blog

Voedselverspilling verminderen met realtime inzicht supply chain

Supply chain 2525

Voedselverspilling is een uitdaging voor retailers. Jaarlijks wordt er in de EU zo’n 88 miljoen ton aan voedsel verspild. 40% van alle producten komt niet eens in de winkels terecht. Door de toegenomen aandacht daarvoor staan retailers onder druk om verspillingen beter aan te pakken. Realtime inzicht in de supply chain helpt daarbij.

Voedselverspilling verminderen met realtime inzicht supply chain

Het inzicht in de retail supply chain laat flink te wensen over. Maar liefst 94 procent van de ondervraagde organisaties vindt de eigen supply chain onvoldoende transparant. Dat blijkt uit onderzoek door Sapio is uitgevoerd in opdracht van Zetes.

Uiteenlopende factoren veroorzaken voedselverspillingen: van overtollige voorraden door verkeerde of te late voorspellingen, tot tijdverlies tijdens het distributieproces door inefficiënte transportmodellen. Dit tijdverlies is vooral desastreus voor beperkt houdbare producten.

Moeilijk supply chain analyseren

Slechts 30 procent van de ondervraagde retailorganisaties heeft zicht op alle goederen die onderweg zijn, waardoor het moeilijk wordt om verspillingen in afzonderlijke onderdelen van de supply chain te analyseren. Volgens 79 procent van de respondenten is beter inzicht belangrijk voor het terugdringen van verspilling. Alleen al aan voedselverspilling is zo’n 240 miljard euro te besparen in de toeleveringsketens. Voor een efficiënte supply chain, en dus minimale verspilling, zijn meerdere factoren essentieel: minder lege kilometers, meer first-time-in-full leveringen, geen onnodige voorraadbewegingen tussen winkels, vermijden van conflicten over prognoses of orders en een slimmere routeplanning.

 

Lees ook
Noodzaak voor digitalisering van supply chains groeit

 

Realtime efficiëntie

Complete zichtbaarheid en traceerbaarheid van producten is essentieel voor een flexibele en transparante supply chain. Die flexibiliteit wordt nog belangrijker bij verstoringen en crisissituaties veroorzaakt door productiefouten of terugroepacties. Als retailers in realtime data kunnen uitwisselen binnen het volledige ecosysteem van hun leveranciers, bouwen ze aan intensievere samenwerking gebaseerd op sterkere verbindingen en betere prognoses.

Quick wins

Het is tenslotte ook belangrijk dat retailers begrijpen hoe en waar ze technologie kunnen inzetten om uitdagingen op te lossen, zoals slimmere transportoplossingen, of betrouwbaar en dynamisch beheer van de voorraadbeschikbaarheid. Om daarin succesvol in te zijn is het verstandig in kaart te brengen waar op korte termijn veel te winnen valt. Als de resultaten van ‘quick wins’ zichtbaar worden, ontstaat namelijk het benodigde draagvlak om snel op te schalen en breder te profiteren van zichtbaarheid in de hele keten.

Auteur: Amir Harel, general manager Visibility Solutions bij Zetes

 

 

Reageer op dit artikel