artikel

Smart warehousing in de bloemen: ‘Magazijnmedewerkers niet te vinden robots wel’

Warehousing 1638

Dillewijn Zwapak, verpakkingsspecialist voor de bloemenhandel, heeft het logistieke roer compleet omgegooid. Het bedrijf uit Aalsmeer heeft zijn distributiecentra gecentraliseerd in een fonkelnieuw dc. Gelijktijdig heeft het verpakkingsbedrijf zijn logistieke operatie vergaand geautomatiseerd.

Smart warehousing in de bloemen: ‘Magazijnmedewerkers niet te vinden robots wel’

Afscheid nemen van je oude logistieke praktijk en totaal opnieuw beginnen in een nieuwe setting met de modernste techniek. Veel (logistiek) managers dromen er van. Dillewijn Zwapak heeft het gedaan. De warehouses en de bijbehorende pick- en opslagmethodes van de de groothandel in verpakkingsoplossingen, decoraties en emballage voor bloemen en planten, voldeden niet meer aan de eisen van vandaag de dag.

Inefficiënt magazijn

De distributiecentra en de methodes waren niet alleen verouderd, maar met name zeer inefficiënt. Mark de Krosse, algemeen directeur: “We beschikten over vier dc’s in Aalsmeer. Ons oudste magazijn was veertig jaar oud, ons nieuwste vijftien jaar. In de loop der jaren hebben we er veel hokken bij aangebouwd, waardoor we van die ouderwetse kruip-door-sluip-doormagazijnen hadden.” Het resultaat was dat de logistiek medewerkers de laatste jaren onnodig veel handling hadden omdat de producten steeds moesten worden verplaatst om plaats te maken voor andere, of omdat ze op de verkeerde plek stonden. Het resultaat: veel intern verkeer tussen de magazijnen. Kortom: de efficiency liet veel te wensen over.

 

Lees ook
Smart warehousing wat is het?

 

Vernieuwing distributiecentrum pure noodzaak

Een innovatieslag was nodig om de klant te kunnen blijven bedienen. De oude panden (huur) in Aalsmeer hebben plaatsgemaakt voor een nieuw, centraal dc in eigendom aan de rand van Aalsmeer. Het nieuwe onderkomen van Dillewijn Zwapak, ingericht door Dematic, bestaat uit 10.000 vierkante meter logistieke vloeroppervlakte. Het totale aantal vierkante meters logistiek is amper tot niet toegenomen. De winst zit hem dan ook niet in de oppervlakte, maar in de manier van werken.

 

 

Magazijnautomatisering

Wat vooral opvalt, is de hoge automatiseringsgraad van het dc. De groothandel heeft zijn logistieke processen zoveel mogelijk gedigitaliseerd en geautomatiseerd. “Papieren picklijsten, orderpickers en heftrucks hebben plaatsgemaakt voor agv’s en zelfpickende heftrucks en liftkasten. De reden voor de vergaande automatiseringsplannen is naast efficiency ingegeven door de krapte op de arbeidsmarkt. De Krosse: “Arbeid is heel schaars geworden. Magazijnmedewerkers zijn niet te vinden. Het is tegenwoordig zelfs moeilijk om Poolse medewerkers te krijgen, omdat de economie in Polen flink is aangetrokken. Voor de lange termijn is de keuze dan: of hogere arbeidskosten of automatisering, zodat we minder afhankelijk zijn van de grillen van de arbeidsmarkt. Wij hebben voor het laatste gekozen.”

Smart warehousing

Om de logistieke operatie toekomstbestendig en betaalbaar te houden heeft de groothandel geen half werk geleverd. Veel handmatig  werk is vervangen door slimme material handling systemen. Een van de weinige overgebleven, manuele werkzaamheden is het lossen van de binnenkomende goederen. De goederen, veelal pallets, worden vervolgens via een conveyor verder getransporteerd om de pallets in te voeren en te controleren. Een belangrijke taak, waar leveranciers en medewerkers nog verbeterslagen moeten maken om het geautomatiseerde proces niet te ontregelen.

 

Beluister de podcast
‘Robotica moet voor je gaan werken’ 

 

De Krosse: “De hoogte van de gestapelde goederen per pallet komt zeer nauw. Het systeem accepteert pallets met een maximale hoogte van 2,5 meter. Daarboven wordt die afgewezen en moet de pallet handmatig worden afgestapeld. Je voegt dan arbeid toe aan het proces in plaats van deze te verminderen. Een andere consequentie is dat alle pallets achter de fout gestapelde niet door kunnen, en het automatische proces stokt. “Hetzelfde geldt voor kapotte pallets. We moeten hier ook scherp op zijn, omdat die eveneens worden geweigerd door het systeem. Het is een kwestie van leveranciers en medewerkers opvoeden.” smart warehousing

AGV’S

Nadat de pallets zijn ingeboekt, begint de grote automatiseringsslag. De pallets worden via vier Dematic contragewicht AGV’s (agv’s met vorken), ook wel FLV’s genoemd, van de conveyor gehaald en getransporteerd naar het smallegangenmagazijn: het bulkmagazijn. De agv zet de pallet af op een vast punt, waarna één van de drie geautomatiseerde smallegangentrucks (Still MX-X ) de pallet wegzet tot een hoogte van 14 meter. “Grond is schaars en duur, we moesten dus de hoogte in”, verklaart De Krosse de keuze.

