nieuws

Artificial Intelligence: Potentiële dreigingen doen voordelen teniet

Supply chain 2159

Chatbots, autonome voertuigen en onderling verbonden machines – de brede implementatie van Artificial Intelligence toepassingen biedt veel voordelen voor bedrijven. Het kan aan de andere kant organisaties ook kwetsbaar maken voor bijvoorbeeld cyberaanvallen. Dat blijkt uit een recent rapport van verzekeraar Allianz.

Artificial Intelligence: Potentiële dreigingen doen voordelen teniet

Artificial Intelligence (AI) is in essentie software die kan denken en leren als een mens en daardoor in staat is zichzelf te ontwikkelen. Hogere efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen. Dat zijn voordelen van de toepassing van AI. Als het in verkeerde handen komt, kunnen de potentiële dreigingen de voordelen gemakkelijk teniet doen. In het nieuwe rapport van verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) ‘The Rise of Artificial Intelligence: Future Outlook and Emerging Risk worden zowel de voordelen als de nieuwe risico’s rond de toenemende implementatie van AI belicht.

Lees ook: Wat is de impact van artificial intelligence op logistiek?

Verantwoordelijkheid meer bij machine dan mens

De kwetsbaarheid voor cyberaanvallen of technisch falen zal toenemen. Evenals het potentieel voor grootschalige storingen en aanzienlijke financiële schade naarmate AI steeds verder in de maatschappij en de industrie wordt geïntegreerd. Het bedrijfsleven wordt ook geconfronteerd met nieuwe aansprakelijkheidsscenario’s wanneer de verantwoordelijkheid meer en meer bij machines en de fabrikanten komt te liggen in plaats van bij de mens.

 

Artificial Intelligence heeft enorm potentieel

“Er is op het gebied van AI een enorm potentieel om de waardeketen in de verzekeringsindustrie te verbeteren”, zegt Arthur van Essen, Country Manager AGCS Nederland. “In eerste instantie zal het helpen om verzekeringsprocessen te automatiseren wat de industrie in staat stelt een betere dienstverlening naar de klant te realiseren. Polissen kunnen eerder worden afgegeven en schades sneller en goedkoper worden afgehandeld. Op basis van explosief toegenomen data analytics zal AI verzekeraars en hun klanten beter inzicht geven in hun risico’s waardoor deze effectiever kunnen worden gemitigeerd. Daartegenover staat dat er nieuwe verzekeringsoplossingen kunnen worden gecreëerd.”

Download het rapport hieronder met daarin onder meer een case study over autonoom rijden.

Reageer op dit artikel