nieuws

‘Almere-Lelystad is een logistieke hotspot in wording’

Warehousing 4073

De regio Almere-Lelystad is er alles aan gelegen om te stijgen in de logistieke hotspot ranking. De gastheer van de komende Summit Logistieke Hotspots ziet dit event dan ook als uitgelezen kans om het logistieke profiel van deze regio onder de aandacht te brengen bij de logistiek professional. “Qua onderlinge verhoudingen en samenwerking is deze regio te vergelijken met de logistieke as Tilburg-Waalwijk”, zegt Rob Verhoeff, directeur van Lelystad Airport Businesspark (LAB).

‘Almere-Lelystad is een logistieke hotspot in wording’
“Qua onderlinge verhoudingen en samenwerking is deze regio te vergelijken met de logistieke as Tilburg-Waalwijk”, zegt Rob Verhoeff, directeur van Lelystad Airport Businesspark (LAB) Foto: John Phielix

De afgelopen edities van de Logistieke Hotspot van het Jaar verkiezing eindigde Lelystad steevast in de onderste regionen en Almere-Zeewolde deed het – met wat uitschieters daargelaten- ook niet veel beter. Daar moet verandering in komen nu beide Zuid-Flevolandse gemeenten nauwer zijn gaan samenwerken. Een flinke steun in de rug was het besluit van het Spaanse Inditex vorig jaar mei om een mega-distributiecentrum te realiseren op Lelystad Airport Businesspark. Rob Verhoeff stelt dat mede hierdoor men nu er pas echt achter komt wat voor verrassend logistieke profiel deze regio heeft. “Zowel in Almere als in Lelystad zijn stiekem al heel wat logistieke ontwikkelingen gaande en hetzelfde geldt zeker ook voor Zeewolde. Wat hier gebeurt, is altijd onderbelicht gebleven als je het vergelijkt met de regio Schiphol en de logistieke hotspots in het zuiden van Nederland.”

Wat zijn de logistieke ambities van deze regio?

“We spelen natuurlijk al lange tijd in op de volop beschikbare ruimte om hier te wonen. Als je kijkt naar de historie van de provincie Flevoland dan is met name op dit aspect ingespeeld om de Randstad te ontlasten. Daarop anticiperend betekent ook tegelijk dat de regio Amsterdam-Schiphol weinig ruimte meer biedt voor het ontwikkelen van bedrijvigheid. We kunnen hier een alternatief bieden omdat er nu eenmaal voldoende ruimte is voor grootschalige bedrijvigheid en dan met name logistieke ontwikkelingen.”

Containerterminal is operationeel

De regio Almere-Lelystad staat vooral bekend vanwege de agro- en maakindustrie en niet zozeer als een hotspot voor de logistieke bedrijvigheid. Verhoeff: “Dat is nog beperkt maar we zijn vanuit meerdere kanten bezig om dat profiel te versterken. Indirect speelt de toekomstige luchthaven daar een rol in. Er wordt geïnvesteerd in de infrastructuur vanaf Amsterdam op as A9, A1 en de A6 van Almere naar Lelystad wordt verbreed en er komt een afrit vanaf deze snelweg naar de nieuwe luchthaven.” Aan de noordkant van Lelystad is Flevokust inmiddels volop in ontwikkeling. Recent is dit op deze locatie een bargeterminal in gebruik genomen.
“Vlakbij bij deze terminal ligt een treinspoor, waar in de toekomst eventueel een railterminal kan worden gerealiseerd. Alle modaliteiten zijn eigenlijk rondom knooppunt Lelystad aanwezig.”

Almere-Lelystad gastheer Summit Logistieke Hotspots 2018

De logistiek vastgoedmarkt floreert als nooit tevoren dankzij de niet te stuiten ruimtevraag van logistiek dienstverleners en verladers. De opname cijfers rijzen dan ook de pan uit. Keerzijde is dat grond steeds schaarser wordt en er amper nog logistiek personeel te vinden is voor het werk in distributiecentra. Zo kopte NOS onlangs dat Nederland als pakhuis van Noordwest-Europa, uit zijn voegen barst’. Over het personeelstekort, het gebrek aan grond en andere thema’s zal tijdens de derde editie van de Summit Logistieke Hotspots met als thema: de juiste locatie en juiste mensen – volop gediscussieerd worden door logistiek professionals, logistiek dienstverleners, bouwbedrijven, projectontwikkelaars, makelaars en (regionale) overheden. Noteer alvast: de Summit Logistieke Hotspots vindt dinsdag 29 mei aanstaande plaats in de Catalina Hangaar op Lelystad Airport Businesspark (LAB). Ga voor meer informatie en inschrijven naar de eventsite van de Summit Logistieke Hotspots.

Is de arbeidsmarkt hier ontspannen in plaats van gespannen?