Naast het smallegangenmagazijn is een semi- geautomatiseerd stellingenmagazijn (Stow) ingericht. Hier rijden twee semi-automatische Still EK-X trucks. Deze trucks, bemand door een chauffeur, rijden zelfstandig naar de plek waar hij zijn moet, waarna de medewerker de pallet op de juiste locatie pickt. Het volledig automatische deel is ontworpen voor volle pallets in en volle pallets uit. Oftewel producten die per pallet besteld worden. Het semi-automatische deel is ingericht voor picking op overdozen. Hier wordt orderpick gedaan op doosniveau.

 

 

Paternosterkasten

In totaal beschikt Dillewijn Zwapak over 12.500 palletlocaties. Blikvanger in dit deel zijn de drie paternosterkasten van Kardex Remstar. De drie kasten samen bieden plaats aan 2.200 sku’s. Dit geautomatiseerde orderpicksysteem herbergt vooral kleine producten zoals scharen en lint. Alle logistieke opdrachten worden vanuit het ERP-systeem van Dillewijn Zwapak doorgegeven aan het EWMS, dat zowel de planning en routes optimaliseert als de autonoom rijdende smallegangentrucks en FLV’s aanstuurt.

 

Belangrijkste eigenschappen dc

  • 10.000 vierkante meter
  • 12.500 palletposities
  • 3 geautomatiseerde Still MX-X smallegangentrucks
  • 4 Dematic contragewicht agv’s
  • 2 semi-automatische Still EK-X trucks
  • 1 conveyor
  • Afzethoogte smallegangentrucks 14 meter
  • Halvering logistiek personeel

 

Batch picking

Picken, ook in het semi-automatische magazijn en smallegangenmagazijn, gebeurt via het batch pickingprincipe. In de expeditie worden de orders manueel geconsolideerd. Na deze consolidatieslag en controle worden de pallets gesealed via een wrapper van Fromm om via de conveyor en een agv naar de bufferlocatie te worden getransporteerd in het smallegangenmagazijn. Laden van de trucks en bestelbusjes is handmatig werk.

Automatisch replenishen

Het replenishen (afgezien van de paternosterkasten) is geautomatiseerd. De agv’s en de drie geautomatiseerde smallegangentrucks zorgen daarvoor. Alle logistieke opdrachten worden vanuit het ERP-systeem van Dillewijn Zwapak doorgegeven aan het EWMS van Dematic. Dit warehousemanagementsysteem (geïntegreerd met het Microsoft Dynamics AX ERP-systeem van Dillewijn Zwapak) optimaliseert de planning en routes, en stuurt de autonoom rijdende smallegangentrucks en FLV’s aan.

 

Mark de Krosse

De Krosse: “Wij checken ’s avonds wat we op order hebben staan voor de komende 24 tot 72 uur, wat niet aanwezig is in het pickgedeelte (semi-autonoom magazijn).” Het automatisch replenishen gebeurt na sluitingstijd (22.00 uur) van het dc, wanneer er geen mensen aanwezig zijn. “De machines kunnen wel rondom mensen werken, maar het is qua werkruimte niet handig. Ze zouden elkaar alleen maar in de weg lopen. Bovendien zou je veel meer veiligheidseisen moeten inbouwen.” Het grote voordeel van automatisch replenishen is de snelheid. “We kunnen hierdoor de volgende ochtend direct beginnen met picken.”

Gevolgen personeel

De automatiseringsslag die de verpakkingsgroothandel heeft gemaakt betaalt zich ook uit in fte’s en kosten. Zo bespaart het bedrijf alleen al door het wegvallen van de ritten tussen de vier dc’s ruim een ton per jaar. Waar Dillewijn Zwapak in de oude situatie veertig logistiek medewerkers nodig had om het werk te klaren, kan dat in de nieuwe situatie met twintig. Zo ver is het bedrijf nog niet. De groothandel heeft nog te kampen met opstartproblemen en finetuning.

 

 

E-commerce 5 procent

Dillewijn Zwapak heeft zijn nieuwe distributiecentrum in maart dit jaar in gebruik genomen. Inmiddels zijn drie distributiecentra overgeheveld naar het grotendeels geautomatiseerde dc. In totaal zijn negenduizend pallets verhuisd. Het vierde magazijn met duizend pallets moet eind dit jaar zijn overgeheveld. De groothandel levert onder meer aan supermarkten en bloemenwinkels. 5 procent van het totale volume betreft e-commercebestellingen van bloemisten. Hierdoor is het aantal eigen winkels gehalveerd naar vier. Deze winkels staan in Aalsmeer, Eelde, Ede en Naaldwijk. Een andere verklaring voor de halvering is de reductie van het aantal bloermenwinkels. Nederland telt momenteel 2.500 bloemenwinkels.

 

Een andere uitdaging is nieuwe mensen. De Krosse bevestigt dat de ombouw van een manueel magazijn naar een geautomatiseerd distributiecentrum geen sinecure is. Het bedrijf is van een warehouse veranderd in een productielocatie met vaste processen. Hoe haal je het beste uit de machines, is nu de belangrijke vraag. Dat vraagt om andere medewerkers. Zo hebben onder meer vier voormannen moeten plaatsmaken voor vier proces operators. “We moeten procesmatig denken en werken. Die omschakeling kost even tijd, maar brengt ons uiteindelijk veel.”

 

Reageer op dit artikel