artikel

EMEA-dc Forever Direct centraliseert logistiek

Warehousing Premium

EMEA-dc Forever Direct centraliseert logistiek

In 2012 werd in Roosendaal het nieuwe Europese dc opgeleverd van Forever Direct, distributeur van Forever Living Products. Deelnemers aan Logistiek Live op 10 oktober kunnen dit warehouse bezoeken en krijgen dan tevens tekst en uitleg over de WMS- en SCI-oplossingen van Manhattan Associates die erin worden toegepast.

Forever Living is een Amerikaans familiebedrijf dat gezondheidsproducten maakt op basis van Aloe Vera. Sinds de start, nu 35 jaar geleden, maakt het bedrijf een stormachtige groei door en tegenwoordig worden de producten in 160 landen verkocht bij een jaarlijkse omzet van ongeveer 3 miljard dollar. Verkoop vindt plaats via een wereldwijd netwerk van ongeveer 9,5 miljoen distributeurs die de gezondheidsproducten via een eigen netwerk aan de man brengen.

Nieuwe organisatie voor de logistiek operatie

In het oorspronkelijke distributiemodel van het bedrijf werden de producten direct vanuit de fabrieken van Forever Living in de VS, of via kleine landelijke distributiecentra (fulfilment centra), aan distributeurs geleverd. Dat logistieke model voldeed echter niet meer en gaf teveel rompslomp bij de productiefaciliteiten. Daarom werd in 2008 een nieuwe organisatie opgericht die de logistieke operatie in de EMEA-regio moest gaan uitvoeren: Forever Direct EU. Managing director Martin Zegers: “Het was de bedoeling om vanuit één nieuw centraal warehouse distributeurs in Europa, Afrika en het Middenoosten, 93 landen, te gaan beleveren. Vervolgens zouden elf bestaande Europese dc’s worden gesloten.”

Logistieke operatie in eigen beheer

Forever Direct startte in 2008 in Moerdijk met logistieke activiteiten op basis van outsourcing aan DHL. Langzamerhand werden de regio’s die vanuit Moerdijk bediend werden verder uitgebreid: “Vijf EU-landen, inclusief de Benelux, vanaf november 2008, in maart 2009 de hele EU en in januari 2010 ook nog geheel Afrika, puur op basis van outsourcing”, zegt Zegers. “Van meet af aan was het echter de bedoeling om onze logistieke operatie in eigen beheer uit te voeren. Daarom hebben we deze eerste jaren veel data en kennis verzameld, zodat we zelf onze logistieke operatie zouden kunnen opzetten. Dit resulteerde in 2011 in de ontwikkeling en bouw van een nieuw warehouse in Roosendaal met een oppervlakte van 17.000 m2 en 1000 m2 aan kantoorruimte. Dit runnen we zelf.”

Orderpicken met pick-to-light

Van het nieuwe warehouse is de logistieke engineering verzorgd door bureau Groenewout. Het werd  eind 2012 opgeleverd en is sinds begin 2013 volledig operationeel. Ongeveer de helft van de ruimte wordt gebruikt voor bulkaanvoer van gezondheidsproducten naar Rusland en een aantal Balkanlanden en naar fulfilment centra die de komende jaren zullen migreren naar het nieuwe warehouse. Het resterende gedeelte van het gebouw wordt gebruikt voor de opslag en het orderpicken (ongeveer 15.000 pakketten per dag) voor directe levering aan distributeurs. Het orderpicken wordt ondersteund door een semi-automatische pick-to-light oplossing en een automatische sorteerapplicatie. Daarnaast is het warehouse uitgerust met het ERP-systeem van IFS, douanesoftware van Kewill, een Warehouse Control Systeem van SSI Schäfer en een WMS- en SCI-oplossing van Manhattan Associates.

Naadloze aansluiting bij supply chain behoefte

“Het WMS van Manhattan vormt het hart van onze logistieke operatie”, zegt Zegers. “De standaard softwarefunctionaliteit van dit pakket sluit vrijwel naadloos aan bij onze supply chain behoeften, terwijl het tegelijkertijd onze VAS-activiteiten met standaardfunctionaliteit ondersteunt, zoals het labellen en kitten van producten per land. De SCI-oplossing van Manhattan zetten we in om onze supply chain performance te monitoren en verder te optimaliseren.”
Het nieuwe logistieke concept van Forever Living in Roosendaal is een pilotproject voor het concern. Zegers: “Hier doen we ervaring op met logistieke systemen. Het is de bedoeling de nieuwe logistieke concepten in de toekomst wereldwijd uit te rollen.”

De presentaties bij Forever Direct EU in het kader van Logistiek Live worden verzorgd door managing director Martin Zegers, operations manager Peter van Eijk en supply chain improvement manager Corné Mathijssen. Aan de deelnemers worden films vertoond over de achtergrond van Forever Living Products, de opzet van de logistiek en de reden waarom voor bepaalde systemen is gekozen. Daarna volgt een rondleiding door het warehouse en kunnen er vragen gesteld worden.

Reis nu mee naar het dc van Forever Direct met Logistiek Live 2013!

Logistiek Live bestaat uit bedrijfsbezoeken aan innovatieve, logistieke organisaties. Maar liefst acht busroutes staan dit jaar gepland op donderdag 10 oktober, waaronder een bezoek aan bovenstaand bedrijf. Vooraf spreekt Logistiek Manager van het Jaar Derrien Jansen de deelnemers toe. Lees hier meer over de acht bedrijven en aanmelding van dit unieke evenement. Abonnees op Logistiek Magazine krijgen een fikse korting.

Bekijk hier een video van de succesvolle vorige editie van Logistiek Live in 2012.

Reageer op dit artikel