artikel

Orderverzamelen met WMS, waar zit de winst?

Warehousing Premium

Orderverzamelen met WMS, waar zit de winst?

Om het orderverzamelproces efficiënter en beter te laten verlopen zijn WMS-systemen onmisbaar. Hierbij is veel aandacht voor de reductie van rij- en loopafstanden, maar de echte efficiencywinst zit in andere factoren. WMS-expert Eric Hereijgers zet ze op een rijtje.

Orderverzamelprocessen worden steeds belangrijker in magazijnen. Doordat de klant vaker en in kleinere hoeveelheden bestelt, moeten er meer orders verzameld worden. Doordat de klanten de goederen sneller willen hebben, kost het orderverzamelen steeds meer tijd. Om het orderverzamelproces efficiënter en beter te laten verlopen, zijn WMS-systemen onmisbaar. Om de efficiency te verhogen, is er vaak veel aandacht voor de reductie van rij- en loopafstanden. Complexe routeringsalgoritmes worden voorgesteld om de afstanden te reduceren.

Meeste efficiencywinst in orderverzamelprocessen

De meeste winst bij orderverzamelprocessen zit echter niet in de optimalisatie van de rij- en looproutes. WMS zal de efficiency en kwaliteit verbeteren, maar dan met name door andere factoren. Dit zijn bijvoorbeeld:

  1. Hoge voorraad-op-locatie betrouwbaarheid
  2. Tijdige replenishment naar pick locaties
  3. Slotting van artikelgroepen en artikelen
  4. Inzet van voicepicking, pick-to-light en put-to light systemen
  5. Sorteren en combineren van orders
  6. Optimalisatie routering

 1. Hoge voorraad-op-locatie betrouwbaarheid.

Een hoge voorraad-op-locatie betrouwbaarheid draagt enorm bij aan de efficiency van het orderverzamelproces. Niets is zo frustrerend dan dat de orderverzamelaar op een locatie komt, en er ligt geen voorraad, of de verkeerde voorraad. Of dat de orderverzamelaar op een locatie moet gaan zoeken naar het juiste artikel op de locatie. In 1 van onze projecten, hebben we onlangs het principe doorgevoerd dat ieder artikel een eigen locatie kreeg, in plaats van dat een hele sectie werd aangeduid als 1 locatie. Dit leverde een versnelling op van het order pick proces van 15 %. Daarnaast nam het aantal pickfouten enorm af.

2. Tijdige herbevoorrading picklocaties

In veel magazijnen ligt de bulkvoorraad boven de picklocatie. De orderverzamelaar moet dan even “een reachtruck-chauffeur” roepen, om de pallet van boven naar beneden te laten zakken, als de pickvoorraad op is. En maar wachten. Een goed WMS systeem zorgt ervoor dat de replenishment / herbevoorradingstaak is uitgevoerd, voordat de picktaak wordt vrijgegeven. Niemand hoeft te wachten. En het is beter voor de motivatie.

3. Slotting van artikelgroepen en artikelen

Een juiste indeling en continue optimalisatie van de artikelgroepen en artikelen over het magazijn, wordt ook vaak “de stille kracht” genoemd. Een indeling zodanig dat eerst zware artikelen, gemiddelde artikelen en lichte artikelen worden verzameld, een indeling waarbij de A-artikelen vooraan in de artikelgroep zone liggen, een indeling die de werklast verdeeld over het hele magazijn en een indeling die past binnen de totale logische routering, doet wonderen.

4. Inzet van orderpick technieken

Vaak wordt er met papier of met handheld RF terminals gewerkt bij het orderverzamelproces. Maar de orderverzamelaar heeft wel beide handen nodig voor zijn werk. Voice picking met vinger-scanners om de EAN code van het artikel te scannen, pick-to-light en put-to light orderverzamelwagens, helpen de orderverzamelaar  door het hands freer – eyes free principe. Voice picking heeft in het algemeen een productiviteitswinst van 5 % tot 12 %, indien de EAN code niet gescand hoeft te worden.

5. Sorteren en combineren van orders

Het sorteren en combineren van orders, biedt veel mogelijkheden voor efficiency verbetering. Het selecteren en picken van alle orders die bestaan uit 1 orderregel, is vaak laaghangend fruit. Het combineren van orders in 1 orderverzamelrun, levert tevens veel voordelen op. Zorg er echter wel voor dat de orderverzamelwagens niet te groot worden. De winst die dan behaald wordt, gaat verloren doordat de orderverzamelwagen te zwaar wordt. Kleine, behendige orderverzamelwagens zijn veel ergonomischer dan grote, logge wagens. Zeker in 4 van de 10 magazijnen wordt er verzameld met verkeerde orderverzamelwagens! Maar waar ligt het optimum?

6. Optimaliseren van routes

Voor het verzamelen van de orders, moeten meerdere locaties aangedaan worden. De orderregels worden vaak gesorteerd op locatie nummer, om een logische route te creëren. Sommige WMS systemen werken met “schaduw” nummers, om een nog wat slimmere routering mogelijk te maken. Daarnaast zijn er complexe algoritmes, die de routering gaan optimaliseren om de kortste loop- en rijafstanden te bepalen. Hier is vaak veel aandacht voor. Dit levert vaak veel complexiteit op, indien het niet standaard aanwezig is in het pakket. En de totale winst in het orderverzamelproces, valt vaak tegen, als dit wordt vergeleken met een gewone S-shape routering.


Orderverzamelen met WMS: gratis workshop

Eric Hereijgers zal een workshop verzorgen over orderverzamelen op de WMS-dag. Deze vindt plaats op 21 maart aanstaande in ’s Hertogenbosch. Deelnemers binnen de primaire doelgroep hebben gratis toegang. Aanmelden en meer informatie op de website van de WMS-dag.

Reageer op dit artikel