blog

Cellen tekort?

Warehousing

Bij een bedrijf zijn we bezig met theorie en we hebben het over de accu en het onderhoud daarvan. Voor de duidelijkheid doe ik dit graag ‘live’ bij de tractiebatterij. We komen bij een nieuwe heftruck die netjes met de kap open aan de lading staat. Veel fabrikanten maken de accustekker tegenwoordig onder de kap zodat die wel open moet voor het laden. Deze had die constructie niet, maar stond toch open.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 15 april 2009.

Ik geef ze daar een compliment voor en we nemen wat dingen door die we eerder in theorie behandeld hebben. Enkele chauffeurs roepen “Dus dit is een 80 volt accu Jan?” Jawel heren 40 cellen en dat keer 2 Volt, dus dit is een grote en dure jongen.
 

Bij één van de cellen staat het dopje van open en ik vraag waar dat voor is.

De voorman kijkt mij aan en vraagt: “Weet jij dat dan niet?” Ik antwoord: nou is dat de cel waar jullie voorafgaand aan het laden het zuur van hebben gemeten zodat je dezelfde cel morgenvroeg weer pakt?

Nee, dat was het niet riepen ze en weer werd mij nadrukkelijk gevraagd of ik niet wist waar dat voor diende. Ik zei dat ik het helaas niet wist.
 

“Nou”, riep de voorman, “Dat is voor het gas!” Ik kijk hem aan en vraag: gas? “Ja”, vertelt hij. “Tijdens het laden komt er gas uit wat gevaarlijk is en dat kan dus door die opening naar buiten…”

Tsja, ik blijf zo serieus mogelijk kijken en zeg; dat is op zich een goed idee heren maar waarom dan die andere 39 dicht laten? “Eén is toch voldoende”, riepen ze. Toen heb ik het hele verhaal maar afgemaakt aangaande tractiebatterijen en moesten ze er zelf ook wel om lachen.

Reageer op dit artikel