nieuws

Marketing en logistiek zijn nauw verbonden

Supply chain

Marketing en logistiek zijn nauw verbonden

Bedrijven worstelen met hoe ze de consument het best kunnen benaderen met hun e-commerce- en multichannel-operaties. Marketing speelt daarbij een steeds belangrijker rol.

Tijdens de Masterclass E-commerce op 17 december, georganiseerd door Logistiek Academy en Business Universiteit Nyenrode, zal ook John Koster van Holland Consulting Group een presentatie geven. Hij gaat daarbij in op de rol van het internet en het aspect marketing bij het succes van een online winkel en in hoeverre deze invloed hebben op de logistiek achter zo’n operatie.

Marktpropositie bepalend

Volgens Koster zijn marketing en logistiek bijzonder nauw met elkaar verbonden bij e-commerce initiatieven. “De marktpropositie van een online retailer richting een klant is daarbij bepalend”, stelt de voorzitter van Holland Consulting Group en tevens bijzonder hoogleraar aan de Nyenrode Business Universiteit. “Het aanbod van e-tailers aan consumenten om retourgoederen gratis terug te mogen sturen is ingegeven door het feit dat mensen in die omstandigheid eerder iets kopen dan wanneer ze slechts één item mogen kopen en gratis terugsturen. Dat het retourproces een relatief kostbare operatie is, nemen ze daarbij voor lief.”

Verminderen aantal retouren

Uiteraard proberen e-tailers het aantal retouren wel te verminderen. Er verschijnen inmiddels softwaretools die klanten scannen en opmeten en ze een realistisch beeld geven van hoe een kledingstuk of een paar schoenen ze staat.

Zending als marketingtool

Maar ook ontdekken steeds meer e-tailers dat het pakketje, met daarin het bestelde product, kan dienen als marketingtool. Er zijn voorbeelden van extra’s die worden toegevoegd, samples of kleurplaten, maar ook het toevoegen van een bedankkaartje voor de buurvrouw die het pakketje aanneemt, is volgens Koster een goed voorbeeld van een steeds grotere focus op ‘jezelf onderscheiden door middel van klantvriendelijkheid’.

Propositie en logistieke proces nog in kinderschoenen

“Opvallend is dat we het online winkelen e-commerce noemen, terwijl de klant absoluut niet zo denkt, deze wil gewoon iets kopen. Dat is ook de reden dat je als bedrijf online- en offline marketing maximaal moet integreren. Veel bedrijven zijn hier nog lang niet klaar voor”, aldus Koster. E-commerce stelt wat hem betreft wel andere, meestal hogere, eisen aan de logistieke prestaties van een bedrijf. Wie iets online bestelt, verwacht direct een reactie en de dag erop de levering, stelt de bijzonder hoogleraar. “De vraag is dus hoe je je organisatie zo inricht dat zowel de propositie als het logistieke proces zo optimaal mogelijk bijdragen aan de tevredenheid van de klant. En op dat gebied zijn er nog voldoende uitdagingen, bedrijfsinitiatieven staan nog in de kinderschoenen. Bijvoorbeeld hoe het de conversie, van iets zoeken tot iets bestellen, dient te verbeteren. Maar ook hoe een bedrijf zijn vele klantcontacten integraal kan managen en hoe de consument door middel van zoveel mogelijk meldingen op de hoogte houden van het aflevermoment van zijn zending.”

Prof. Dr. John M.D. Koster – ‘Marketing en E-commerce’

Prof. Dr. John M.D. Koster, voorzitter van de Holland Consulting Group en bijzonder hoogleraar aan de Nyenrode Business Universiteit zal tijdens zijn presentatie ‘Marketing en E-commerce’ ingaan op:

– Hoe het internet marketing voor altijd heeft veranderd; of toch niet?

– Customer insights, customer journeys, customer experiences; hoe te gebruiken?

– Implementatie: hoe krijg je het gedaan en hoe krijg je iedereen mee?

Voor meer info: Masterclass E-commerce event

Reageer op dit artikel