadmap die Robomotive daarover heeft uitgestippeld en die stap voor stap gerealiseerd gaat worden. Tijdens deze kennissessie wordt ook nader ingegaan op de performance van deze robotcel. Tjalling de Vries zal namens DHL vertellen hoe project is verlopen en hoe robotica past in de bredere innovatie agenda van DHL. Ga naar de Material Handling Dag website voor meer informatie over het programma de diverse kennissessies en aanmelden.

Robomotive – dat ontstaan is vanuit de automotive industrie – heeft al langer vergelijkbare toepassingen draaien, met name in productieomgevingen voor het picken van losse items uit een bak (binpicken). DHL wilde een generieke oplossing in een groter toepassingsgebied in een traditioneel warehouse met flowracks en pallets. De toepassing van DHL heeft inmiddels aangetoond dat de technologie inderdaad in deze warehouse-omgeving en met een goede terugverdientijd is toe te passen.

 

 

Lees ook:

Robots in de logistiek: dit is er, dit kunnen ze

 

 

‘Hardloop proces’ is volledig geautomatiseerd

De robotcel is een uitbreiding op een eerder ingezette mechanisatie-traject van het outbound-proces bij DHL Beringe. “Voor hardlopende items hebben we nu een volledige automatisering bereikt”, aldus Sebastiaan Bolt. “Vanaf ontvangst van de order worden de dozen automatisch gepicked, gelabeld, gesorteerd en naar loose loaded container getransporteerd.”

 

 

 

Pickrobot kan tot 120 kilo tillen

Voor Robomotive betekent dit project een definitieve stap als bedrijf om robots ook in een warehouse omgeving te introduceren. Het bedrijf uit Roermond heeft de robotcel turnkey geleverd. De robot bij DHL heeft een reikwijdte van 3 meter en kan tot 120 kilogram tillen, waardoor met één robot 4 pallets en 25 meter pickfront op een flowrack worden bereikt.

 

 

Lees ook:

Let op de omgeving bij automatisering magazijnen

 

Terugverdientijd binnen 3 jaar

Volgens Michael Vermeer, CEO en oprichter van Robomotive, verdienen de robots zich bij inzet in gewone dagdienst binnen circa 3 jaar terug. “Door de volledig in-house ontwikkelde adaptieve combinatie van robot, vision en grijper kan de robot de oog-handcoördinatie van de mens nabootsen, waardoor producten niet meer netjes op hun plek hoeven te liggen.”

Robot kan 24/7  orders picken

Vermeer stelt dat de robot vooral inspeelt op het huidige tekort aan logistiek personeel en de groei van de e-commerce die zorgt voor een steeds grotere druk op warehouse-operaties van logistiek dienstverleners en e-fulfilment bedrijven. “Om op deze trend in te spelen hebben we een aantal jaren geleden algoritmes bedacht die niets hoeven te weten van een product. Je kunt deze software vergelijken met de oma die tegen haar kleinkind zegt: ‘pak maar drie koekjes uit de trommel’ en vervolgens doet het kind dat zonder verdere info over de koekjes te vragen. Dat is ook toegepast op deze robot die ook nog eens 24/7 in te zetten is, wat in de logistiek niet vaak gebeurt op het gebied van orderpicking. Van die techniek was Tjalling de Vries enorm gecharmeerd want dit was nu juist de technologie waarnaar hij zocht vooral ook omdat DHL hierin voorop wil lopen met het toepassen van intelligente algoritmes in hun warehouse-operaties.”

Goed projectmanagement

Het inpassen van deze pickrobot in een bestaande warehouse-omgeving – een thema waar ook tijdens de Material Handling Dag volop aandacht wordt besteed – gaf weinig problemen. Vermeer: “Belangrijke voorwaarde voor dit project was een goed projectmanagement met een team dat aan zowel de kant van DHL als van ons goed kan schakelen op het gebied van ICT, elektrotechniek, pneumatiek en veiligheid maar ook bouwkundig. Wij maken het voor de klant eenvoudig door zelf een lay out op te zetten waarin we aangeven wat we nodig hebben voor de robot. Denk daarbij aan de benodigde perslucht, voeding, de benodigde ICT-verbinding en de eisen waaraan de vloer moet voldoen. Daar heeft DHL goed voor gezorgd. We hebben dit project turn key uitgevoerd, hetgeen inhoudt dat je er goed projectmanagement achter moet zetten, waarbij de klant er via mijlpalen zoals kick-off, design review, FAT (Factory Acceptance Testen) en SAT (Site Acceptance Test) gestructureerd doorheen geloodst wordt.”

 

Lees ook:

Robots in dc zijn in feite al onmisbaar

 

 

DHL: ‘robotica is belangrijk focusgebied’

Het project met de piecepicking robot van Robomotive is onderdeel van de brede innovatie agenda van DHL Supply Chain die loopt van augmented reality tot de inzet van AGV’s. Robotica is een belangrijk focusgebied binnen innovatie. Zo heeft de logistiek dienstverlener het afgelopen jaar in het onderdelen distributiecentrum van Wärtsilä in Kampen een test uitgevoerd met mobiele robots van startup Fetch Robotics. Voornaamste doel van deze pilot was om te kijken of de robots geschikt zijn voor inzet in de dagelijkse magazijn operatie.

Reageer op dit artikel