nieuws

Picnic vergroot capaciteit met nieuw DC in Utrecht

Warehousing 7171

Online supermarkt Picnic neemt in Utrecht een nieuw distributiecentrum in gebruik. Het DC heeft een oppervlakte van ruim 7.000 vierkante meter. Met dit pand verdrievoudigt het snelgroeiende jonge bedrijf zijn opslagcapaciteit.

Picnic vergroot capaciteit met nieuw DC in Utrecht

Het nieuwe distributiecentrum van Picnic is een aanvulling op het huidige DC in Nijkerk dat inmiddels maximaal benut wordt. In samenwerking met locatie-eigenaar logistiek dienstverlener C. van Heezik werd de ruimte op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht versneld gebruiksklaar gemaakt. In het distributiecentrum worden zowel gekoelde als houdbare producten voor de klanten verzameld. Vorige week liet de online supermarkt al doorschemeren dat de opening van een nieuw DC op korte termijn prioriteit krijgt. Bovendien zijn er plannen voor een geautomatiseerd magazijn.

Picnic van start in 15 middelgrote steden

De online supermarkt heeft de extra opslagruimte hard nodig, want de online supermarkt gaat dit jaar in minstens tien tot 15 middelgrote steden van start. Recent werd bekend gemaakt dat de elektrische bezorgwagentjes over enkele weken de boodschappen gaan bezorgen in Ede, Veenendaal, Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn. Picnic onderscheidt zich van andere supermarkten doordat het geen winkels heeft en geen bezorgkosten in rekening brengt.  “Dit nieuwe distributiecentrum stelt ons in staat om nóg sneller te groeien en meer klanten te bedienen”, zegt Frederik Nieuwenhuys, mede-oprichter van de online supermarkt.

Duurzame stadsdistributie in Utrecht

Volgens Utrechtse wethouder van Economische Zaken Jeroen Kreijkamp past de komst van Picnic in het streven van de gemeente naar duurzame stadsdistributie. ”Het 100 procent elektrisch vervoer van Picnic past daar uitstekend bij”, aldus Kreijkamp.

Reductie CO2-uitstoot

De compacte elektrische wagentjes (LEVV’s, red.) waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden.

Online boodschappen populair in Amersfoort

Dat de nieuwe bezorgdienst aanslaat blijkt uit de onlangs verschenen Koopstromen Onderzoek 2016 van I&O Research. Het aantal mensen dat online zijn dagelijkse boodschappen doet steeg volgens de opstellers van dit onderzoek overal, maar nergens groeide het marktaandeel zo hard als in Amersfoort, de stad waar de online supermarkt anderhalf jaar geleden begon. De onderzoekers spreken dan ook van ‘het Picnic-effect’. Laat onverlet dat Albert Heijn nog altijd marktleider is waar het gaat om online boodschappen.

Lees hier meer over Picnic.

Reageer op dit artikel