nieuws

Brandstofcel bij Toyota in heftrucks en auto’s

Warehousing

Brandstofcel bij Toyota in heftrucks en auto’s

Het is tijd voor de brandstofcel, vindt Toyota. De energietechniek is uitstekend geschikt voor heftrucks, maar het wachten is op de benodigde infrastructuur.

Blikvanger op de Toyota stand is de Mirai. Geen heftruck maar een personenauto, die glimmend de aandacht trekt van het publiek. Die auto staat er niet zomaar. Het voertuig rijdt op waterstof en dat doet ook de heftruck die naast de auto is gezet. De blik in de toekomst wil Toyota bieden. Want hoewel de hele heftruckwereld bezig is met elektrische aandrijving en Li-ion batterijen, wil deze fabrikant een alternatief presenteren. De techniek is inmiddels productierijp. Er zijn al veel testen gedaan, met name in de Verenigde Staten maar ook bijvoorbeeld in Finland. De doorbraak zou kunnen komen als op het gebied infrastructuur meer bedrijven actief gaan worden en ook de overheid een handje helpt. Nu is het niet eenvoudig om een voorziening te treffen om de trucks van brandstof te voorzien. Maar zeker bij een wat grotere vloot – met name als het LPG-trucks betreft – is de brandstofcel een prettig alternatief, prettig vooral voor de werkomgeving. En wellicht op termijn ook voor de portemonnee.

Reageer op dit artikel