nieuws

Food en nearfood stuwen groei e-commerce

Supply chain 402

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van dit jaar online in totaal € 12,5 miljard uit aan producten en diensten. Dat is 9 procent meer ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. De totale online aankopen stegen met 6 procent naar 124,9 miljoen. Deze groei is vooral te danken aan de categorieën food en nearfood.

Food en nearfood stuwen groei e-commerce

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

In totaal gaven Nederlandse consumenten € 7 miljard online uit aan producten (+10%) en € 5,5 miljard aan diensten (+7%). Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de groei van het online besteed bedrag (+8%) en het aantal aankopen (+6%) per online koper. Als we alleen naar de producten kijken, liggen deze percentages zelfs nog iets hoger: +10% en +8%. Daarnaast vormen de online bestedingen binnen de categorieën food/nearfood (+34%) en schoenen & personal lifestyle (+21%) ook een belangrijke driver voor het online aankopen van producten.

De bestedingen aan producten of diensten verschilt nogal. De groei voor diensten blijft achter (+1%) bij die van producten (+8%), wat in lijn is met voorgaande jaren. De groei binnen producten wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een forse stijging van het aantal online aankopen binnen de categorie food/nearfood (+39%), schoenen & personal Lifestyle (+32%) en health & beauty (+26%). “Food en nearfood wordt een enorme driver van de Nederlandse e-commercemarkt”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Waar deze categorie eerst vooral van zich deed spreken vanwege grote groeicijfers, is hij inmiddels ook uitgegroeid tot een van de grootste productcategorieën, zowel op het gebied van online bestedingen als het aantal aankopen. De groeicijfers blijven overigens imposant te noemen en dat zal de komende periode, met de feestdagen in aantocht, niet veel anders worden.”

 

Lees ook: Albert Heijn nieuw op 3 in lijst grootste e-tailers

 

Kopen via smartphone

Het aantal online aankopen dat op een smartphone wordt gedaan, blijft zijn groei doorzetten. Waar in Q2 2018 nog 15 procent van de online aankopen via een mobiele telefoon is gedaan, is dit aandeel een jaar later gestegen naar 22 procent. Ook het aantal online kopers via een smartphone is het afgelopen jaar gestegen: 37 procent van alle online kopers doet een online aankoop op een smartphone, terwijl dit in Q2 2018 nog 32 procent was. Het gebruik van een desktopcomputer of een laptop door online shoppers is daarbij verder gedaald: van 32 procent naar 29 procent voor desktops en van 50 procent naar 48 procent voor laptops.

 

Prognose voor heel 2019

De verwachting is dat de online bestedingen in Nederland voor heel 2019 uitkomen op circa € 25,9 miljard, verdeeld over ongeveer 259,7 miljoen aankopen. Dit zouden stijgingen ten opzichte van vorig jaar betekenen van respectievelijk 9 procent en 7 procent.

 

Reageer op dit artikel