“Dat is een absolute plus van onze regio. Toen de directeur logistiek van Inditex hier in maart 2016 voor de eerste keer op bezoek kwam, keek zij eerst naar de afstand van het centrum van Almere naar de bouwlocatie op LAB. Bedoeld om een beeld te krijgen kijken hoe ver het toekomstige personeel straks moet reizen. Dan merk je al snel bij dit soort bedrijven dat beschikbaarheid van personeel één van de topprioriteiten is bij de uiteindelijke locatiekeuze .”

Is deze regio niet het lelijke eendje onder de logistieke hotspots?

“Wat voor ons heel belangrijk is dat Lelystad nu is gekoppeld aan Almere. Ik vergelijk deze regio met de as Tilburg-Waalwijk. Er liggen heel veel overeenkomsten, ondanks dat logistiek daar veel hotter is dan hier. Laat onverlet dat het bij allebei gaat om twee plaatsen die dicht bij elkaar liggen en ook nog eens complementair zijn. Wij vinden het niet erg als een bedrijf bijvoorbeeld op Stichtse Kant in Almere landt als het maar goed is voor de regio. Alleen samen kunnen we een sterk profiel neerzetten.”

Hoe nadelig is het jaar uitstel van de luchthaven?

“Dat staat volledig los van onze logistieke ambities. Het gebied heeft twee profielen eentje dat direct gekoppeld is aan de luchthaven met hotelontwikkelingen en de ander is logistiek. Bij de keuze van Inditex voor Lelystad heeft de luchthaven geen rol gespeeld vooral ook omdat er geen vracht op wordt gevlogen. Zij hebben aangegeven het leuk te vinden dat er een vliegveld is en dat er misschien de toekomst de mogelijkheid bestaat dat er maatschappijen gaan vliegen op Compostella dat naast La Coruña ligt, de thuishaven van Inditex.”

Heeft de komst van Inditex een aanzuigende werking?

“Daar was eigenlijk al sprake van voordat Inditex naar Lelystad kwam. Grote logistiek vastgoed ontwikkelaars als Somerset en Hercuton hadden op Lelystad Airport Businesspark grond reserveringen uitstaan. Ook de piketpaaltjes waren al gezet en het was toen nog een kwestie van inkoppen, maar door grote ruimtevraag van Inditex zijn deze plannen opgeschoven. Laat onverlet dat we nu bij alle grote ontwikkelaars en makelaars nadrukkelijk op het netvlies staan. We worden ook meegenomen in hun proposities naar klanten. Ik zie ons niet als een hotspot die direct kan concurreren met een Venlo of een Tilburg. Laat onverlet dat hier genoeg potentieel aanwezig is. Dat werd ook bevestigd door een item bij de NOS recentelijk waarin werd gesteld dat de logistieke hotspots opschuiven naar het noorden. Signalen hiervoor zijn er genoeg. Amsterdam en regio zitten vol en dat geldt ook voor Utrecht. Daarnaast worden de noordelijk logistieke hotspots steeds aantrekkelijker, omdat regio’s in het zuiden steeds meer problemen krijgen met de beschikbaarheid van geschikt arbeidspotentieel. Wij merken dat partijen steeds nadrukkelijker naar Almere-Lelystad kijken.”

Hoe belangrijk is de Summit Logistieke Hotspots voor jullie?

“Het is een belangrijk event voor logistiek professionals en het geeft ons de gelegenheid om onze regio voor het voetlicht te brengen. We hebben toch nog altijd een reputatie van onbekend maakt onbemind. Het verrast mensen vaak als ze hiernaartoe komen hoe kort de afstand is naar deze regio.”

Wat zijn de ambities van deze regio de komende vijf jaar?

“Binnen de Metropool Regio Amsterdam (MRA) willen we de logistieke hotspot zijn waar nog volop kan worden ondernomen. Zoekt een bedrijf een locatie om te groeien dan willen dat de keuze valt op zuidelijk Flevoland want hier kunnen we in ruime mate werkgelegenheid bieden.”

Inditex werft personeel

De bouw van het mega-distributiecentrum van Inditex en een bijbehorende strijkcentrale verlopen volgens Rob Verhoeff voorspoedig. “Het is fantastisch om te zien hoe de bouw gaat. Wat hier iedere dag aan bedrijvigheid plaatsvindt, is indrukwekkend.” Het Spaanse concern is inmiddels begon met het werven van personeel, nodig want in het pand komen bij de start 450 mensen te werken. “Een wervingsbureau is nu bezig met het invullen van 60 kaderfuncties. Na de zomer wordt gestart met het aantrekken van mensen voor de werkvloer. Die worden deels ook getraind in Spanje. Voor Inditex is het spannend. Het kunstje kennen ze maar het is voor het eerst dat ze dit buiten Spanje doen. Bovendien wil Inditex in dit dc de nieuwste magazijntechnologie toepassen voor onder meer de storage van hangende kleding. Het bijzondere hieraan dat ze die technologie samen met leveranciers ontwikkelen.”

Reageer op dit artikel