artikel

Adwin Ploeger: ‘Duurzaamheid stond bovenaan bij nieuwbouw’

Warehousing Premium 938

Adwin Ploeger: ‘Duurzaamheid stond bovenaan bij nieuwbouw’

Ploeger Logistics realiseerde in een krap tijdsbestek van zes maanden een nieuw multiclient warehouse in Harderwijk. Een huzarenstukje vindt directeur Adwin Ploeger (49) vooral ook vanwege het feit dat dit pand voldoet aan de allerhoogste BREEAM duurzaamheidsnorm. Daar bleef het niet bij want en passant werd ook een nieuw WMS geïmplementeerd door de specialist in logistiek, groupage en contract distributie.

Eind januari gaf Adwin Ploeger (49) samen met de toenmalige Harderwijkse wethouder Pieter Teeninga het officiële het startsein voor de bouw van het duurzame warehouse op bedrijventerrein Lorentz III. De kou van begin maart zorgde voor enige vertraging in het bouwproces, maar dat is allang weer vergeten want binnen het vooraf gestelde tijdsbestek is door de logistiek dienstverlener een nieuw warehouse gerealiseerd met een opslagcapaciteit van in totaal 10.300 vierkante meter met 16.000 palletplaatsen, waar op termijn nog ruimte is om met 15.000 vierkante meter uit te breiden. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Ploeger in Harderwijk – op plaats 61 in de laatste editie van de top 100 logistiek dienstverleners – op dit moment uit op 35.000 vierkante meter, verdeeld over twee locaties.
Bij de voorbereiding en de nieuwbouw van het pand -waar de voorraad van meerdere klanten van het familiebedrijf  inmiddels in zijn ondergebracht- stond duurzaamheid van meet af aan bovenaan,wat resulteerde in ‘Outstanding’, het hoogste haalbare duurzaamheidslabel van BREEAM. Kort voor de feestelijke opening van het warehouse, begin oktober, sprak Logistiek met directeur Adwin Ploeger.

 

(Tekst gaat verder onder foto)

Hoe verliep het bouwproces?

'Bouwprojecten lopen nu structureel vertraging op'

“We hebben bij de nieuwbouw een hele strakke en ambitieuze planning aangehouden die we voor 99 procent gehaald hebben met elkaar. Alleen in het begin hebben we een paar uitvaldagen gehad door de winterse kou. Dat heeft de bouwer vrij snel weer in kunnen lopen. Daarna verliep alles op rolletjes. Best bijzonder, want je hoort op dit moment in de markt alleen maar dat bouwprojecten structureel vertraging oplopen door een tekort aan materialen en personeel. Ik denk dat we net op tijd zijn begonnen en prima hebben samengewerkt met alle betrokken partijen. De planning was bovendien strak omdat we nog een aantal externe magazijnen in gebruik hadden met aflopende huurtermijnen.”

(Tekst gaat verder onder foto)

En de uiteindelijke oplevering?

“Plan was om het warehouse begin juli in één keer te laten opleveren. Dat lukte niet dus we hebben de nieuwbouw in twee fases opgeleverd. In juni was de eerste oplevering van de kantoorruimte en twee warehouse compartimenten. Dat gaf ons de mogelijkheid om de voorraad van een bestaande klant die op dat moment in het laagseizoen zat alvast over te huizen. De tweede fase en tevens eindoplevering was 8 juli. Wat vooral mooi is aan dit warehouse, is dat het onder meer door de opdeling in compartimenten. De inrichting is eenvoudig aan te passen aan het logistieke profiel van een klant.”

(Tekst gaat verder onder foto)

 

Welke klanten zijn als eerste verhuisd?

“In de nieuwe locatie zijn twee grote opdrachtgevers Nestlé (babyvoedingsproducten, red.) en Trend Center (home- en decoproducten, red.) over gehuisd. De een vanuit een externe locatie en de andere vanuit het bestaande warehouse in Harderwijk. Dat laatste was vooral bedoeld om extra ruimte te genereren voor aanvullende business.”

 

(Tekst gaat verder onder foto)

 

Waarom ook gelijk een nieuw WMS?

'WMS vormt de backbone van onze organisatie'

“Voor de nieuwe locatie hebben we gelijk gezegd: ‘we implementeren een nieuw WMS’. Die keuze is met name gemaakt omdat we zagen dat het bestaande WMS ons remde in onze ontwikkeling en ambitie. We hadden veel maatwerk en nu beschikken we over een standaard WMS-oplossing (In & Out, red.) van Centric. Twee klanten draaien hier nu volledig op in de nieuwe locatie. De planning is dat tegen het eind van dit jaar dat alle opdrachtgevers in het bestaande warehouse overstappen op dit nieuwe WMS. Belangrijk want deze software vormt wel de backbone van onze organisatie en voorziet bovendien in de huidige en toekomstige behoeftes van onze klanten.”

