nieuws

Retourkosten kunnen omlaag in e-commerce

Supply chain 3606

Een goede verpakking helpt om de retourkosten van webshops drastisch te reduceren. Een kwart van de online winkels graag zien, dat de leveranciers al zorg dragen voor een kwalitatief goede verzendverpakking voor aanlevering aan consumenten. Bijna de helft wil klanten de keuze bieden uit concrete aanlevertijdvensters.

Retourkosten kunnen omlaag in e-commerce
Retourafdeling wehkamp.nl

Het Duitse EHO Retail Institute vroeg aan ruim honderd webwinkels in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk welke verbeteringen zij willen realiseren in hun e-fulfilmentproces. Met name het element retourzendingen kwam daarbij aan bod. Gemiddeld over diverse branches komt 15 procent van de geleverde goederen terug. Maar er zijn branches, bijvoorbeeld in de mode, die waar zelfs de helft of meer als retourpercentage al gebruikelijk wordt gezien.

Geschikt maken voor retourzending

Veel – maar liefst 70 tot 80 procent – van de retour gezonden producten komt in de oorspronkelijke verzendverpakking terug bij de afzender. Om die reden zeggen veel webwinkels, dat ze meer aandacht willen geven aan de kwaliteit van de verzendverpakking. De helft van de deelnemers aan het onderzoek gaan concrete maatregelen door voeren, zoals de toepassing van hoogwaardig verpakkingsmateriaal. Dat voorkomt enerzijds dat producten tijdens transport beschadigingen oplopen, maar anderzijds zijn verpakkingen dan ook beter geschikt voor retourzending. Verder gaan veel webshops bekijken in hoeverre ze de verpakkingsgrootte optimaal kunnen afstemmen op de afmetingen van het product.

PM__Versand-Retourenmanagement_2016_Kostentreiber_Retoure

Veel extra kosten vanwege retouren

Het verwerken van retouren is een kostbare aangelegenheid. Het onderzoek in Duitsland becijfert een gemiddelde van 10 euro per zending. De kosten zitten vooral in handmatige handeling, zoals het controleren van de binnengekomen producten. Belangrijk is ook, dat sommige artikelen na retourzending niet meer als nieuw A-merk product kunnen worden verkocht. Verder levert het transport natuurlijk ook een extra kostenpost op. Gezien de vele kosten is er webshops veel aan gelegen om het retourenpercentage naar beneden te brengen.

PM__Versand-Retourenmanagement_2016_Waehlbarkeit_Lieferzeitfensters

Concreet tijdvenster als optie

Een ander aspect waar webshops in Duitsland en de Alpenlanden aan gaan werken betreft het moment van afleveren. Van de ondervraagden kan nu 13 procent een concreet tijdvenster als keuzeoptie aanbieden. Op termijn wil 46 procent ook die kant op, maar voelt zich naar eigen zeggen daarin afhankelijk van de logistiek dienstverleners op dit gebied. Wel beschikt al tweederde deel van de webshops over de mogelijkheid om bestellingen digitaal te volgen. Bijna de helft van de deelnemers aan dit onderzoek maakt gebruikt van online marktplaatsen, zoals die onder andere door bedrijven als Amazon wordt aangeboden.

Lees ook: Geld verdienen met retourzendingen

Reageer op dit artikel