artikel

Testprotocol lichte elektrische vorkheftrucks tot 2 ton

Warehousing Premium

Testprotocol lichte elektrische vorkheftrucks tot 2 ton

      A = start, rij naar B (=25m) B = pak last 1.000 kg, hef 2 m, rij naar C (=25m) C = hef 2 m en zet last neer, rij naar B (=25m) B = pak last 1.500 kg, hef 2 m, rij naar C (=25m) C = hef 2 m en […]

 

 

 

A = start, rij naar B (=25m)

B = pak last 1.000 kg, hef 2 m, rij naar C (=25m)

C = hef 2 m en zet last neer, rij naar B (=25m)

B = pak last 1.500 kg, hef 2 m, rij naar C (=25m)

C = hef 2 m en zet last neer, rij leeg naar B en C (=50m)

C = pak last 1.000 kg, hef 2 m, rij naar B (=25m)

B = hef 2 m en zet last neer, rij naar C (=25m)

C = pak last 1.500 kg, hef 2 m, rij naar B (=25m)

B = hef 2 m en zet last neer, rij naar A (=25m)

A = finish

 

Uitleg

De lengte van het testparcours A naar C is 50 meter. In totaal wordt er een afstand van 250 m afgelegd. Er worden twee gewichten van resp. 1.000kg en 1.500 kg tussen B en C over een afstand van 25 meter heen en weer verplaatst. Bij elke opname van de last wordt deze tot 2 meter hoogte geheven. In totaal zijn er 4 lastverplaatsingen en 4 heffingen in het parcours. Belast wordt er achteruit gereden. Onbelast vooruit. Voorafgaand aan de test wordt de heftruck op het parcours eerst warm gereden. Optioneel kan een stroomverbuiksmeting worden gedaan met behulp van een digitaal optellende ampèremeter. Voor zover er sprake is van een keuzemenu op het dashboard waarbij de heftruckchauffeur zelf de prestatiesettings kan instellen, wordt er gereden en gemeten in een setting die het beste compromis vormt tussen verbruik, prestaties en hanteerbaarheid. Ontbreken deze instelmogelijkheden, dan wordt de truck getest met een door de leverancier bepaalde instelling. De tijd wordt gemeten om een volledige testcyclus te voltooien en daarmee de theoretische productiviteit te berekenen. Er worden minimaal drie testcycli gereden en daarvan wordt het gemiddelde bepaald.

 

Let op! De theoretische berekende productiviteit en het testverbruik zijn uiteraard sterk afhankelijk van het gevolgde testprotocol, de gereden afstand, het aantal lastverplaatsingen en bovenal de rijstijl van de desbetreffende heftruckbestuurder. Daarmee laten deze meetresultaten zich dus absoluut niet vergelijken met de meetresultaten van andere heftrucktesten (zoals bij voorbeeld die van de Duitse VDI en TÛV) en ook niet met de voorgaande eigen heftrucktesten t/m 2009 op onze website. Naast de testmetingen speelt ook het subjectieve bedieningsgemak en de ergonomie een rol in het testresultaat.

Reageer op dit artikel