blog

AH en e-fulfilment: echt helemaal de weg kwijt

Supply chain

AH en e-fulfilment: echt helemaal de weg kwijt

De e-fulfilment strategie van Ahold leek glashelder: orderpicking in grote centrale e-commerce distributiecentra, daarna levering naar het huisadres of een pick-up-point. Ik was dan ook stomverbaasd over het bericht dat er een proef wordt gestart met orderpicken voor online orders in de winkel van een AH-franchisenemer. Terug naar de 20e eeuw?

Ahold start een proef in een AH-filiaal in Maasland, daarna een proef in Gouda. De logistiek van AH-online gaat daarmee terug naar de 20e eeuw! Het heeft alles te maken met online shoppen en AH-franchisenemers. Dit opportunisme is volgens mij kansloos, klantonvriendelijk en een fors risico voor een succesvol omnichannel-beleid.

2012: duidelijke online strategie

In november 2012 presenteerde de Ahold-directie de strategie voor hun online logistiek. Ik heb er destijds een uitgebreid artikel over geschreven: Ahold-online-plan: fascinerend concreet.
Over het picken van online orders in distributiecentra was Ahold destijds heel duidelijk (zie onderstaande figuur):

  • in 1996(!) gestart met in-store picking
  • daarna stap voor stap de ontwikkeling van small warehouses (Albert Rotterdam en De Meern)
  • naar ‘Dark store’ (online dc – Almere december 2012)
  • naar een semi geautomatiseerd online dc in Lake Zurich, VS
  • naar een volledig geautomatiseerd online dc, New Jersey, 2014, VS

Op de verticale as in de figuur hieronder staat de capaciteit, op de horizontale as staat ‘efficiency en customer service level’. Dat betekent dus dat een test met in-store orderpicking in het franchise-filiaal in Maasland en daarna in Gouda terug is naar 1996 en terug in efficiency en serviceniveau naar de klant. Je moet het anno 2015 maar aandurven.

2014: Adriaan Thierry legt kracht AH-online uit

De presentaties van de Ahold-directie medio november 2014 over de online strategie vond ik van hoog niveau: heldere presentaties van CEO Dick Boer, van Daniel Ropers (Bol.com) en Adriaan Thierry, VP Omni-Channel.

Als vervolg op de uitgerolde logistieke strategie  in november 2012 heb ik wat ‘cherry-picking’ gedaan in de presentaties van november 2014. Qua tekst heb ik er weinig aan toe te voegen, de plaatjes spreken voor zich. Om onderstaande figuren in quotes samen te vatten:

  • De Ahold online distributiestructuur, van toeleveranciers naar home-shop-centra naar home-delivery of pick-up points levert een “unrivalled operational excellence” op. Vreemd toch: orderpicking in filialen kom ik er niet in tegen.
  • Assortimentsbreedte: “our online offering is larger than our largest store assortment”. Een assortiment van 25.000 artikelen. Niet alleen AH, maar ook Gall&gall, Etos, + 600 superfoods en 800 Belgische producten. Vreemd toch: Het assortiment van AH-Maasland zal daar in de verste verte niet aan kunnen tippen.
  • Efficiency in orderpicking: Pure orderpicking is in 2014 gestegen naar 405 picks per uur. Dat betekent dat iedere 9 seconden een order wordt gepickt door een orderpicker in een online AH-distributiecentrum. Hoe snel zal dat in Maasland gaan?

Ter verduidelijking vind je hieronder de afbeeldingen uit presentaties van november 2014:

  • de online distributie-structuur;
  • de assortimentsbreedte van de online shop;
  • de orderpick efficiency in de online distributiecentra van AH.

Conflict online strategie loopt volledig uit de hand

Ondanks de schitterend gepresenteerde online strategie is het voortslepende conflict tussen Ahold-directie en de AH-franchisenemers over het gezamenlijk inrichten van die strategie natuurlijk heel lastig voor de bestuurders in Zaandam. Zie mijn artikel van april 2013: AH-conflict in online-strategie. Het conflict is inmiddels het stadium van ‘klein binnenbrandje’ voorbij want na de start van de eigen webshop www.ah-afhaalpunt.nl, begin 2013, hebben zich in twee jaar tijd al 32 franchisenemers bij dit online initiatief aangesloten.

Advies aan Ahold-directie

Mijn advies aan de directie van Ahold is:

  • Durf te staan voor je eigen online strategie (commercieel en logistiek)  en ga vooral voor service voor de klant (assortiment, beschikbaarheid en keuze uit afleveropties)  U had er een paar maanden geleden zo’n mooie quote voor: ‘Serving our customers anyhow, anytime, anywhere’;
  • Uw Engelse collega’s, zoals bijvoorbeeld Tesco, Asda, Waitrose en  Sainsbury, rollen dezelfde e-fulfilment strategie uit in dichtbevolkte gebieden: grote centrale edc’s met een verrassend breed assortiment;
  • Last but not least: Pak de problematiek bij de wortel aan en ga bijvoorbeeld eens op de koffie bij de concullega’s in Veghel hoe zij deze problematiek met franchisenemers hebben opgelost. Met geven en nemen is er toch best veel te bereiken;
  • Oh, zou ik bijna dit vergeten: Zet in die onderhandelingen uw online klant altijd op de eerste plaats!

Heeft u ook nog goede adviezen voor Albert Heijn?

Lees hier meer over Ahold op Logistiek.nl.

Reageer op dit artikel