nieuws

E-commerce Nederland opgelet: België wordt het nieuwe mekka

Supply chain 2134

België is het Mekka van de e-commerce. Of dat kan het worden. Dat stellen de bazen van Katoen Natie en Kuehne+Nagel. Zij hebben genoeg van de negatieve berichtgeving over de Belgische e-commercemarkt en pleiten voor meer positivisme.

E-commerce Nederland opgelet: België wordt het nieuwe mekka

Belgische logistieke bedrijven zijn klaar met de pessimistische geluiden van webwinkels over de e-commerce markt in eigen land zat. Zij wijzen op een groeiende werkgelegenheid in de sector en vinden dat onze zuiderburen zichzelf beter in de markt moeten zetten.

E-commerce: Nederland troeft Belgen af

Die onvrede hebben twee grote logistieke ondernemingen in België, Katoen Natie en Kuehne + Nagel geuit in Dagblad De Tijd. De mannen ergeren zich mateloos aan de negatieve berichtgeving van belangenvereniging Comeos. De belangenvereniging meldde in 2015 dat webwinkels in België moeten het afleggen tegen hun Nederlandse collega’s. Webwinkels in ons land zijn zo succesvol dat Belgische handel 2,4 miljard euro misliep. Reden is onder andere dat webshops in België vaak de volgende dag niet kunnen leveren omdat de lonen een stuk hoger liggen dan in Nederland.

Dit zijn de e-fulfilment spelers in Nederland

Gamma en Nike kiezen voor België

Veel beter zou zijn om de positieve punten te benadrukken, en die zijn er. Grote bedrijven als Gamma en Nike kiezen juist voor België mede omdat zij dan ‘dichterbij de internationale klant’ zijn. Dirk Lannoo, vice-CEO van Katoen Natie: ‘We liggen centraal tussen Londen, Amsterdam en Frankfurt. Internationale pakjesbedrijven zoals FedEx, DPD en DHL hebben belangrijke vestigingen in onze buurt, waardoor we bestellingen snel kunnen leveren bij klanten.” Het is diezelfde Lannoo die stelt dat ‘België het Mekka is van de e-commerce. Of kan dat in ieder geval worden.’

E-commerce Nederland is sterk

E-commerce Nederland opgelet dus. Maar vooralsnog is de voorsprong daar, erkent ook Gerry Bosmans, logistiek directeur van Kuehne + Nagel België “Zij  (Nederland red.) zijn een sterk e-commerce land en dragen dat perfect uit. Wij merken dat het vaak moeilijk is om grote, internationale bedrijven aan te trekken. Vooral bij Amerikaanse bedrijven kampen we met een perceptieprobleem.” Maar hoogmoed komt voor de val. Nederland blijft logistiek aantrekkelijk, maar pas op voor berusting adviseert Buck dat onderzoek deed naar Nederland als logistiekland.

Reageer op dit artikel