nieuws

“Interesse in RFID groeit bij Europese fashion retailers”

Warehousing

“Interesse in RFID groeit bij Europese fashion retailers”
RFID fashionlogistiek Nedap

Er is een groeiende belangstelling vanuit de fashion industrie voor toepassing van RFID-tags op de winkelvloer. Deze conclusie trekt Nedap Retail op basis van een eigen Fashion Tour die het bedrijf uit het Gelderse Groenlo houdt door Europa en volgend jaar gaat uitbreiden naar onder andere Azië.

Deze ontwikkeling is opmerkelijk aangezien in de fashion industrie al jaren afwachtend is in de toepassing van RFID-technologie op de winkelvloer. “We merken dat er een kentering gaande is en dat de interesse in RFID groeit gezien het aantal concrete projecten waar we nu mee bezig zijn”, zegt Rob Schuurman, General Manager bij Nedap Retail.

RFID vergroot beschikbaarheid

De groeiende belangstelling komt mede door de huidige economische situatie en de opkomst van webwinkels. Schuurman: “Voorraadbeschikbaarheid van kleding is van groot belang. Als er mensen in een winkel komen voor een concreet modeartikel dan moet deze beschikbaar zijn. Daarnaast worden webbestellingen via winkels uitgeleverd. Het kan dus voorkomen dat de bestellingen verspreid over tien winkels van een fashionretailer worden uitgeleverd. Toepassing van RFID-tags kan daarbij veel voordelen opleveren bij de voorraadregistratie en de beschikbaarheid van de producten in de winkels waardoor het aantal nee-verkopen aan de consument significant vermindert.”

Sneller scannen
Volgens Schuurman heeft het scannen van RFID-tags als grote voordeel dat de retailer zo’n 12.000 artikelen per uur kan identificeren zodat snelle en nauwkeurige inventarisatie mogelijk wordt van welke artikelen zich in de winkel bevinden. “Dat is ongeveer twintig keer zo snel als een gewone barcode scanner die zeshonderd artikelen per uur identificeert.”

Duitse moderetailers lopen voorop
Momenteel verkennen al vele tientallen fashion retailers concreet de mogelijkheden van de RFID barcode. Bekend is dat met name een aantal grote Duitse fashionretailers, waaronder Gerry Weber, zijn kleding al tijdens het productieproces voorziet van RFID-tags. Schuurman: “Dat levert een aanzienlijke besparing op in het aantal handelingen op de werkvloer als ze in dat stadium al worden aangebracht.”

Sneller fouten in voorraad ontdekken
Rob Schuurman: “ Waar het ons vooral om gaat is het tonen van projecten bij zowel kleine als grote fashion retailers. De detailhandel ziet een verandering in consumentengedrag, wachten op artikelen en terugkomen naar de winkel is niet meer van deze tijd. Met RFID-identificatie kunnen snel fouten in de voorraad worden ontdekt en onbrekende producten aangevuld worden. Hiermee is het mogelijk om een hogere beschikbaarheid te realiseren van artikelen voor de klant, zonder dat voorraad- en dervingskosten toenemen. RFID technologie kan hierin voorzien zonder extra tijd te vragen van medewerkers.”

Gevolgen voor logistiek
Toepassing van RFID op de winkelvloer heeft volgens Schuurman ook gevolgen voor de logistiek. “Ondanks dat we in deze businesscase ons beperken op toepassing van RFID op de werkvloer heeft het vooral gevolgen voor de planning in een magazijn. Het is heel belangrijk dat de informatie uitwisseling tussen de winkelvloer en het magazijn klopt met name bij het afhandelen van retourstromen en de inzage in de voorraadstanden.”

Eenvoudig implementeren
Naast de identificatie zijn RFID barcodes in iedere winkelomgeving eenvoudig te implementeren zijn, zonder veel inspanning van de retailer. Nedap Retail heeft hiervoor intelligente oplossingen ontwikkeld onder de naam Store !D.

Tour gaat internationaal
Na Europa gaat de Nedap Fashion Tour volgend jaar ook intercontinentaal en dan met name richting Azië. “We touren nog tot en met maart volgend jaar door Europa en daarna gaan we intercontinentaal.”

Reageer op dit artikel