nieuws

Lean in het warehouse is leuk – geen rocket science

Warehousing 1768

Lean is een andere manier van denken en werken. Absoluut geen rocket-science. Dat is de boodschap van een dagelijkse workshop tijdens Logistica. Deelnemers kunnen direct ervaren wat het succes is van een optimale werkplekorganisatie.

Lean in het warehouse is leuk – geen rocket science

Eerder dit jaar brachten Esther Schuurmans en Caroline van der Plas samen een handzaam en leerzaam boekje uit met als titel Lean in de Logistiek. Als vervolg daarop verscheen een serie van acht blogs op Logistiek.nl, waarin ze hun ervaringen tijdens het uitvoerige lean traject bij Ingram Micro (voorheen Docdata) delen met andere logistiek professionals. Tijdens de vakbeurs Logistica houden de auteurs elke beursdag een workshop in één van de theaters op de beursvloer.

Expertise op de werkvloer

In 2012 kreeg Docdata met een enorme groeistuip te maken, dat het management zich serieus hoofdbrekens begon te maken over de kwaliteit van de dienstverlening en de productiviteit van de warehouse organisatie. Van der Plas: “Vanuit de directie is toen nadrukkelijk gestuurd op het invoeren van 5S als leidraad om mensen op de werkvloer meer te betrekken bij de kwaliteit van processen. Zij hebben de expertise en het is pas echt verspilling als je daar geen gebruik van maakt. De groei in dit magazijn voor bol.com ging zo hard, dat het management zich zorgen maakte over de aantallen die in het hoogseizoen op ons af dreigde te komen. Zijn we wel in staat om de performance te kunnen waarmaken, die we hebben toegezegd. Dus vroeg ik Esther om samen met mij te kijken hoe we hier meer grip op konden krijgen.”

Elke dag beter doen

Aansluitend begon een traject van introductiebijeenkomsten om van medewerkers te leren waar verbeteringen in het proces mogelijk zijn. Schuurmans: “Het is mijn passie om bij te dragen aan het bereiken van een excellente organisatie waar het fijn is om te mogen werken en waar de medewerkers gericht zijn op het leveren van toegevoegde waarde voor de klant. Dit betekent dat medewerkers zichzelf iedere dag de vraag te stellen: Hoe kan ik mijn werk nog beter doen?”

 

Reageer op dit artikel