artikel

Nieuw distributiecentrum brengt logistiek van fonQ in rustiger vaarwater

Warehousing 3251

Op het laatste stukje beschikbare grond op Lage Weide in Utrecht realiseerde fonQ een distributiecentrum van 30.000 vierkante meter. Met dit duurzame dc beschikt de online retailer over twee keer meer magazijnruimte dan voorheen en kan het zich – na een recente strategiewijziging- volledig richten op het online home en living (niche)-segment.

Nieuw distributiecentrum brengt logistiek van fonQ in rustiger vaarwater
Op het laatste stukje beschikbare grond op Lage Weide in Utrecht realiseerde fonQ een distributiecentrum van 30.000 vierkante meter. Foto's: Herbert Wiggerman

Het nieuwe distributiecentrum met hoofdkantoor en showroom werd door fonQ begin juni in gebruik genomen. De verhuizing werd gelijk ook aangegrepen om afscheid te nemen van het logo en de blauw/witte huisstijl waar de online woonwinkel de afgelopen veel bekendheid mee verwierf. Voortaan is het ‘warm oranje’ wat de klok slaat bij de online retailer. Daar alleen blijft het niet bij want ook de ‘logistiek’ heeft fonQ grondig op de schop genomen. “We maakten tot 2016 uit van de RFS Holding. In die tijd ontstond ook de vraag laten we fonQ in Utrecht, voegen we het samen met Wehkamp of worden we verkocht. Dat zorgde ook voor een ‘impasse’ in de vraag van wat gaan we doen qua logistiek”, schetst COO Jan-Noud Hutten en één van de oprichters van fonQ.

Aan het aspect duurzaamheid is veel aandacht besteed bij de bouw van het distributiecentrum. Uitgangspunt van voor de ontwerp en realisatie van het dc is een BREEAM Excellent certificering.

Koerswijziging onder Scheepbouwer

Consequentie hiervan was dat het webwarenhuis in de loop der jaren verspreid over bedrijventerrein Lage Weide vier magazijnen in gebruik had en een opgesplitst hoofdkantoor. Daarnaast zaten klantenservice en IT ook apart van elkaar. Geen ideale situatie waar verandering in kwam toen eind 2016 Ad Scheepbouwer (oud-topman van KPN en voormalig grootaandeelhouder van RFS Holding, red.) een meerderheidsbelang nam in fonQ. Na de overname werd ook besloten tot een koerswijziging. “We zijn ons vooral gaan richten op de online verkoop van alles wat nodig is in en rondom het huis en niet te vergeten de tuin. Voorheen richtten we ons ook op de verkoop van lifestyle gerichte artikelen zoals zonnebrillen tassen en boeken. Daar hebben we nu afscheid van genomen.”

Het nieuwe dc van fonQ is gevestigd aan de Reactorweg op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht. Het pand is ontwikkeld op een kavel van bijna 3,5 hectare en is gevestigd naast het distributiecentrum van Hema.

Herontwikkelingslocatie op Lage Weide

In het verlengde van die koerswijziging werd ook besloten dat er iets gedaan moest worden aan de inefficiënties in het logistieke proces. Hutten: “We zijn na de overname gelijk met een projectontwikkelaar (Somerset Capital Partners, red.) gaan zoeken naar een geschikte dc-locatie in de regio Utrecht. Uiteindelijk zijn we op een herontwikkelingslocatie op Lage Weide – pal naast het distributiecentrum van Hema – uitgekomen en in de zomer van 2017 hebben we getekend voor deze locatie die destijds helemaal vol stond met oude brakke panden.”

fonQ: ‘Bereikbaarheid voorop’

Voor de uiteindelijke locatiekeuze was een belangrijke vereiste dat zowel logistiek als alle activiteiten in het kantoor bij elkaar konden worden gehouden. Hutten: “Wat ook meespeelde locatiekeuze is dat veel medewerkers (in totaal 220 mensen, red.) tussen Utrecht en in Amsterdam woont. Dat gegeven vereiste dat we moeten gaan zitten op een locatie waar onze mensen ook goed naar toe kunnen reizen en daar is Lage Weide dan bij uitstek een geschikte locatie. We zijn ook naar Het Klooster geweest in Nieuwegein. Probleem daar was dat het voor ons kantoorpersoneel moeilijk bereikbaar bleek, met name vanuit Amsterdam.”

