nieuws

Supply chain verbeteren: investeren in Business Intelligence staat bovenaan

Supply chain 1196

Klantervaring is de belangrijkste kernwaarde in de supply chain. Nu en de komende jaren. Business Intelligence (BI) is een belangrijke schakel om daar voor te zorgen. Investeren in BI heeft de meeste prioriteit onder bedrijven.

Supply chain verbeteren: investeren in Business Intelligence staat bovenaan

Niet prijs en product zijn het belangrijkst, maar het aspect klantervaring. Dat blijkt uit onderzoek van BluJay Solutions. Het bedrijf heeft wereldwijd onderzoek laten doen naar de huidige trends, prioriteiten en investeringen in de supply chain. Tijdens het onderzoek, uitgevoerd door Adelante SCM,  kwamen zaken als klanttevredenheid, investeringen in technologie, innovatiebarrières, partnerconnectiviteit en supply chain- en logistieke innovatie aan bod.

61 procent van de respondenten vindt dat klantervaring de komende vijf jaar prijs en product inhaalt als de nummer één merkdifferentiator. Bovendien wordt dit aspect genoemd als de belangrijkste aanjager van innovatie in de supply chain, en wint het van ‘kostenreductie’.

Verschil groot en klein bedrijf

Grote bedrijven (31 procent) zijn het er vaker niet mee eens dat klantervaring de komende vijf jaar de nummer één merkdifferentiator wordt ten opzichte van kleinere bedrijven (18 procent). Dit kan erop wijzen dat kleinere bedrijven klantervaring als een effectievere manier zien om te concurreren met grotere organisaties in plaats van alleen te proberen op prijs te concurreren.

Business Intelligence

22 procent van de ondervraagden geeft aan het meest te gaan investeren in Business Intelligence (BI) en analytics, op de voet gevolgd door visibility (21 procent) en transport (16 procent). Real-time inzicht is een erg belangrijk investeringsgebied voor verladers en logistiek dienstverleners. Volgens de respondenten is dit ook een van de meest relevante mogelijkheden in de supply chain om betere klantervaring te realiseren.

 

Lees ook
Business Intelligence: 6 redenen waarom logistiek dienstverleners de techniek moet inzetten

 

EDI en API

Uit de resultaten blijkt verder dat bedrijven die elektronisch verbonden zijn met hun handelspartners betere prestaties leveren in de supply chain. Elektronische gegevensuitwisseling (EDI) en e-mail zijn de twee meest gebruikelijke manieren om gegevens en informatie uit te wisselen met handelspartners, maar API’s winnen terrein, vooral onder innovators en early adopters.

 

Collegereeks Digitale Transitie in Logistiek Management

Wilt u goed voorbereid zijn op veranderingen door digitale transformatie in een steeds turbulentere markt? En uw logistieke organisatie hierin meenemen? Volg dan de Collegereeks Digitale Transitie in Logistiek Management en breng uzelf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.

Schrijf u nu in!

 

Kwaliteit data

De kwaliteit van data kan nog steeds in de volledige supply chain verbeterd worden. Slechte datakwaliteit belemmert transparantie in de supply chain, wat op zijn beurt weer negatieve gevolgen heeft zoals omzetverlies, hogere transportkosten, overtollige voorraad en verminderde klanttevredenheid

Een gebrek aan steun van het topmanagement wordt door veel respondenten gezien als een groot obstakel voor innovatie in de supply chain.

 

Reageer op dit artikel