artikel

Technische Unie: vijf jaar bouwen aan ideaal picksysteem

Warehousing Premium

Technische Unie: vijf jaar bouwen aan ideaal picksysteem

In mei 2006 startte de pre-engineering om het detailontwerp te maken. In september begon Technische Unie met de eerste bouwactiviteiten voor het omvangrijke DPS (Dynamic Picking System) van Witron. Begin dit jaar was de oplevering van fase 3 en na een periode van inregelen mocht Commissaris van Koningin Jan Franssen op 19 mei officieel de druk op de knop geven. Over een uniek project.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 17 juni 2011.

  
Blijde gezichten en warme handdrukken tijdens de officiële opening. Een monsterachtig groot project kan als ‘voltooid’ worden bijgeschreven. Mooie complimenten aan de leveranciers rond het project en vooral Witron, “die heeft gedaan wat is beloofd.”

        

De directie was ook zeer verguld met de prestaties van het eigen team onder leiding van logistiek directeur Bart Schoonderwoerd (foto rechts). Hij had het projectmanagement ondergebracht bij Ron Kars en wist binnen tijd en budget de klus te klaren. Kars zal na de zomer de rol van manager distributiecentrum Alphen aan den Rijn op zich nemen. Wat onder zijn leiding is geïnstalleerd, gaat hij zelf in de praktijk ervaren.

           

Wat was spannend aan deze implementatie?

Kars: “Vooral het opbouwen van het systeem in een bestaande situatie. We hebben in dit pand niet de ruimte om een dergelijke installatie even apart in een hoekje neer te zetten. Vandaar dat we met meerdere fasen moesten gaan werken. Eerst een stuk opbouwen, dan een ander conventioneel deel leeg maken en slopen om vervolgens daar weer te gaan bouwen. Dat moest dus gebeuren, terwijl de normale operatie niet mocht worden verstoord. Volgens mij is dat in deze omvang nog niet eerder vertoond.”

     

Vijf jaar lijkt heel lang?

Kars (foto links): “Dat is het ook. We hebben heel veel tijd gestoken in een goede voorbereiding, misschien wel langer dan noodzakelijk. Maar we konden ons geen risico veroorloven. Het gaat om tachtig procent van het aantal orderregels. Dat komt nu uit het DPS. Voor iedere fase hebben we heel goed gekeken naar het assortiment. In de eerste fase zijn de snellopers uit het pick-to-belt segment overgeplaatst. In de volgende fase hebben we onze belangrijkste productfamilie – het elektrotechnische deel – naar het DPS gebracht. Eind vorig jaar ging de rest. Veel werk is overigens ’s nachts en in het weekend gedaan. Dat heeft ook te maken met veiligheid. Op dat punt willen we geen enkel risico lopen en dat hebben we dus ook niet gedaan.”

     

Waar liepen jullie tegenaan?

Kars: “Natuurlijk kom je toch onverwachte zaken tegen, ondanks een gedegen voorbereiding. Aandachtspuntje was bijvoorbeeld de klimaatbeheersing in het DPS. In het systeem draaien ongeveer 800 elektromotoren. Daar komt veel warmte van af. Met extra gekoelde luchtstromen hebben we dat een stuk kunnen verbeteren, al blijft het op een zomerse dag best warm.

Geluid was ook even een issue. Op de werkplekken halen we nu wel de wettelijke norm, maar we moeten de definitieve meting nog doen. Door een aantal aanpassingen is echter al veel verbeterd.”

     

Wat is een belangrijke les?

Kars: “Zorg tijdens de bouw voor een eigen opzichter. In algemene zin: maak een paar mensen fulltime vrij om een project te kunnen doen. Vanuit de operatie hebben we werkgroepen samengesteld rond specifieke thema’s. Je kunt dit niet naast de operationele processen runnen. Zeker tijdens de ingebruikname van een fase ontstaat een piek aan storingsmeldingen, die naderhand natuurlijk weer afneemt. Dan moet je ruimte hebben om daarop te reageren.”

    

Tien jaar ouder geworden?

Kars: “Nee, zeker niet. Het was soms heel spannend en het heeft veel gevraagd van de organisatie. Maar over het geheel genomen hebben we geen grote calamiteiten gehad – dankzij de relatief lange voorbereidingstijd. Dat is wel heel belangrijk geweest. En de uitstekende samenwerking met leveranciers. Iedereen heeft een perfecte job gedaan.”

    

En nu?

Kars: “Ik mag weer terug de operatie in als dc-manager. Eigenlijk heb ik een ICT-achtergrond, maar in de afgelopen tijd ben ik helemaal vergroeid geraakt met het DPS. Ook in het verleden heb ik regelmatig projectwerk afgewisseld met de dagelijkse operatie. Ik ben wel weer toe aan dat laatste, hoewel ik de spanning van projectwerk zeker ga missen. Hopelijk weet ik voldoende afstand te creëren met het DPS, want het moet niet zo zijn dat ik me er steeds mee ga bemoeien. De uitdaging is nu om te kijken op welke punten we de organisatie om het DPS heen kunnen verbeteren. En er mag wel wat rust in de tent komen. Daar zijn we wel aan toe.”

    

SAMEN AAN DE BAK’

Het DPS van Technische Unie heeft inmiddels 300.000 groene opslag- en klantenbakken. De bak is cruciaal in het geheel. Daarom heeft het DPS project de naam ‘Samen aan de bak’ gekregen. Technische Unie heeft de bak apart laten ontwerpen met een eigen handgreep. In de bak komen alle producten uit het 240.000 SKU’s tellende assortiment, waarvan er twee of meer in één bak passen. Binnen het DPS is ruimte voor 210.000 bakken, waarvan 17.000 picklocaties verdeeld over 60 pickstations van ongeveer 15 meter. Volgens logistiek directeur Bart Schoonderwoerd schuilt het geheim van DPS in het door elkaar heen afhandelen van zowel snellopers als langzaamlopers. Er zijn statische picklocaties en dynamische picklocaties. Het systeem stuurt de betreffende voorraadbak naar de gewenste picklocatie en zet de bak na afloop weer terug in de opslag.

     

Dezelfde bak van 40 x 60 x 15 cm is er ook voor het bij elkaar brengen van orders en heet dan klantenbak. Op een beeldscherm ziet een orderpicker uit welke voorradbak gepickt moet worden voor de gereedstaande klantenbak. Zowel gevulde klantenbakken als complete voorraadbakken – als dat aantal overeenkomt met de bestelling – gaan naar het OCB (Order Consolidatie Buffer) om te worden samengesteld tot een complete klantorder. Op een topdag – bijvoorbeeld op 4 april jl. – gingen in het DPS 52.442 gepickte artikelen van een voorraadbak naar een klantenbak. Daarmee werden 17.175 klantenbakken verzameld op 2.139 dolly’s, die via 454 routes door heel Nederland zijn afgeleverd.

Reageer op dit artikel