blog

Gaat het Picnic lukken met online boodschappen?

Supply chain

De online supermarkt Picnic wil in Nederland gratis boodschappen gaan bezorgen. Walther Ploos van Amstel is niet overtuigd dat Picnic een winstgevend marktaandeel gaat behalen. In zijn blog geeft hij vier opties om succesvol online boodschappen aan te bieden.

Gaat het Picnic lukken met online boodschappen?
Auteur Walther Ploos van Amstel

De initiatiefnemers van Picnic spelen in op de behoefte van consumenten om meer online boodschappen te kopen. Klanten bestellen voor 23.00 uur ’s avonds via een app hun boodschappen. Die worden dan weer ingekocht bij leveranciers. De boodschappen worden in de loop van de volgende dag met elektrische bestelbusjes thuis op afspraak afgeleverd. Picnic belooft zelfs de laagste prijzen. Gaat het Picnic lukken om dat allemaal waar te maken?

Geen winst op online boodschappen

Supermarkten die online boodschappen aanbieden maken hierop geen winst. Hun webwinkellogistiek is de grootste margekiller, zeker als ze een volledig assortiment aanbieden met verpakte, gekoelde èn diepvriesproducten. De kassabonregelwaarde, net onder een euro, is simpelweg te laag om de kosten van het verzamelen en afleveren bij de klanten van te betalen. Alleen al die kosten zijn meer dan 25 procent van de omzet. Dan is de brutomarge al helemaal verdampt.

Supermarkten krijgen online boodschappen financieel niet rond gerekend. Tientallen initiatieven van onder meer Vomar, Superdirect, Truus.nl en De Versbezorger zijn in de afgelopen jaren gestrand. Zelfs in landen waar consumenten stevig meer betalen voor hun dagelijkse boodschappen, zoals in Frankrijk en Engeland, wordt er nauwelijks of niet verdiend aan online boodschappen. Hier moet de consument bovendien vaak zelf de boodschappen komen ophalen bij een ‘click-and-collect’ punt. De supermarkten zien het vooral als extra dienstverlening aan hun klanten, naast de bestaande winkels.

Succesvol online: 4 opties voor Picnic.

Er zijn vier opties om wel succesvol online boodschappen aan te bieden.

  • Of, je richt je met een hoogwaardig, en duurder, assortiment op gemaksconsumenten die bereid zijn voor die extra service stevig te betalen.
  • Of, je levert een beperkt assortiment verpakte producten van A-merken met een simpele afleverservice zoals pakketpost. Dan heb je voldoende marge om de relatief lage kosten van het verzamelen en afleveren bij de klanten te dekken.
  • Of, de webwinkel bepaalt zelf wat de consument krijgt op basis van die producten die nu goed, en betaalbaar, verkrijgbaar zijn. Dit is het model van de succesvolle maaltijdboxen als HelloFresh met een beperkte keuze voor de consument.
  • Of, je biedt een compleet assortiment, met een minimaal orderbedrag, en laat de consument meebetalen aan de afleverkosten. AH.nl doet dat slim door de voor hun ‘dure’ aflevermomenten ook voor de consument ‘duurder’ te maken en de klant de keuze te geven om zelf af te halen. De klant optimaliseert daarmee de webwinkellogistiek van AH.nl.

Het is mooi dat Picnic de markt van Jumbo, Albert Heijn en Lidl opschudt. Maar, ik ben er niet van overtuigd dat Picnic daadwerkelijk een winstgevend marktaandeel gaat behalen. Daarvoor ontbreekt de inkoopkracht, de logistieke schaalgrootte en bovenal een goede propositie. Of ziet u het anders? Ik hoor het graag.

Auteur Walther Ploos van Amstel is o.m. Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

 

Meer lezen over de mega investering? Mega investering Picnic

online boodschappen-picnic

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken (EZ) brengt een bezoek aan het distributiecentrum van Picnic in Nijkerk.

 

Reageer op dit artikel