nieuws

Forever 21 breidt EDC in Bergen op Zoom fors uit

Warehousing

Het Amerikaanse kledingbedrijf Forever 21 wil in Bergen op Zoom een nieuw Europees distributiecentrum (EDC) bouwen van 20.000 vierkante meter. Het EDC komt op logistiek bedrijvenpark Noordland. Ook maakte de kledinggigant vrijdag bekend dat in 2016 mogelijk nog een dc uitbreiding volgt met 15.000 vierkante meter.

Forever 21 breidt EDC in Bergen op Zoom fors uit

Het nieuwe Europese distributiecentrum wordt gebouwd op een steenworpafstand van de nieuwe containerterminal, die logistiek dienstverlener Mepavex gaat realiseren. Sinds 2011 is Forever 21 al gevestigd in Bergen op Zoom met een distributiecentrum van 7800 vierkante meter waar ruim tachtig mensen werkzaam zijn. Door de snelle groei moest het kledingbedrijf, goed voor een jaaromzet van 4,3 miljard dollar, op zoek naar een locatie voor het nieuwe distributiecentrum.

Extra banen

Na een uitvoerige oriëntatie in West-Europa blijft Forever 21 uiteindelijk trouw aan logistieke hotspot West-Brabant. Door de geplande nieuwbouw en de vestiging van het Europees hoofdkwartier in Bergen op Zoom verwacht het kledingbedrijf in fases door te groeien naar 170 tot 200 medewerkers.

Nieuwe flagship stores in Europa

Inmiddels heeft de Amerikaanse kledingreus al grote flagship stores (met winkelvloeroppervlakte van tussen de 4.000 tot 6.000 vierkante meter) geopend in grote Europese steden zoals Parijs, Brussel, München, Wenen,  Antwerpen en recent op het Rokin in Amsterdam, terwijl nog andere grootschalige winkels dit jaar en volgend jaar in Europa hun deuren gaan openen.

Optie tot uitbreiding in 2016

Logistiek vastgoed ontwikkelaar ProDelta uit Rotterdam zal het nieuwe EDC ontwikkelen en vervolgens op basis van een langdurige huurovereenkomst verhuren. Forever 21 heeft een optie genomen om in 2016 een tweede uitbreiding van nog eens 15.000 vierkante meter te huren.

Bouw EDC start in september

Daarvoor zal ProDelta in fasen een kavel van de gemeente op het bedrijventerrein Noordland aankopen van circa 60.000 vierkante meter. De bouw van het EDC zal in september 2014 starten en vergt een investering van circa. 25 miljoen euro. Het pand wordt juli volgend jaar opgeleverd.

Nadruk op VAL-activiteiten

In het nieuwe Europese dc worden reguliere werkzaamheden verricht. Daarnaast zal ook de nadruk worden gelegd op VAL-activiteiten zoals het uitpakken, sorteren, etiketteren, prijzen, inpakken, labelen en verzendklaar maken van de kleding en accessoires voor heel Europa.

Groeien met e-commerce

Ook op het gebied van e-commerce wil het Amerikaanse bedrijf, dat sinds 1984 actief is met mode voor vrouwen en mannen en bijbehorende accessoires zoals schoenen, tassen, riemen en cosmetica in snelwisselende collecties, in Europa flink gaan groeien. Het nieuwe EDC wordt voor deze activiteit grotendeels geautomatiseerd.

Goed nieuws voor geplaagde hotspot

De investering van Forever 21 en ProDelta is goed nieuws voor Bergen op Zoom en voor de geplaagde regio West-Brabant dat dit jaar in de logistieke hotspotverkiezing genoegen moest nemen met een derde positie achter ‘buurman’ Tilburg-Waalwijk. De afgelopen tijd overheerste het nieuws rond de sluiting van de Phillip Morris in Bergen op Zoom. De fabriek van de sigarettenfabrikant sluit vermoedelijk in oktober. Daarnaast werd bekend dat het Zweeds verpakkingsbedrijf Tetra Pack de fabriek in Moerdijk eind dit jaar wil sluiten. Philips Lighting in Roosendaal sluit eind 2015 haar deuren.

Venlo was ook in de race voor Forever 21

“Een succesje mag wel in dit zwarte hoofdstuk”, reageert wethouder economische zaken Ton Linssen van Bergen op Zoom in het FD van afgelopen vrijdag. ” Linssen stelt daarnaast tevreden vast dat West-Brabant kan concurreren met nationale en internationale locaties. “Dat is tegelijkertijd spannend, want de Amerikanen hebben vele locaties in Europa de revue laten passeren van Spanje tot en met Duitsland, maar om dichter bij huis te blijven. Ook was Venlo nadrukkelijk in beeld.”

Reageer op dit artikel