blog

3 voordelen van koppeling webshop en voorraadsysteem

Supply chain 543

De groei van e-commerce lijkt niet te stuiten. Er is ook een keerzijde: een webshop zorgt ervoor dat voorraadkosten al gauw oplopen. Klanten willen online een keuze uit een breed assortiment en het liefst alles op voorraad kunnen kopen. Dat is nog best lastig, als je de voorraadkosten laag wilt houden om te kunnen (blijven) concurreren op prijs. Koppeling is de oplossing volgens Bram Streefkerk, van Exact

3 voordelen van koppeling webshop en voorraadsysteem

Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem biedt uitkomst omdat – in tegenstelling tot handmatige processen – er altijd een overzicht van de in- en uitstroom van goederen voorhanden is. Een organisatie kan zo direct reageren wanneer de verkoop stijgt of daalt. De koppeling brengt ook een financieel voordeel; de in- en uitstroom van goederen is ook boekhoudkundig automatisch bijgewerkt. Dat is ideaal voor de voorraadwaardering en btw-aangifte.

Deze voordelen hebben positieve effecten op de klantervaring. Er zijn echter nog meer manieren hoe een organisatie doormiddel van een koppeling de klant tevreden houdt. Ik geef enkele voorbeelden:

1.    Groter aanbod

De kern van de vraag is: hoe breng je opslagkosten omlaag terwijl je wel een groter assortiment aanbiedt? Dat kan via ‘dropshipment’: je biedt producten aan via je webshop en geeft ze het label ‘op voorraad’, terwijl de producten in werkelijkheid niet fysiek in het magazijn liggen. Als deze producten worden besteld, geef je de order door aan een andere leverancier, waardoor je je klanten altijd kunt bedienen.

2.    Duidelijke levertijd

Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem maakt het mogelijk om nauwkeurig de levertijd van het product op de website te vermelden in plaats van het voorraadniveau. Dat is handig als je het product niet op voorraad hebt en ook geen snelle levertijd via dropshipment kan bieden. Door informatie te geven over de levertijd is de kans kleiner dat klanten naar de concurrent lopen dan wanneer je meldt dat een product niet op voorraad is.

3.    Samenwerking met bekende platformen

Wanneer het voorraadbeheer perfect is geregeld, is het ook mogelijk om producten aan te bieden op bekende platformen als bol.com, Zalando, Amazon of Alibaba. De kosten voor de aanwezigheid op deze platformen liggen weliswaar hoger, maar deze online reuzen leveren wel hun eigen marketinginspanningen om klanten te trekken. Daar kun je als bedrijf van profiteren door klanten de mogelijkheid te bieden door te klikken naar je eigen site. Bovendien verhoogt aanwezigheid op die platformen je bereik.

We kunnen stellen dat automatisch voorraadbeheer niet alleen zorgt voor minder administratieve lasten. Er is een nog ander belangrijk wapen: de extra mogelijkheid om klanten aan te trekken én te behouden.

Auteur: Bram Streefkerk, Principal Product Marketing bij Exact

 

Reageer op dit artikel