blog

Bezorgen bij de buren: 150.000 keer per dag?

Supply chain

Iedere dag bellen pakketbezorgers in Nederland bij 150.000 adressen aan: ‘of de bewoner zo vriendelijk wil zijn om een pakket voor de buren aan te pakken’. Over vier of vijf jaar zal dagelijks bij 230.000 buren-adressen aangebeld worden. Hoort dat nou bij de internetlogistiek van de toekomst? Nee toch, ik moet er niet aan denken! Bezorgen bij de buren? Dat valt bij mij niet onder het hoofdstuk ‘professionele logistiek’.

Bezorgen bij de buren: 150.000 keer per dag?

Overdrijf ik met dat getal van 150.000 niet een beetje, niet een beetje veel? Nee, helaas niet. De simpele feiten: dit jaar zal het aantal pakketten dat pakketbezorgers bij consumenten af moeten leveren groeien naar 120 miljoen. Dat zijn er bijna 500.000 per dag. Ik heb me op het ‘niet-thuis-percentage’ behoorlijk breed georiënteerd. Ik ben daarvoor zelfs een hele dag met een pakketbezorger mee geweest en wat blijkt: 35 procent van de consumenten is niet thuis.

Pakketbezorger lost het op

Niet thuis, simpel toch: dan krijg je toch gewoon een niet-thuis-briefje in de bus en de pakketvervoerder doet morgen toch weer een bezorgpoging? De ontwikkelingen in pakket-distributieland zijn zodanig, dat dat steeds minder gebeurt. Ik schat dat nog maar 10 procent van de pakketten die bij consumenten worden afgeleverd, worden bezorgd door bezorgers die in dienst zijn van de distributiebedrijven zoals PostNL, Selektvracht, e.a. Veruit de meeste pakketten worden afgeleverd door bedrijven (subcontractors) waarmee de distributiebedrijven contracten hebben afgesloten. Die bedrijven krijgen alleen een vergoeding voor resultaat: een afgeleverd pakket. Niet afgeleverd, dan retour naar het distributiecentrum, maar dan ook geen beloning. Daarom komen er steeds minder pakketten retour naar de distributiecentra van de vervoerders. De pakketbezorger lost het op: Gewoon goed opletten, als je een straat inrijdt, waar wél iemand thuis is. Als op het bezorgadres niemand thuis is, dan weet je direct waar je aan kunt bellen. Bij portiekwoningen en flats is dat fors lastiger: als er niemand thuis is op het bezorgadres, op welke bel moet je drukken en hoe lang wacht je voordat je op bel nummer 3 drukt?

Extra tijd en irritatie

Het zal duidelijk zijn, dat bezorgen bij de buren (dat kan ook vijf huizen verderop aan de overkant zijn) veel extra tijd kost. En het is regelmatig een bron van irritatie en klachten. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond, dat bezorgen bij de buren echt een omstreden onderwerp is: Pakweg de helft van de consumenten vindt het prima, een kwart vindt het goed als het bij bepaalde buren wordt afgegeven en hoe weet de pakketbezorger wie die ‘bepaalde buren’ zijn? Ongeveer 20 procent van de consumenten wil het absoluut niet. Doorgaan met een omstreden aflevermethode is vragen om problemen. Hoe meer we online gaan kopen, hoe groter de kans op irritatie en schades wordt.

Webshops: maak meer werk van afleveropties

Als online kopers kunnen kiezen uit afleveropties, dan gaat het niet-thuis percentage fors naar beneden. Om er een paar te noemen:

  • Bied de mogelijkheid, naast thuislevering, om het pakket op een ander adres af te laten leveren waar, bijna zeker, wél iemand thuis is;
  • Bied de gelegenheid om af te halen bij een winkelafhaalpunt of een landelijk afhaalpunt;
  • Bied de gelegenheid aan de online koper om een afleverdag te kiezen. Grote webshops als Wehkamp, Bol.com, HEMA, Coolblue, Bijenkorf, Fonq en BCC bieden die mogelijkheid al, maar er zijn nog veel te veel webshops die die mogelijkheid niet bieden;
  • Bied de mogelijkheid in de check-out aan de online koper om een opmerking vast te leggen. Bijvoorbeeld: “Bij niet thuis, bezorgen op nummer …”.

 

Bezorgen bij de buren, hoelang doorgaan?

Natuurlijk realiseer ik me dat er nog heel lang bij buren aangebeld zal moeten worden. Maar het is voor de commerciële ontwikkeling van kopen via internet zeer wenselijk, dat het percentage drastisch naar beneden gaat. Een als dat gebeurt, dan gaan de kosten van pakketdistributie zeker en vast ook naar beneden en zal de klantvriendelijkheid van internetlogistiek direct hoger scoren.

Ik ben razend benieuwd waar de samenwerking tussen webshops en pakketvervoerders op dit gebied in het komend jaar toe leidt. Graag hoor ik of je het met me eens bent. Of zit je meer op de lijn, dat ‘bezorgen bij de buren’ juist leidt tot verbroedering en meer saamhorigheid in de straat? Dat is natuurlijk ook een ‘denkpiste’, zouden onze Zuiderburen zeggen.

Reageer op dit artikel