nieuws

Dierenwinkel vindt omnichanneloplossing

Supply chain

Dierenwinkel vindt omnichanneloplossing

Ranzijn tuin en dier gaat zijn bedrijfsprocessen ondersteunen met de retailautomatiseringsoplossing van Abecon, gebaseerd op Microsoft Dynamics AX for Retail.

De uit negen vestigingen en een webshop bestaande onderneming heeft een gedegen selectie uitgevoerd, waarbij zeven systemen nader zijn bekeken. De oplossing van Abecon sluit volgens Peter Admiraal, adjunct-directeur van Ranzijn tuin en dier, het beste aan op de door de retailer uitgestippelde omnichannel-strategie. “Waar het om gaat is dat we de klant willen bedienen op een manier die zijn of haar voorkeur heeft. In een winkel of een kiosk, via de webshop of via click & collect. Ook willen we bij elk contactmoment in een eenduidige klantervaring voorzien.”

Long tail-artikelen blijven aanbieden

Het Microsoft-platform voorziet in standaardfunctionaliteit voor de hele goederen- en contactafhandeling: van inkoop, voorraadbeheer en logistiek tot verkoop via alle gebruikte kanalen. Daardoor kan Ranzijn de gehele bedrijfsvoering vanuit één geïntegreerd applicatielandschap ondersteunen. “Omnichannel verandert het verkoopproces en heeft ook grote impact op de logistieke keten. In de responsieve keten die we voor ogen hebben maakt het niet uit welk kanaal de klant gebruikt of waar de voorraad ligt. Zo kunnen we het assortiment eenvoudig uitbreiden door bijvoorbeeld langzaam lopende ofwel long tail-artikelen virtueel aan te bieden”. aldus Admiraal.

Kwaliteit goederenstroom verbeteren

Sinds de opening van de eerste dierenspeciaalzaak in 1987 is de onderneming gestaag gegroeid en is het assortiment voor tuin en dier steeds verder uitgebreid. Door deze stap kunnen alle bedrijfsprocessen in één applicatie worden ondergebracht van voorraadbeheer tot Point-of-Sale ondersteuning. Zo kan de kwaliteit van de goedeenrstroom verder verbeterd worden. “In het voortraject merkten we bovendien dat er een goede fit is tussen onze organisaties en dat Abecon echt contact zocht met ons als klant. We hebben er alle vertrouwen in dat we de implementatie samen met deze IT-partner tot een succes gaan maken.”
Ranzijn tuin en dier bestaat uit negen vestigingen elk met een tuincentrum en een dierenspeciaalzaak. Behalve in Alkmaar, Aalsmeer, Almere Buiten, Zaandam, Leiderdorp, Spijk, Bovenkarspel, Sneek en Amersfoort, is een groot gedeelte van de artikelen ook online te bestellen in de uitgebreide webshop.

Reageer op dit artikel