blog

Papierloos orderverzamelen ‘slechts’ een communicatiemiddel

Warehousing

Voor velen van u waarschijnlijk een terugblik op de vorige eeuw: De orderverzamelaar die vanaf het ‘magazijnkantoortje’ start met het picken van de klantorder. Hij maakt zijn ronde door het magazijn aan de hand van een orderverzamellijst, al dan niet geholpen door magazijnlocaties en een route die voert langs de naar gewicht en kwetsbaarheid gerangschikte goederen. Maar voor veel MKB bedrijven met een beperkte(re) magazijnomvang nog de praktijk van alledag. Kunnen zij ineens de stap maken naar papierloos orderverzamelen en voor welke vorm kunnen zij het beste kiezen? Willem Mulderij vertelt hier meer.

Papierloos orderverzamelen ‘slechts’ een communicatiemiddel

In de praktijk heb ik van veel directies en financieel managers het ‘efficiency argument’ gehoord om in hun magazijn of warehouse over te schakelen op scanning of voice. Enerzijds denken zij in de goede richting. Er zullen immers minder pickfouten worden gemaakt als het proces goed wordt ingericht, en dus zullen de faalkosten in de organisatie dalen. Deze zijn vaak lastig exact te kwantificeren, maar mogen zeker niet worden onderschat. Het behandelen en herstellen van gemaakte fouten is een kostbaar proces. Bovendien veroorzaken fouten directe en blijvende commerciële schade. Tel daar gerust het ‘demotiverende’ aspect bij op van uw eigen medewerkers die keer op keer de klacht(en) aannemen of dienen te herstellen. Kortom: Gemaakte fouten zijn spookrijders in uw goederenstroom en dienen direct te worden bestreden.

Niet veel sneller

Anderzijds denken zij ‘te kort door de bocht’. Door papierloos te gaan orderverzamelen en te gaan ‘inslaan’ blijven de aan- en afvoerroutes, de volumestromen en orderpickroutes onveranderd. In de praktijk is een scanhandeling echt niet veel sneller dan het afvinken van een regel op een lijst, of het plakken van een etiket.

Een goede nulmeting

Om toch een efficiencyslag en tegelijkertijd een kwaliteitsslag te maken is het daarom noodzakelijk vooraf kritisch te kijken naar de goederenstromen in en door uw warehouse.  Dit proces begint bij een goede data analyse en tijdsmeting, tezamen ook wel de nulmeting genoemd. Een ruwe vuistregel die u mag hanteren is dat in ‘man to goods’ situaties meer dan 50% van de totale arbeidstijd van uw magazijnteam wordt besteed aan lopen en rijden. Het kleinere tijdsdeel is de handling zelf. Daarnaast  zien we dat het picken en verzendklaar maken van klantorders ongeveer twee derde van de totale arbeidstijd inneemt.

Handig om in uw achterhoofd te houden bij het (her)inrichten van uw lay-out: Een focus op kortere rijafstanden (denk aan AA en volumegoederen dichter bij de expeditiedeuren) en het compacter maken van orderpickroutes zijn de ‘quick wins’.

IT-systemen toepassen

Uiteraard is een diepgaandere analyse nodig om een optimaal proces in uw situatie te schetsen. De hedendaagse techniek van IT-systemen en interfacing bieden vele mogelijkheden om real-time informatie op uw magazijnvloer te kunnen aanbieden, waardoor X docking, batch- of put to zero verzamelmethoden echt efficiënt en effectief (lees klantgericht) worden.

Vervolgens kunt u aan de slag met het selecteren van de juiste communicatie naar de medewerkers. Pick- of put to light systemen hebben andere ‘voors en tegens’ dan scanning.

Voicepicking luistert nauw

Voicepicking is een geavanceerde variant, waarbij de medewerkers beide handen vrij hebben. Maar deze variant werkt alleen als u de inrichting en aansturing van uw WMS of LES (Logistiek Executie Systeem) perfect in orde heeft. Denk daarbij gerust aan het beveiligen van uw woonhuis. Het heeft pas zin als alle zwakke plekken (lees foutenkans in uw warehouse) worden weggenomen en verbeterd. Uw voordeur en ramen perfect beveiligen volgens de laatste technieken is weggegooid geld als u de achterdeur niet afdoende meeneemt in het geheel.

Papierloos orderverzamelen reduceert direct de foutkans in uw warehouseproces. De investering hierin verdient u pas snel terug wanneer u vooraf aan de implementatie het totale proces in uw warehouse onder de loep neemt en aanpast. Focus hierbij op rijtijdreductie. De koppeling met uw ERP middels een WMS (LES) die de magazijnprocessen aanstuurt is de sleutel tot een foutloze en real-time communicatie. De keuze om via scanning, voice of pick to light te communiceren is de ‘kers op de taart’. Nooit de taart zelf!

Willem Mulderij is één van de sprekers op de WMS-dag die op 15 april door Logistiek.nl wordt georganiseerd. Wilt u zijn presentatie bijwonen, meldt u dan hier aan.

Reageer op dit artikel