nieuws

Futurumshop en PostNL testen herbruikbare verpakking voor last mile

Supply chain 406

Verpakkingsmateriaal zorgt voor meer CO2 emissie dan de last mile bij Futurumshop. De oplossing: herbruikbare verpakkingen. De online fietsspecialist en PostNL testen het fenomeen in 2 maanden lang.

Futurumshop en PostNL testen herbruikbare verpakking voor last mile

Futurumshop pakt de verspilling van verpakkingsmateriaal aan bij bezorging. Het gebruik van onnodig veel verpakkingsmateriaal in de last mile  leidt niet alleen tot onnodig veel emissie (zie tabel) ook leidt het tot ergernis bij de e-commerce klant. Veel bestellingen in de e-commerce branche krijgen meer bescherming dan noodzakelijk. Voor Futurumshop geldt dat maar 17% van de bestellingen ondersteunende bescherming nodig heeft. Desondanks worden alle bestellingen voorzien van een kartonnen verpakking.

Verzendzak

Futurumshop pakt de koe bij de hoorns om emissiereductie van verpakkingsmateriaal te realiseren. Klanten van de online fietsspecialist in Zwolle en omgeving worden de komende 2 maanden beleverd via een herbruikbare verpakking; een verzendzak. De test was eerder gepland voor april en mei, maar is toen uitgesteld.

 

Lees ook
Verpakking schadelijker dan last mile: dit is de oplossing

 

6,3 keer minder C02 uitstoot

De C02 emissie per bestelling met de herbruikbare verzendzak is ingeschat op 43.1 gram C02. Hierbij is rekening gehouden met alle noemenswaardige consequenties in de logistieke keten van dit concept. Het materiaal veroorzaakt 9.5 gram C02 op basis van een levensduur van 125 keer. De retourstroom veroorzaakt 2.9 gram C02. Doordat alleen wordt afgeleverd aan het huisadres wordt kans op een geslaagde aflevering lager, het negatieve gevolg op de C02 uitstoot hiervoor is ingeschat op 30,8 gram C02.

 

Lees ook
10% e-commerce orders komt beschadigd aan

 

Herbruikbare verpakking op voorraad

Een ander issue van het direct retour sturen van verpakking:  de consument heeft geen verpakking beschikbaar om het bestelde product  te retourneren. Het is in dit stadium onbekend in hoeverre de consument dit als een probleem ziet. De verwachting is dat veel consumenten wel een verpakking van een andere online aankoop beschikbaar hebben, indien ze willen retourneren. Een mogelijke oplossing voor dit bezwaar is herbruikbare verpakkingen op voorraad houden bij pakketpunten, stelde Max Hogenboom eerder dit jaar al vast. Hij studeerde eerder dit jaar af op dit onderzoek in opdracht van Futurumshop.

Reageer op dit artikel