Overname e-fulfilment Vtwonen

Tijdens de rondgang door het nieuwe wordt eens temeer duidelijk hoe oververhit de e-commerce markt op dit moment is. Orderpickers lopen af en aan en het inbound gedeelte van het magazijn puilt uit met de meest uiteenlopende spullen van leveranciers. Hutten: “Wij zitten middenin een verhuizing, begin juni was de opening en tussendoor hebben we ook alle e-commerce activiteiten van Vtwonen overgenomen. Sindsdien zitten we alleen maar in een constante hoge piek. Het is er op en er over op dit moment en met name grote spullen zoals tuinstoelen, -tafels en barbecues zijn immens populair. Het gaat om serieuze volumes met enorm snelle doorlooptijden waardoor we ook heel veel producten hier crossdocken. Op dit moment verwerken we per dag al snel rond de 4.000 orders, waarbij het voor ons het drukst is op de maandag en donderdag.”

Platform voor externe aanbieders

fonQ heeft meer dan 60.000 sku’s op voorraad en de ambitie is om dit aantal uit te breiden naar 100.000 nu ook externe aanbieders de ruimte krijgen om in de fonQ -webwinkel hun home en living artikelen aan de man te brengen. De variatie in het aanbod is daardoor groot: van klein schoteltje tot met een lounge set. Om het proces overzichtelijk te houden is de voorraad in het nieuwe magazijn opgesplitst in twee delen: klein en grote producten. Hutten legt uit: “Kleine producten zijn voor ons klein als ze een omvang hebben die kleiner is dan 60 bij 40 bij 40. Waarom? Omdat deze producten dan verpakt kunnen worden door onze volledig geautomatiseerde verpakkingsmachine. Alles wat buiten dit formaat valt, verwerken we in een aparte handstraat waar orders worden verwerkt vanaf 80 bij 58 centimeter. Alles daarboven – de echte grote uglys van boven de 1 meter 25, verwerken we in een aparte hoek achterin het magazijn. Achterin verwerken we ook de retouren.”

‘Next en same day delivery maakt logistiek foutgevoeliger’

Antoine Brouwer (foto rechts met Jan-Noud Hutten) is sinds 1 januari dit jaar de nieuwe ceo van fonQ. Brouwer heeft een schat aan ervaring opgedaan binnen de e-commerce. Zo was hij voor zijn overstap naar fonQ-directeur van Nextail en directeur omnichannel bij Blokker Holding. “Mijn opdracht is om dit e-commerce bedrijf nog groter te maken dan het al is, efficiënter en winstgevend”, zegt Brouwer. Over het belang van logistiek daarbinnen zegt de fonQ-ceo dat onder andere met de komst van next en same day delivery en avondleveringen de concurrentie harder is geworden en het logistieke proces complexer en foutgevoeliger. “Onze klant ziet – afgezien van het feit dat PostNL komt voorgereden – maar weinig van ons logistieke proces. Het mooie is nu dat in onze nieuwe Neopost een camera zit, waarmee we aan een klant kunnen laten zien dat zijn order wordt ingepakt. Dat maakt de logistieke voor een klant veel zichtbaarder.”
Volgens Brouwer is het probleem van de retouren niet aan de orde bij fonQ. “Het valt reuze mee. Veel van onze producten zijn niet retourgevoelig in tegenstelling tot fashion, waar 50 tot 60 procent heel normaal is. Dat speelt bij ons veel minder, maar het komt voor dat een klant zes pannensets bestelt en die vervolgens allemaal retour stuurt met als argument; ik wilde alleen kijken welke leuk. Misschien kun je dan als consument beter naar een winkel gaan.”

