blog

Efficiëntie met doorrolstellingen

Warehousing

Doorrolstellingen kunnen de efficiëntie van het orderverzamelen flink verhogen. De medaille heeft echter ook een keerzijde: herbevoorraden kan wel eens een stuk lastiger worden. Daarom is het belangrijk vooraf het hele plaatje uit te werken.

Efficiëntie met doorrolstellingen
Efficiëntie met doorrolstellingen

 

Het ging de groothandel in armaturen in dit voorbeeld voor de wind. Er werd hard gewerkt om alle bestelde goederen uit te kunnen leveren. Omdat men met een 24-uursservice werkte, was het vooral tussen 14.00 en 18.00 uur druk. Nu stonden alle goederen in een bredegangenmagazijn met palletstellingen, met de picklocaties op de grond. Men moest daardoor vaak het hele magazijn door voordat een order compleet was. Zo werden er vele inefficiënte kilometers per dag afgelegd. Dat moest beter kunnen. Het idee was alle artikelen op een kleiner gebied te concentreren. Dat zou de rij-afstand beperken. Ofwel: doorrolstellingen moesten het worden. In plaats van één artikel op één pallet kreeg men doorrolstellingen met negen artikelen (picklocaties) per lopende meter. Picking zou aan de voorzijde plaatsvinden, herbevoorrading langs de achterzijde. Tijdens de zomervakantie werden de doorrolstellingen in de onderste stellinglocaties gemonteerd. Alle goederen lagen nu in twee in plaats van in achttien gangen, en men was tevreden. Nu zou de efficiëntie van het orderverzamelen wel omhoog vliegen. De efficiëntie verbeterde inderdaad – alleen onvoldoende om het aantal extra herbevoorraders te compenseren.

Wat was er mis? Door de doorrolstellingen ontstonden er meer picklocaties per lopende meter. Het picken verliep hierdoor efficiënter, maar het herbevoorraden kostte meer tijd. Terwijl men eerst in één keer een volle pallet plaatste, moesten de dozen nu handmatig langs de achterzijde worden aangevuld. En dan nog maar voor zo’n kwart pallet per keer. De pallet moest eerst met een reachtruck worden opgehaald, naar het caseflowkanaal gereden, daar gedeeltelijk worden afgestapeld en weer worden teruggezet. Dit herbevoorraden kostte veel tijd, waardoor er meer medewerkers en zware reachtrucks nodig waren. Al snel overtroffen de extra herbevoorradingskosten de besparing bij het orderverzamelen.

Logisch. Zoals helaas zo vaak gebeurt, concentreerde men zich op slechts één probleem, in dit geval het besparen van loop- of rijmeters bij het orderverzamelen. Het bedrijf had natuurlijk alle consequenties moeten doorrekenen. Maar ja, daar zijn gedetailleerde gegevens voor nodig, en die zijn vaak niet voorhanden. Voor het gemak gaat men er dan vanuit dat het zo’n vaart niet zal lopen. Of er worden aannames gemaakt. Alles om te kunnen besparen op de kosten. Maar juist dat kan in de papieren lopen.

Uiteindelijk heeft de armaturengroothandel geïnventariseerd welke artikelen de meeste problemen veroorzaakten. Het bleek dat de 10 procent snellopendste artikelen zo’n 50 procent van de herbevoorradingsactiviteiten opleverde. Deze snellopers werden dus weer op palletlocaties geplaatst, waardoor er twee gangen bijkwamen. Toch ging de efficiëntie van het orderverzamelen niet achteruit. Integendeel, men hoefde niet meer zoveel op elkaar te wachten. De herbevoorradingskosten gingen met de helft omlaag. Al met al is de efficiëntie uiteindelijk dus toch gestegen. Weliswaar niet zoveel als de financieel directeur had beloofd, maar wel voldoende om de doorrolstellingen binnen twee jaar terug te verdienen. Want daar gaat het om: maak bij de keuze voor doorrolstellingen altijd een goede calculatie van het aantal herbevoorradingen. Let daarbij goed op de verhouding tussen het aantal picks per herbevoorrading. Want dat is essentieel.

Reageer op dit artikel