nieuws

Brillengroothandel toont vernieuwde orderpicklijn

Warehousing 1879

Brillengroothandel toont vernieuwde orderpicklijn

Vorig jaar stapte Marchon Eyewear over op deels geautomatiseerd orderpicken. Belangrijk uitgangspunt was het afvlakken van pieken in de werkzaamheden en het reduceren van pickfouten. Dat is gelukt.

Inmiddels zijn de resultaten zodanig, dat de groothandel de deur van het Europees dc in Amsterdam voor een select gezelschap open zette, samen met leverancier Inther Logistics Engineering. Marchon levert brillen en zonnebrillen van vooraanstaande merken zoals Calvin Klein, Nike en Lacoste. Tot medio vorig jaar verliep het picken geheel handmatig. Inther nam als system integrator de totale installatie voor zijn rekening en koos voor een goods-to-man shuttle concept.

Eerst live gaan en dan finetunen

Guy Kerstens was nauw betrokken bij de installatie destijds. Hij was werkzaam bij Marchon als logistiek directeur. Met de deelnemers van het bedrijfsbezoek nam hij de belangrijkste aspecten door van de shuttle-installatie en de pickstations. Hij wees vooral op de groei in productiviteit. Gemiddeld kan een orderpicker handmatig zo’n 800 picks per dag aan. De automatisering levert een prestatie van 350 picks per uur op dit moment. Daar is in de afgelopen maanden hard aan gewerkt om dit niveau te halen. Volgens Kerstens is dat een belangrijke les: eerst live gaan en dan finetunen om op het gewenste niveau te komen.

Specifiek pick-to-light systeem

Het shuttlesysteem bestaat uit drie gangen met elk tien shuttles . Per dag kan Marchon dankzij deze installatie 40.000 brillen inslaan en ziet daardoor kans om 1 of 2 dagen te besparen in doorlooptijd. Dat betekent dat nieuwe modellen veel sneller beschikbaar komen voor verzending. De shuttles zorgen er voor dat vier pickstations worden voorzien van voorraadbakken. Met een specifiek pick-to-light systeem krijgt de orderpicker te zien uit welke bak hij artikelen moet halen en waar precies de artikelen moeten worden gelegd. De orderpickbak omvat namelijk diverse doosjes in verschillende formaten. Daarin worden de brillen met brillenkoker verzonden naar de betreffende opticien van grote ketens zoals Pearle.

Centraal in Amsterdam voorraad houden

De service die Marchon biedt aan opticiens gaat behoorlijk ver. Het komt voor dat de opticien verschillende kleuren modellen aan een klant wil laten zien en dan de niet verkochte kleuren retourneert. Er zijn ook situaties waar Marchon overeenkomt om een deel van de niet verkochte brillen komen weer terug te nemen.
Juist door centraal voor heel EMEA in Amsterdam voorraad aan te houden, kan Marchon beter inspelen op individuele behoeftes van opticiens met een gemiddeld lagere voorraad dan als in ieder land voorraad aangehouden zou worden. Zo is het voorraadrisico gedaald en de service op een hoger plan gekomen.

orderpicken

Reageer op dit artikel