nieuws

Bouwhubs de oplossing voor bouwlogistiek?

Supply chain 1280

Goederen op tijd leveren op bouwplaatsen is steeds meer een uitdaging. Bouwhubs kunnen de oplossing zijn.

Bouwhubs de oplossing voor bouwlogistiek?

VIL, Vlaams innovatieplatform voor de logistieke sector  start in samenwerking met het onderzoekscentrum voor de bouw (WTCB) een project dat de mogelijkheden van bouwhubs zal onderzoeken. Vijftien bedrijven nemen deel aan dit project. Just in Time (JIT) en de toename van renovatieprojecten zorgen voor meer kleine deelladingen. De beladingsgraad van bouwgerelateerd vrachtverkeer is bijgevolg erg laag. De logistieke kosten van een bouwproject bedragen gemiddeld 8 tot 15%. Daarbovenop komen nog 8 % tot 10 % aan kosten omwille van efficiëntieverlies.

 

Lees ook
Bouwsector zet handtekening onder Green Deal bouwlogistiek

Slimme bouwlogistiek loont in Utrecht en Amsterdam

 

Bovendien zorgen de steeds drukkere wegen, lage emissiezones, verbod op zware bedrijfsvoertuigen in een stad ervoor dat werfvrachten steeds moeilijker op hun bestemming geraken. Om deze problemen te tackelen onderzoeken VIL en WTCB samen met 15 bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners, aannemers en bouwheren, naar de mogelijkheden van ‘bouwhubs’. Goederen en materialen worden op die manier dichter bij de werf in een lokaal voorraadpunt verzameld. Naast slimme consolidatie kunnen deze hubs ook gebruikt worden voor ‘value added logistics’, zoals premontage en prefabricage van materialen.

 

 

De initiatiefnemers analyseren best practices en praktische randvoorwaarden werken vervolgens samenwerkingsmodellen en een logistiek concept voor bouwhubs uit.

Projectdeelnemers zijn: Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen, Willemen Groep.

Reageer op dit artikel