nieuws

Digitalisering data ‘geen valkuil maar winstmaker’

Supply chain 1801

Digitalisering is niet een valkuil, maar een potentiële winstmaker. Door slim gebruik te maken van data kunnen bedrijven geld verdienen. Te lang wachten is niet verstandig.

Digitalisering data ‘geen valkuil maar winstmaker’

Investeren in technologie is nu nog een keuze is, maar noodzaak op de middellange termijn. Er moet slimmer en efficiënter gewerkt worden, gezien de groeiende druk op de arbeidscapaciteit. Dat zijn enkele conclusies uit een nieuw rapport (zie bijlage) van Panteia, in opdracht van TLN, TVM en ING. Panteia onderzocht welke kansen en bedreigingen een verdere automatisering en het gebruik van big data bedrijven in de sector transport en logistiek.

IT-investeringen vaak averechts effect

In een sector met zeer kleine winstmarges is IT is inmiddels een randvoorwaarde om mee te kunnen doen in de sector. Geen manier om je als bedrijf te onderscheiden. Data is dat wel. Het gaat niet om kwantiteit (die is voldoende voorhanden met de oprukkende Internet of Things) maar om de kwaliteit.

Data wordt nog onvoldoende bekeken, geanalyseerd of benut. Dat bleek eerder ook al uit onderzoek van TomTom. Nederlandse transportbedrijven blijven achter met digitalisering ten opzichte van hun Europese collega’s. Dat kan op korte, maar vooral op lange termijn veel handel kosten. Ook verladers blijven achter met data en digitalisering; er is werk aan de winkel in de in de logistiek, stelt evofenedex na eigen onderzoek onder zijn achterban.

 

 

Lees ook
Robots en supercomputers zetten de logistieke wereld op zijn kop

 

De inzet van data is waarmee bedrijven in de toekomst het verschil zullen maken, aldus het rapport. De onderzoekers pleiten in hun rapport dan ook voor een ‘datatransitie’ in de sector:

·        Door te investeren in automatisering en data-analyse met een langetermijnvisie. Daar hoort ook het aannemen of inhuren van IT-specialisten bij.

·        Door te zorgen dat je alle IT-systemen aan elkaar kunt koppelen.

·        Door open minded na te denken over nieuwe dienstverlening en producten.

Sterker in prijsonderhandelingen

Goede IT en data infrastructuur vraagt om investeringen. Dat is een bottleneck voor een groot aantal bedrijven, concluderen de rapportmakers. De kansen van digitalisering voor de supply chain worden grotendeels onbenut gelaten. De voordelen van de nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie, blockchain en big data zijn bekend, maar worden nog amper ingezet, stelde DHL in april dit jaar al naar aanleiding van een eigen onderzoek.

 

Praktijkvoorbeeld uit het rapport: Visbeen succesvol met Kunstmatige Intelligentie

Visbeen zit middenin een innovatietraject. Ongeveer een jaar geleden stapten zij over naar een vernieuwend planningssysteem van leverancier Ortec. Dit systeem is voorzien van kunstmatige intelligentie (AI), en is zodoende zelflerend. De data die voortkomt uit de bedrijfsactiviteiten van Visbeen wordt aan het planningssysteem verschaft, om het te ‘onderwijzen’. Op den duur is het systeem in staat steeds betere suggesties te doen aan het personeel dat ermee werkt. Zo wordt machine learning ingezet om de planning te optimaliseren. Digitalisering en data biedt voordelen in hectische versketens. Het zelflerende planningssysteem van Ortec bespaart bij Visbeen Logistics overuren, ook al is het slechts een jaar in gebruik.

 

Maar die investering zijn het waard. Een goede data-analyse help bedrijven in de prijsonderhandelingen met hun klanten. Wanneer een vervoerder exact kan aantonen waar hij welke kosten maakt, staat hij sterker bij prijsonderhandelingen, concludeert Panteia.

Winstgevende activiteiten en nieuwe inkomstenbronnen

Juiste data geeft een vervoerder ook beeld over welke activiteit loont en welke niet. Bedrijven kunnen zo gerichter bedrijfskeuzes maken. Bedrijven kunnen ook direct geld verdienen met data door de ruwe data te verkopen, of door de ruwe data te verwerken en deze vervolgens door te verkopen.

Reageer op dit artikel