nieuws

Voorsprong houden in e-commerce – PODCAST

Supply chain 319

“Laten we niet overspannen doen over de komst van Amazon naar Nederland. Het is gewoon een normaal bedrijf.” In Nederland is de e-commerce wereld al sterk ontwikkeld. Verladers en e-fulfilmentbedrijven weten – met vallen en opstaan – heel goed waar ze mee bezig zijn.

Voorsprong houden in e-commerce – PODCAST
Bol.com sprak tijdens de Logistica

“Onze uitdaging is consumer experience met jonge ouders als doelgroep”, zegt Stephan Hendriks, verantwoordelijk voor de digitale strategie van Dorel, bekend van de Maxi-Cosi kinderzitjes. “Dit is steeds meer een online business aan het worden van het totale proces tot en met de after sales met allerlei e-commerce kanalen, maar ook nog altijd via traditionele retailers. We zijn nu bezig om de backoffice te digitaliseren voor wat betreft warehousing, return- en repairprocessen, onder andere met de aanschaf van Reflex WMS. Ik zie grote verschillen per land waar wij leveren. Dat maakt het nog eens extra complex. We kunnen niet overal met hetzelfde tempo de online slag maken.”

Liever hal leeg halen

ICT integratie is soms best ingewikkeld, zo weet Roland Slegers, die al lange tijd actief is als projectmanager bij Blokker. “We hadden een online en offline versie van het WMS pakket draaien, maar dat voeg je niet zomaar even samen. Het keer op keer compleet leeg halen van een hal van 20.000 vierkante meter en opnieuw inrichten, kostte minder hoofdpijn.”
“De uitdaging waar je tegen aan loopt is de enorme spaghetti aan systemen voor diverse afleveradressen en voor diverse interne processen. Daar loop je snel in vast. Wat je nodig hebt is een systeem dat als spin in het web overal real-time data vandaan haalt en verwerkt.”

ICT als kernactiviteit

Roy Lenders zocht als internetondernemer (voedingssupplementen onder andere) niet de gemakkelijkste weg. “We zijn meteen Europees gegaan. ICT is om die reden onze kernactiviteit en vormt geen blokkades op dat punt, omdat we geen legacy systemen hebben. Europees gezien kunnen we ons onderscheiden en marge maken”, constateert Lenders die teven lector is aan de Fontys Hogeschool. Hij kwam destijds nauwelijks logistiek dienstverleners tegen die hier actief in zijn, nu steeds meer omdat crossborder e-fulfilment wint aan populariteit. “Internetondernemers zijn zwaar ICT georiënteerd, zij doen het liefst zaken met partijen die ook uit de ICT hoek komen.”

Scenarioplanning doen

Flexport is daar een voorbeeld van. Internationaal heeft Flexport zich als online platform inmiddels ruim bewezen met een diversiteit aan dienstverlening. Transparantie is een belangrijk bijkomend voordeel, waar veel retailers en e-commerce bedrijven baat bij hebben. “Gebruikers van ons platform kijken niet meer naar historische data, maar baseren hun planning op actuele informatie.” Mathijs Slangen van Flexport ziet bij klanten steeds meer piekmomenten ontstaan, zoals Black Friday. “Eigenlijk weet niemand precies wat de impact zal zijn op de business. Dan is het belangrijk dat ze aan scenarioplanning gaan doen; dat ze meerdere kanten op kunnen op een snelle adequate manier. Daarvoor is inzichtelijkheid, transparantie van processen onmisbaar.”

Reageer op dit artikel