nieuws

‘Dode hoek’ heftruck niet langer probleem

Warehousing 2342

‘Dode hoek’ heftruck niet langer probleem

Linde heeft een oplossing gevonden voor het gevaar van de dode hoek, waar heftrucks vaak last van hebben. Camera’s bieden zicht aan alle kanten rond de heftruck.

Volgens de Duitse ongevallenverzekering (DGUV) had in 2016 maar liefst 44 procent van alle gemelde heftruckongevallen te maken met het aanrijden van medewerkers en mensen die komen vast te zitten. Voetgangers die opduiken in de dode hoek van de heftruck vormen een groot gevaar. Fabrikant Linde zegt de oplossing voor dit probleem gevonden te hebben met het systeem Surround View.

Vier beelden tegelijk zichtbaar

Vanuit de autobranche brengen diverse fabrikanten al een zogeheten Bird View oplossing aan de man. Dat zijn videosystemen die helpen bij het inparkeren. Het systeem bestaat uit meerdere camera’s, waarvan de losse beelden via software worden samengevoegd tot één beeld. De boordcomputer plaatst vervolgens de contouren van het voertuig in dit beeld en laat het aan de bestuurder zien als virtueel perspectief.
Zoiets doet ook het Surround View systeem, alleen gaat Linde een stap verder. Ook hier is het beeld afkomstig van live-camera’s rondom de heftruck, maar in plaats van één totaalbeeld geeft het display één beeld aan de voorkant, twee beelden aan de zijkant en één beeld aan de achterkant weer. Het grote pluspunt van deze oplossing is, dat de camerabeelden in een verhouding van 1:1 te zien zijn op een splitscreen, waar de bestuurder direct zicht op heeft. Dit voorkomt dat de delen waar de camera’s elkaar overlappen, vervormd en onduidelijk worden weergegeven. Wanneer er iemand aanwezig is in het gebied waar twee camera’s elkaar overlappen, is die persoon dus ook op beide beelden zichtbaar.

Naast aanrijdingen ook schade voorkomen

Alle vier de zichtgebieden op het display zijn te zien op het moment dat de truck in voorwaartse richting rijdt. Wanneer de bestuurder achteruit rijdt, zijn alleen het beeld aan de achterzijde en de beelden aan de twee zijkanten nog zichtbaar. De bestuurder kan zo dus al in een vroeg stadium een dreigend ongeval herkennen.Het gaat overigens niet alleen om het aanrijden van voetgangers, ook beschadigingen aan goederen, stellingen en de heftruck zelf zijn op deze manier te voorkomen.
Het extra zicht zorgt ook voor meer productiviteit. De bestuurder doet zijn werk dankzij dit nieuwe systeem efficiënter, sneller en meer ergonomisch verantwoord, meent Linde. Zo ziet hij bij het afzetten van goederen wat er vóór de vorken gebeurt – ook wanneer hij dit zelf door de lading niet kan zien. De nieuwe optie wordt in eerste instantie aangeboden voor alle heftruckmodellen met een capaciteit vanaf vier ton. Vooral in kleine ruimten, bij het manoeuvreren  en daar waar mensen en heftrucks elkaar vaak tegenkomen kan dit hulpmiddel van doorslaggevende betekenis zijn om veilig te kunnen werken.

Meer oplossingen op veiligheidsgebied

Linde manifesteert zich steeds meer als het merk, dat arbeidsveiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Recent nog werd de zogenaamde Safety Guard geïntroduceerd, een hulpsysteem waarmee trucks en voetgangers elkaar automatisch waarschuwen als ze elkaars pad kruisen. Verder toonde de fabrikant aanvullende verlichtingsopties, de VertiLight (verlichten van een groter oppervlak) en LED strips aan de mast en aan de achterkant van de heftruck. Deze en komende week organiseert Linde in Mannheim het event World of Material Handling voor relaties. Daar zijn deze en andere oplossingen ook te zien.

Meer over veiligheid rond heftrucks in het komende juni-nummer van Logistiek

Reageer op dit artikel