blog

Zo bespaart u op intern transportmaterieel

Warehousing

Zo bespaart u op intern transportmaterieel

Vraag tien logistiek managers wat hun intern transport materieel per draaiuur kost en ervaar dat hoogstens enkelen van hen de vraag echt goed kunnen beantwoorden. Martijn Kruithof geeft hier tips om te besparen. ‘Enkele lijken logisch maar waarom wordt het dan lang niet door iedereen gedaan?

Om een of andere reden lijken hef- en magazijntrucks qua kosten vaak buiten beeld te vallen en wordt het beheer ervan in sommige gevallen er ‘maar even bij gedaan’ door een voorman. Vreemd, want hierdoor worden de kosten niet bewaakt, met als gevolg dat er pas gereageerd wordt als er een hoge rekening op de mat ligt. Het gaat soms net als met de auto: niet weten welke kosten er gemaakt zijn of doorrijden met een defect? Het  is achteraf vaak een dure oplossing. Er wordt dus veelal reactief gehandeld in plaats van proactief.

Slechts een paar voorwaarden zijn nodig om onnodig hoge onderhoudskosten voor uw heftrucks stoppen:

  1. Erken dat ook úw organisatie intern transport materieel kosten negeert en dat er geen proactief plan is om deze kosten te managen.
  2. Zorg voor bewustwording van deze situatie bij de rest van uw organisatie en krijg commitment van de verantwoordelijken om het vanaf nu anders te gaan doen.

Een ervaren heftruckspecialist kan snel zien welke stappen er nodig zijn om kosten te besparen en hoe dit, soms eenvoudig, toe te passen is in uw organisatie.

Bedenkt u eens dat elke besparing in kosten 100 procent ten gunste komt van uw bedrijfsresultaat! Nu de winstgevendheid door omzetverhoging in de huidige economie moeilijker te bereiken is, is het van groot belang elke mogelijkheid aan te grijpen op het gebied van kostenbesparingen.  Een besparing van een euro levert direct een euro op!

Een rekenvoorbeeld
Uw bedrijf heeft vijf heftrucks. Deze heftrucks zijn 7 jaar oud, draaien 2000 uur per jaar en elke heftruck heeft € 7,50 aan operatonele kosten per uur.  Daarmee kunt u € 75.000,- aan jaarlijkse operationele heftruckkosten verwachten.

Wat gebeurt er als de operationele kosten met 2,50 per uur teruggebracht kunnen worden naar € 5,- per draaiuur?

Met € 5,- per uur gaat uw bedrijf € 25.000,- per jaar besparen! Met deze jaarlijkse besparing bent u al hard op weg om één heftruck kosteloos te vervangen voor een nieuwe! Deze nieuwe heftruck kost per uur waarschijnlijk weer minder door nieuwere technieken, wat de besparing in de toekomst alleen maar groter maakt.

Realiseer hoeveel  u meer moet  omzetten om het netto resultaat te verhogen met € 25.000,-!

Op welke kosten valt te besparen?
Elke situatie is anders en er is geen uniforme aanpak die voor alle vlooteigenaren te gebruiken is. Het is echter altijd zinvol om alle kosten te bekijken , zelfs een kleine besparing per uur kan jaarlijks een behoorlijk  verschil in kosten maken. Het loont dus om eens kritisch naar de total cost of ownership te (laten) kijken.

De Total cost of ownership bestaat onder andere uit:

 

Directe kosten

  • Afschrijvingen
  • Rente
  • Gepland onderhoud
  • Ongepland onderhoud
  • Bandenslijtage
  • Brandstof
  • Verzekering
  • Schade aan de heftruck

Indirecte kosten

  • Chauffeur kosten
    • Chauffeur lonen
    • Chauffeur hulpmiddelen en benodigdheden
    • Chauffeur toezicht
    • Chauffeur inhuur kosten
    • Chauffeur administratie, bijv. loonstrook, personeelsdossier enz.
    • Chauffeur training
  • Juridische kosten als gevolg van aansprakelijkheid risico
  • Downtime als gevolg van herstel
  • Downtime als gevolg van verkeerd gebruik
  • Huurkosten, tijdens groot onderhoud van de heftruck
  • Transport naar de dealer voor groot onderhoud
  • Onproductieve gangpad ruimte
  • Management tijd, dat wil zeggen de goedkeuring van rekeningen van reparaties etc.
  • Factuur verwerking
  • On-site werkplaats (vastgoed), indien van toepassing
  • Gereedschappen voor de werkplaats, indien van toepassing
  • Onderdelen voorraad voor de werkplaats, indien van toepassing
  • Onproductieve tijd voor eigen monteurs, indien van toepassing
  • Faciliteiten en elektrisch vermogen voor het opladen van de batterij, indien van toepassing
  • Kosten van het plaatsen van uw kapitaal elders dan in uw core business

Concrete tips om te besparen
Graag geef ik wat praktische besparingstips. Enkele lijken heel erg voor de hand liggend, maar waarom wordt het dan niet door iedereen gedaan? Ook in uw logistieke proces blijft er echt wel een besparingsmogelijkheid onbenut liggen. Probeer in de besparingscirkel te komen en streef naar een optimale benutting.

1. Verkoop een machine die je niet gebruikt. Dikwijls hoor ik laat dat oude beestje maar staan hoor, hij is al helemaal afgeschreven. Vergeet niet dat ook een afgeschreven machine geld kost. In onderhoud soms meer dan een jonge machine. Elke machine heeft jaarlijks een keuring nodig, met de nodige reparaties. Tevens wordt een extra machine toch makkelijk gezien als “onmisbaar” en wordt hij voor van alles, soms inefficiënt, ingezet.

2. Is het lopende contract nog wel passend op de huidige situatie? Een contract wordt meestal afgesloten bij de vervanging van een machine. De looptijd van een contract vaak meerdere jaren. Het is zeker de moeite waard om de lopende contracten eens goed af te zetten tegen het huidige gebruik. Klopt het allemaal nog. Bij afwijkingen zal dit altijd geld kosten.

3. Bij elektrische machines. Laad de batterij efficiënter op. Kies voor een HF lader, deze laders hebben een hoger rendement wat zichzelf direct terugverdient. Heeft u (nog) geen HF lader en heeft u een aantal grote batterijen met conventionele laders, kan u het beste gefaseerd de laders inschakelen. Afhankelijk van de rest van het energieverbruik betalen zakelijke afnemers vaak een tarief voor het afgenomen piekvermogen. Via tijdschakeling is het makkelijk om de laders na een bepaalde wachttijd pas te activeren en zodoende de piek te beperken. Zo bespaart u direct op uw vaste kosten.

4. Bij LPG of Diesel trucks. Voorkom onnodig stationair draaien. Met vaak een eenvoudige aanpassing in routine of een technische aanpassing aan de truck kan men voorkomen dat de truck onnodig stationair staat te draaien. Hiermee voorkomt met onnodige brandstofverbruik, maar voorkomt ook onnodige slijtage van de motor. Tevens zijn veel contracten gekoppeld aan de draaiuren, ongeacht of dit een productief uur was. Tel uit uw winst en uw positieve bijdrage aan het milieu.

5. Onderhoud. Doorrijden met een defect is achteraf gezien vaak een dure oplossing. Laat de nodige reparaties direct uitvoeren. Het probleem lost zich namelijk nooit vanzelf op! Het defect wordt vaak alleen maar erger.

 

Wat doet u er aan om kosten van uw intern transportmaterieel te reduceren?

Reageer op dit artikel