blog

Dedicated WMS: Denk aan de kosten

Warehousing

Dedicated WMS: Denk aan de kosten
Dedicated WMS of toch ERP?

We weten het wel; dedicated WMS heeft grote voordelen bij goederenverwerking en procesbeheersing. Maar als dit systeem wordt geïnstalleerd naast het bestaande, overzien we niet altijd alle bijkomende kosten. Kennisopbouw, beheer, onderhoud, licenties, menskracht – het kost allemaal geld.

Een producent van potten en pannen ging het voor de wind. Dit was vooral te danken aan de goede logistieke service: het bedrijf leverde orders perfect uit volgens de specifieke leveringseisen. De omzet groeide. Maar de diversiteit van de goederenstroom groeide harder.

Er werd een nieuwe logistiek manager aangesteld om de stroom in goede banen te leiden. Die vond meteen een groot struikelblok: de werkwijze in het magazijn Eindproduct. Onze manager was namelijk gewend te werken met een dedicated WMS-systeem. De ervaring had hem geleerd dat dit de goederenverwerking en de procesbeheersing eenvoudiger maakt. Hij wist al welk pakket hij wilde. Alleen – de automatiseringsafdeling was het er niet mee eens. Er kwam geen goedkeuring. En er kwam dus geen WMS.

Nu heeft een automatiseringsafdeling andere verantwoordelijkheden dan de logistieke afdeling, die moet zorgen voor de klantenservice en de efficiëntie van het logistieke proces. De automatiseringsafdeling moet die service ondersteunen. Maar deze afdeling moet ook de automatiseringskosten beheersen. En die kosten moeten worden terugverdiend. Juist doordat men die kosten vaak niet overziet, wordt de afweging zelden op de juiste gronden gemaakt.

Want natuurlijk heeft de logistieke afdeling de juiste systemen nodig om het operationele proces goed te laten verlopen. Een dedicated WMS verdient dan over het algemeen de voorkeur,- ook dat is wel duidelijk. Maar de ondersteuning die de IT-afdeling moet geven, wordt vaak onderschat. Deze afdeling moet extra deskundigheid opbouwen en onderhouden, maar krijgt ook te maken met kosten van licenties, beheer en extern onderhoud. Bovendien moeten er mensen worden vrijgemaakt om ondersteuning te geven, ook tijdens de verschoven dienst en in de vakantie periode. Al met al is een tweede systeem vaak duurder dan standaardisatie op één systeem. Tevens nemen de warehouse functionaliteiten van een aantal ERP-systemen toe en zijn er met work arounds goede oplossingen mogelijk.

De managers van Logistiek en ICT gingen maar eens om de tafel zitten. Ze berekenden dat 11, in plaats van de huidige 15, magazijnmedewerkers voldoende zouden zijn. De basis voor de toekomstige groei was zo gewaarborgd. Pas daarna hielden ze het ERP-systeem tegen het licht. Et voilà – het bleek niet te zijn aangepast aan de gegroeide situatie. Zo waren er work arounds mogelijk, waardoor de goederenstroom beter kon worden verwerkt. Er was meer uit het ERP-systeem te halen, puur door creatief te kijken naar de logistieke mogelijkheden van het systeem. Ook was de managementinformatie te verbeteren door het periodiek downloaden van gegevens naar een Acces-omgeving. Hierdoor zouden betrouwbaarheid en efficiëntie van de goederenstroom toenemen. Hoewel bleek dat er toch 13 in plaats van 11 magazijnmedewerkers nodig waren, waren de managers het erover eens dat de oplossing niet in een dedicated WMS lag. Optimalisatie met ERP was de beste optie.

Conclusie: weeg alle nadelen en voordelen af voordat u overgaat op een nieuw systeem. Vergelijk de opties op de juiste gronden en weeg alle kosten mee. Dan boekt u winst op alle fronten.

Reageer op dit artikel