(Tekst gaat verder onder foto)

Heeft de nieuwbouw gezorgd voor nieuwe klanten?

'Volgend jaar staat een volgende uitbreiding op de planning'

“We hebben er twee nieuwe klanten bij gekregen en we zijn met één potentiële opdrachtgever nog in gesprek. Als dit laatste doorgaat, willen we in het eerste kwartaal van volgend jaar gaan kijken naar een volgende uitbreiding met 5.000 vierkante meter. Ook dan geldt dat we rekening houden met de ontwikkeling in de bouwsector en de actuele doorlooptijden. Blijft overeind staan dat ik verwacht dat door het economische klimaat en de ontwikkelingen bij onze opdrachtgevers er een toenemende vraag ontstaat naar warehouse-capaciteit en logistieke oplossingen.”

(Tekst gaat verder onder foto)

 

Wat maakt dit pand zo duurzaam?

“Het warehouse is gebouwd zonder gasaansluiting, heeft een warmtepompinstallatie, een hoge isolatiewaarde en slimme led-verlichting. Uitgangspunt was dat we waar mogelijk energie willen besparen. In het eerste kwartaal van 2019 worden er bovendien nog circa 1.100 zonnepanelen op de speciaal hiervoor verzwaarde dakconstructie geplaatst, waardoor we qua energievoorziening eigenlijk onafhankelijk zijn van het elektriciteitsnet.”

(Tekst gaat verder onder foto)

 

Is het Outstanding oplevercertificaat al binnen?

'Tijdens de bouw hadden we een probleem met de netwerkbeheerder'

“Bedoeling is dat we tegen het eind van dit jaar in het bezit zijn van het BREEAM Outstanding oplevercertificaat. Het ziet er naar uit dat we dit ook gewoon gaan halen. Wat ons in het BREEAM traject bijvoorbeeld parten speelde is dat we tijdens de bouw een probleem hadden met de netwerkbeheerder, wat betreft de stroomvoorziening. Het leggen van de kabels was door de beheerder uitgesteld in de planning. Dat is heel recent opgelost. Dit betekent dat duurzame installaties als een draaiende warmtepomp opgestart en geprogrammeerd kunnen worden. Die hadden we vanwege de tijdelijke stroomsituatie bewust niet aangezet.”

(Tekst gaat verder onder foto)

 

 Wat heb je geleerd van dit traject?

'De stap van Excellent naar Outstanding is extreem groot'

“We zijn ons, samen met onze medewerkers, veel bewuster van de gemaakte keuzes aan de hand van een aantal standaarden. Je legt de lat veel hoger wat betreft energieverbruik, de ecologie en de impact hiervan, het afvalmanagement tot en met de vraag of de routing naar het warehouse voor het personeel en de bezoekers wel veilig genoeg is. Wat we bovendien hebben gemerkt is dat de stap van vier sterren BREEAM (Excellent) naar vijf sterren (Outstanding) extreem groot is.”

Regionale bedrijven in zee met Ploeger Logistics
Na de opening van het nieuwe warehouse in juli wist Ploeger twee nieuwe klanten aan zich te binden: Premium Petfood Brands, een handelsonderneming in diervoeding en Senzora, een producent van was- en reinigingsproducten. Laatstgenoemd bedrijf uit Deventer heeft zijn groupage activiteiten ondergebracht in het netwerk van de logistiek dienstverlener. Dit houdt in dat Ploeger op werkdagen de productie ophaalt in Deventer, waarna orders via crossdock in Harderwijk naar de afnemers worden gebracht. Daarvoor zet de logistiek dienstverlener het fijnmazige groupage-netwerk in. Voor de groothandel in diervoedermerken als Smølke, Rodi en Raw4Dogs verzorgt Ploeger sinds medio dit jaar de opslag van goederen. Premium Petfood Brands laat haar leveranciers alle goederen direct afleveren bij de logistiek dienstverlener, waar ze ingeslagen worden in het warehouse. Premium Petfood Brands – dat 600 palletplaatsen in het nieuwe Ploeger warehouse gebruikt – stuurt vervolgens de orders van haar klanten naar de logistiek dienstverlener, die de bestellingen middels orderpicking verzendklaar maakt.

Wat zie je als belangrijkste sector-uitdagingen?

'We zijn de eerste ldv'er in deze regio met BREEAM Outstanding'

“De krapte op de arbeidsmarkt. Dus niet alleen waar het gaat om chauffeurs maar ook warehouse personeel zoals teamleiders, supervisors en heftruckchauffeurs en de hele verduurzamingsopgave. Voor dit laatste geldt dat je er als bedrijf gewoon mee moet beginnen vooral ook als je de kans krijgt om te gaan nieuwbouwen. Ik denk dat we in onze regio ook de eerste logistiek dienstverlener zijn dat is gegaan voor BREEAM Outstanding.”

Meer weten over de bouw van een nieuw distributiecentrum? Lees dit expertartikel

Reageer op dit artikel