Actief op lokale platforms

Naast de eigen website en marktplaats is fonQ ook actief op zo’n beetje alle bekende platforms en marktplaatsen in Europa. “We verkopen op de platforms van Blokker, Bol.com en Amazon en ook veel lokale marktplaatsen in Europa. We hebben het proces hiervoor zo ingericht dat we de e-commerce orders van buiten de Benelux een keer per dag batchen. Dat gaat vooral om orders uit Frankrijk, Engeland en Duitsland. Die orders worden door Deutsche Post naar Duitsland gebracht en vervolgens verder uitgeleverd.”

 

Op maat inpakken met Neopost-machine

Tijdens de rondgang gaat Hutten uitgebreid in op de voordelen van de investering in de alom geprezen geautomatiseerde inpakmachine van Neopost. “Het grote voordeel is dat deze inpakmachine verzenddozen – voor alle niet-specials – perfect op maakt. Hij scant het product en bepaalt de grootte van de verzenddoos. Vervolgens snijdt en vouwt hij de doos op het juiste formaat.” De verpakkingsmachine is zo’n tien keer sneller dan handmatig inpakken. Ook voor pakketbedrijven is deze manier van verpakken gunstig. Doordat de pakketten zo klein mogelijk worden gemaakt en minder zwaar zijn door het ontbreken van opvulmateriaal, kunnen meer bestellingen in één keer worden vervoerd naar het sorteercentrum van PostNL hier dicht bij op Lage Weide.” De inpakmachine is een uitkomst vooral ook omdat volgens Hutten veel leveranciers niet ingericht zijn op e-commerce. “Die leveren producten aan die heel slecht verpakt zijn, waardoor bij verzending een extra omdoos noodzakelijk is. De Neopost kan dit allemaal aan. Het verpakken van producten met een lastig formaat – zoals een ronde Dopper fles – is bijvoorbeeld geen enkel probleem.”

Geautomatiseerde systemen voldeden niet

Vergaande magazijn automatisering is ook overwogen, maar toch kreeg ‘manueel’ uiteindelijk de voorkeur. Hutten: “We hebben zo’n beetje alle beschikbare systemen in de markt bekeken. Niets voldeed omdat we een dusdanig mix aan producten hebben, waardoor automatisering niet mogelijk is. Vooral ook omdat we wisten dat we gingen groeien in grote producten en wonen. Dat zijn voornamelijk artikelen die een manuele handling vereisen.” Uitzondering vormt dus de geautomatiseerde inpakmachine voor kleine producten. “Deze investering hebben we gedaan omdat we op dit vlak veel menskracht kunnen besparen. Het zou dus maar zo kunnen dat we over één of twee jaar een tweede inpakmachine aanschaffen.”

 

Keuze voor vrij dragende vloeren

Daarnaast is fonQ op zoek naar verpakkingsoplossingen voor middelgrote producten die te groot zijn voor de huidige inpakmachine. “Dat proces zou wat ons betreft nog beter geautomatiseerd kunnen worden.” De keuze voor een grotendeels manueel magazijn is dan ook een bewuste geweest. “Dat geeft ons de ruimte om snel in te springen op kansen. Onze strategie richt zich nu op home en living met veel grote producten. In dat kader hebben we ook bewust gekozen voor vrij dragende vloeren in het magazijn in plaats van een constructie waarbij stellingen ook meteen onderdeel zijn van de vloerconstructie. Dat stelt ons bijvoorbeeld in staat om een vloer met legbordstellingen leeg te trekken en daarvoor in plaats banken en kasten neer te zetten.”

Uitbesteden gaat ten koste van flexibiliteit

Het e-fulfilment proces uitbesteden zoals Bol.com en de Bijenkorf ook doen met Ingram Micro (voorheen Docdata) is even overwogen. Hutten: “We hebben hierover gesprekken gehad met een aantal logistiek dienstverleners. We kwamen echter tot de conclusie dat uitbesteden ten kost zou gaan van onze flexibiliteit. Wij zitten best kort op de bal en bij uitbesteding is dat in onze ogen veel minder. Goed voorbeeld is de integratie van Vtwonen dat konden we heel snel rondkrijgen en daardoor kunnen we 10 tot 15 procent meer orders op jaarbasis voor deze klant verwerken.”

 

 

Reageer op dit artikel