nieuws

Mercedes-Benz gaat voor industrie 4.0 avant la lettre

Supply chain 1204

Mercedes-Benz gaat voor industrie 4.0 avant la lettre
Markus Schäfer

De digitale fabriek krijgt concreet vorm in een nieuw te bouwen productiefaciliteit voor Mercedes-Benz in Sindelfingen. Nieuwe auto’s rijden autonoom van de montagelijn.

Vorige week werd de eerste steen gelegd voor de nieuwe montagehal, waarbij belangrijke politici en vooraanstaande mensen uit het bedrijfsleven bijeenkwamen bij de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen. Markus Schäfer, verantwoordelijk voor productie en supply chain bij de fabrikant van personenauto’s zegt in ‘Factory 56′ drie thema’s te combineren: digitaal, flexibel en duurzaam.
“Als uitvinder van de auto vinden we nu ook de autoproductie opnieuw uit.”

Flexibele werkplanning voor medewerkers

Op alle mogelijke manieren wil Mercedes-Benz invulling geven aan grote trends. Dat is straks overal terug te zien in de productiehal, waar ondanks de indrukwekkende technologie ook veel aandacht is voor de mens. De medewerkers werken op ergonomisch geoptimaliseerde werkplekken en krijgen met digitale tools optimale ondersteuning bij hun werkzaamheden. Maar het gaat verder. Een nieuw type werkplanning zorgt voor flexibele en moderne werktijdmodellen.

Auto volgen met app door proces

De autofabrikant in Baden-Württemberg gaat voor een 360 graden koppeling met de hele supply chain en ziet dat als een essentieel onderdeel in het proces. Dat gaat van de leveranciers via de ontwikkelingsafdeling, de designafdeling en de productie tot en met de klanten. In de toekomst zullen de geproduceerde auto’s bijvoorbeeld vanaf de band autonoom naar het laadstation rijden. Voor de aanstaande bezitters van een Mercedes auto is er een app om online te kunnen volgen waar hun nieuwe bolide zich in ergens in het productieproces bevindt, wat het wachten op de aflevering een stuk leuker zal maker.

Constante koppeling componenten en auto’s

In de montagehal zelf worden state-of-the-art technologieën toegepast. Zo verzorgen autonoom rijden transportsystemen de logistieke taken in het montageproces en waarborgen dat medewerkers langs de montageband op tijd de benodigde materialen krijgen. Dankzij RFID is er een voortdurende koppeling tussen componenten.
Kunstmatige intelligentie, big data-analyses en preventief onderhoud zorgen voor een hoge mate van transparantie en ondersteuning bij de productieplanning, controle en kwaliteitsborging. Door middel van de analyse van bestaande productiegegevens kunnen voorspellingen van mogelijke defecten of benodigd onderhoud worden gedaan.

Driekwart minder aan uitstoot CO2

De ‘Factory 56’ wordt in 2020 in gebruik genomen. Er zullen personenauto’s en elektroauto’s uit de hogere middenklasse en het topsegment worden geproduceerd. Onder meer de nieuwe generatie S-Klasse komt hier vandaan en ook de eerste elektroauto van het product- en technologiemerk EQ is ‘made in Sindelfingen’. Het grondoppervlak bedraagt 220.000 vierkante meter. Voor de aanleg van het fabrieksterrein werd 700.000 kubieke meter grond verplaatst. Op het dak van ‘Factory 56’ komt een zonnecellensysteem te staan, dat de duurzaaam opgewekte elektriciteit aan de productielijn ter beschikking stelt. Dit zorgt voor een jaarlijkse reductie van 5.000 MWh. Met dit en andere maatregelen zal CO2 uitstoot van de ‘autofabriek van de toekomst’ 75 procent lager zijn dan bij de huidige productiefaciliteit van de S-Klasse.

Reageer op dit artikel