nieuws

Logistieke Hotspot Rivierenland in problemen

Warehousing 1691

Logistieke Hotspot Rivierenland in problemen

Logistieke Hotspot Rivierenland (LHR), de organisatie die nieuwe logistieke bedrijvigheid moet aantrekken voor deze Gelderse regio, functioneert nog niet optimaal. Dat komt vooral door de achterblijvende inkomsten uit grondverkoop, meldt dagblad De Gelderlander.

De Regio Rivierenland is een organisatie waarbinnen tien gemeenten uit deze regio met elkaar samenwerken op het gebied van: logistiek, agribusiness en toerisme. In 2014 is de Logistieke Hotspot Rivierenland (LHR) opgericht. Op verzoek van de deelnemende gemeenten is er dit jaar een evaluatie uitgevoerd.

Verdienmodel voldoet niet

Geconstateerd is, dat, mede dankzij de LHR – een kleine organisatie die opereert vanaf logistiek bedrijvenpark Medel – Rivierenland (plaats 8 op de logistieke hotspotkaart van Nederland 2016, red.) beter op de kaart is komen te staan als belangrijke logistiek hotspot van Nederland. Maar er zijn zorgen over de duurzaamheid van de organisatie. Het oorspronkelijke verdienmodel om de organisatie in stand te houden, voldoet niet aan de verwachtingen.

Grondverkoop blijft achter

Voor een startkapitaal hebben de tien gemeenten en andere partners betaald voor certificaten. Door grondverkoop zou geld vrij moeten komen voor projecten en het in stand houden van de organisatie. Maar de grondverkoop blijft door uiteenlopende zaken achter, zoals bijvoorbeeld de vertraging rondom Medel II bij Tiel-Geldermalsen.

Aansluiting bij Logistics Valley

In het kader van de gebiedsopgave Gelderse Corridor werkt de organisatie LHR mee aan een nieuwe organisatie-structuur onder regie van de provincie Gelderland. De organisatie zal zich verder verbreden en aansluiting zoeken met de overkoepelende organisatie Logistics Valley die vorig jaar het levenslicht zag. Deze organisatie bestrijkt een groter gebied dan regio Rivierenland, namelijk het zuidelijke deel van provincie Gelderland. “Vanwege deze ontwikkeling is het belangrijk dat de stuurgroep LHR in stand blijft om de regionale inbreng optimaal te kunnen inbrengen”, zegt Corry van Rhee, voorzitter van de stuurgroep LHR.

Economische ontwikkeling stimuleren

Gisteren werd tijdens een congres van Logistiek Expertise Centrum (LEC) Liemers in het gemeentehuis van Zevenaar uitgebreid stilgestaan bij voornoemd Logistics Valley, een jong samenwerkingsverband van de drie logistieke hotspots in Zuid-Gelderland (Rivierenland, regio Arnhem-Nijmegen en De Liemers), provincie Gelderland en de regionale investeringsmaatschappij Oost NV. Logistics Valley is met name opgezet om de economische ontwikkeling langs de Gelderse corridor te stimuleren door het versterken van de logistieke activiteiten.

‘Regio moet slagvaardiger worden’

Voorwaarde voor het slagen van dit samenwerkingsverband is dat logistieke mkb-bedrijven in de Gelderse corridor zich aansluiten bij dit initiatief en nauwer met elkaar gaan samenwerken. Het congres gisteren diende als een eerste aanzet. “Door ons te verenigen worden we uiteindelijk veel slagvaardiger en wordt het ondernemersklimaat in deze regio er alleen maar beter op”, stelde ondernemer Tjeerd Middelkoop vooruitlopend op dit congres in de rubriek ‘Regio’ in het oktobernummer van Logistiek Magazine dat deze week verschijnt. Middelkoop is sinds maart, na de verkoop van zijn bedrijf aan Visser Duiven, bestuurslid van LEC Liemers en fungeert in die hoedanigheid als vertegenwoordiger van het regionale bedrijfsleven in de Liemers.

Cover septembernummer Logistiek

Bestel gratis en geheel vrijblijvend een proefnummer van Logistiek!
Logistiek Magazine:
– brengt nieuws & achtergronden voor verladers en vervoerders
– is praktijkgericht met focus op het optimaliseren van logistieke processen
– behandelt als enige de totale logistieke keten, inclusief warehousing en distributie
– verricht eigen onderzoek, zoals de logistieke kaart Nederland en Logistiek Top 100
* Bestel hier uw gratis proefnummer >>

Reageer op dit artikel