nieuws

Toyota blijft grootste mondiale heftruckleverancier

Warehousing

Toyota blijft grootste mondiale heftruckleverancier

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft haar positie als wereldmarktleider in intern transportmaterieel wederom geprolongeerd. De Japanse heftruck gigant wordt in de mondiale top-20 van heftruckleveranciers van Modern Materials Handling (MMH) gevolgd door KION Group en Jungheinrich.

Het Amerikaanse vakblad MMH baseert de dinsdag gepubliceerde ranking op de omzetcijfers van 20 grootste internationale heftruckmerken. Uit de analyse blijkt dat Toyota het afgelopen jaar een omzet realiseerde van 7,7 miljard dollar. Kion moet het doen met 5,3 miljard en Jungheinrich volgt op enige afstand met 3 miljard dollar omzet in 2014.

Wisselende valutakoersen

Uit de statistieken van MMH blijkt dat de totale gecombineerde waarde van de heftruckleveranciers in de top 20 met 3,5 procent is gedaald. Deze daling wordt volgens de opstellers van de ranking veroorzaakt doordat de truckleveranciers hinder ondervinden van de internationaal sterk wisselende valutakoersen die ervoor zorgden dat winstcijfers werden omgezet in verliezen.

Dubbele groeicijfers

Laat onverlet, zo blijkt uit de analyse, dat de meeste heftruckleveranciers dubbele groeicijfers noteerden in hun truckverkopen. Die trend komt ook naar voren in de cijfers van de World Industrial Truck Statistics (WITS) die over 2014 een groei signaleert van 8 procent in het aantal internationale orders en de verscheping daarvan. Dit percentage is volgens de WITS de afgelopen jaren gestaag aan het groeien.

Overname Tailift

Toyota verstevigt zijn eerste positie als mondiaal grootste heftruckleverancier mede door de overname in september van Tailift, vijftiende in de MMH top-20 van dit jaar. Deze producent van onder andere elektrische en verbrandingsheftrucks is met name actief in Taiwan en China. Tailift heeft 1.000 werknemers in dienst en produceert 28.000 heftrucks per jaar.

Minder omzet Kion

De Duitse Kion  Group – waar onder andere Still en Linde onderdeel van zijn – noteerde in 2014 een omzetvermindering van 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit veroorzaakt een omzetverschil van 2 miljard dollar ten opzichte van rivaal Toyota. MMH meldt dat Toyota in 2011 overigens 5 procent meer omzet realiseerde dan Kion.

Overname Egemin

Voor de Duitsers ziet dit jaar er rooskleuriger uit. Het concern achter Still en Linde verwacht groei in West-Europa en China. De Duitse groep noteerde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetgroei die 7 procent hoger is dan in dezelfde periode van 2014 en een orderportefeuille die 13 procent hoger is dan in het laatste kwartaal van vorig jaar. Daarnaast nam Kion eerder dit jaar de material handling divisie van de Egemin Group over.

Jungheinrich groeiende orderportefeuille

In de top 10, waarin niets is veranderd ten opzichte van vorig jaar, noteerde nummer 3 Jungheinrich in 2014 een omzetgroei van 9 procent in euro’s, wat overeenkomt met een 4 procent omzet daling in Amerikaanse dollars (USD). Volgens MMH noteerde het Duitse heftruckmerk in 2014 een productgroei van 15 procent en de orderintake steeg met 9 procent.

Mitsubishi in top 3

Overigens is het nog maar de vraag of Jungheinrich de derde positie kan vasthouden. Door de recente overname van UniCarriers (omzet in 2014: 1,7 miljard euro, red.) door de Mitsubishi divisies Heavy Industries en Nichiyu Forklift komt de totale omzet van de nieuwe combinatie ‘Mitsubishi-UniCarriers’ in 2014 uit op 3,6 miljard dollar. Mitsubishi heeft aangekondigd dat het met deze overname nog nadrukkelijker de concurrentiestrijd wil aangaan met Toyota.

 

Reageer op dit artikel