artikel

Snel omschakelen om te blijven leveren aan auto-industrie

Warehousing Premium

Binnen tweeënhalve maand verhuizen naar een nieuw pand, nieuwe medewerkers inhuren én een compleet warehouse management systeem (wms) implementeren. Ewals Cargo Care stond voor deze opdracht toen autotapijtenfabrikant Rieter de logistiek dienstverlener inschakelde voor de toelevering aan Volvo. Nog geen vier uur na afroep liggen de autotapijten nu klaar langs de assemblagelijn.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 5 september 2003.

Het is hartje zomer en de autofabriek van Volvo in Gent ligt vier weken stil. Als gevolg daarvan is het ook een eindje verderop in het logistiek centrum van Ewals Cargo Care erg rustig. De ijzeren rekken vol autotapijten blijven onaangeroerd staan.

 

Normaal gesproken is dat anders. Volvo produceert per dag zevenhonderd personenauto’s. Dus moeten elke dag in de hal van Ewals zevenhonderd sets autotapijten worden gepickt en getransporteerd naar de assemblagelijn. Dat lijkt niet ingewikkeld, ware het niet dat de auto’s -en dus ook de vloermatten- in ontzettend veel verschillende varianten verkrijgbaar zijn. Benzine of diesel, links- of rechtsgestuurd, een bestuurders- of passagiersstoel en zwart, grijs of beige: de achtertapijten zijn verkrijgbaar in twaalf verschillende uitvoeringen. De voortapijten in zestigsoorten!

Volvo wil al die tapijten op het juiste moment in de juiste volgorde aan de assemblagelijn hebben. De definitieve volgorde van assembleren – ook wel ‘sequence’ – is echter pas vier uur van te voren bekend. Daarom stuurt de autofabrikant voor elke nieuwe auto die de assemblagelijn opgaat, een apart EDI-bericht naar de leveranciers. Om de zeventig seconden krijgt Ewals zo’n ‘syncro’. “Volvo weet pas zeker dat een chassis de lijn op gaat als het zonder fouten uit de spuitcabine is gekomen en geen enkele leverancier onderdelentekorten heeft gemeld”, zegt Christian van der Sanden, projectmanager van Ewals.

 

Uit de grond stampen

De autotapijten komen van Rieter, leverancier van geluidreducerende systemen die daarvoor een fabriek heeft staan in Genk, aan de andere kant van België. Rieter maakt tapijten voor meerdere autofabrikanten tegelijkertijd die allemaal ‘just-in-time’ en ‘just-in-sequence’ beleverd willen worden. Omdat dat met een doorlooptijd van vier uur onmogelijk is vanuit Genk, werkt Rieter sinds januari samen met logistiek dienstverlener Ewals.

 

Toen Ewals afgelopen najaar de opdracht kreeg, moest binnen een paar maanden een nieuwe operatie uit de grond worden gestampt. Dat betekende verhuizen naar een groter pand, recruteren van tien nieuwe mensen en implementeren van een nieuw warehouse management systeem (WMS). “Voor enkele operaties maken we gebruik van het WMS-pakket PkMS, ontwikkeld door Manhattan Associaties”, weet Karel van Gerven, IT-analist van Ewals. “We hebben gekeken of dit pakket paste in Gent, en dat bleek voor negentig procent het geval te zijn. De rest hebben we razendsnel bijgesleuteld.”

 

Tweeëneenhalve maand

Op 15 oktober is Ewals begonnen met de verhuizing, de personeelswerving en de WMS-implementatie. Op 31 december was alles afgerond, een paar dagen voordat Volvo terugkwam van kerstreces en de productie weer werd opgestart. “Dankzij de samenwerking tussen de verschillende partijen is dit een magnifiek project geworden”, aldus Philipp zur Nedden, warehouse supervisor van Ewals.

 

Omgekeerd picken

Het proces in de hal van Ewals – orderpicken, verpakken en verschepen – is minder rechttoe rechtaan dan het lijkt. Dat heeft te maken met de ijzeren rekken waarin de autotapijten worden opgehangen. Die rekken zijn zodanig ontworpen dat de assembleerders de tapijten met een eenvoudige beweging kunnen pakken. Vanwege de sequence moeten de tapijten die als eerste worden gemonteerd wel vooraan hangen. Dat betekent dat ze in omgekeerde volgorde moeten worden gepickt. Het WMS wist daar geen raad mee. “Daarom hebben we een voorportaal gebouwd, waarin evenveel ‘synchro’-berichten van Volvo worden verzameld als er tapijten in een rek gaan. Pas als dat aantal binnen is, worden de pickregels in omgekeerde volgorde in een pickopdracht gezet en automatisch doorgesluisd naar PkMS”, verklaart Van Gerven.

 

Was het niet veel handiger geweest om orders in volgorde van binnenkomst te picken en dan de tapijten in omgekeerde volgorde in het rek te hangen? “Dan is de kans op fouten te groot”, zegt Van der Sanden, die eraan toevoegt dat stilstand van de assemblagelijn uit den boze is. Ewals heeft bijvoorbeeld een stand-alone pc staan waarmee de operatie manueel kan worden voortgezet als PkMS uitvalt. “Dat was een eis van Volvo”, aldus Van der Sanden. “Rieter heeft de operatie aan ons uitbesteed, maar de procedures worden nauwkeurig gecontroleerd door Volvo.”

  

 Snel omschakelen om te blijven leveran aan auto-industrie.pdf

 

Reageer op dit artikel