blog

Supply chain flexibiliteit vereist voor generatie M

Supply chain

De wereld wordt mobiel. De toegenomen connectiviteit en transparantie van supply chains is nu beschikbaar voor de consument. Dit beïnvloedt zijn gedrag, en vraag en aanbod verandert zo snel dat bedrijven moeite hebben om hierop te anticiperen. De beschikbaarheid van het product is wat telt: als het niet op het display verschijnt, dan bestaat het niet. De unique selling points (USP) vervagen binnen no-time omdat de koopmogelijkheden en de verkoopkanalen die consumenten gebruiken, blijven uitbreiden.

Supply chain flexibiliteit vereist voor generatie M
Generatie M

Heeft u als doel om binnen uw supply chain nog meer kosten te besparen, piekert u over welke technologieën u moet inzetten? Of breekt u uw hoofd over een besluit tot uitbesteden? Dan kan het zijn dat u kansen mist. Aangezien de retailsector zo snel verandert en de productlevenscyclus zo snel krimpt, moet de strijd worden aangegaan wat betreft beschikbaarheid, voorraadbeheer als ook de manier waarop de consument wilt kopen en deze wordt meer en meer mobiel. Uw focus moet liggen op de veerkracht en het aanpassingsvermogen van uw supply chain, met betrekking tot sourcing en productconfiguratie, en voorraden in lijn brengen met de diverse verkoopkanalen.

 

De retailomgeving was nog nooit zo competitief, waarbij voor velen de margins heel klein zijn. Volgens sommige economen zou een evenwichtige concurrentie eruit bestaan dat producten, informatie en prijzen continue zichtbaar zijn, men kan nu zeggen dat het web ons zo ver gebracht heeft. Laten we eens kijken naar de recente ontwikkelingen vanuit het perspectief van retailers, producenten en consumenten.

 

Retailers

Hoe is de retailsector veranderd? E-commerce heeft een enorme groei doorgemaakt waardoor we het idee krijgen dat we nu een overschot aan winkels hebben. Veel gevestigde retailers hebben hun deuren moeten sluiten in de afgelopen drie jaar. Aangezien elke winkelier ‘gespecialiseerd’ kan zijn, kan iedereen heel makkelijk alles verkopen. E-tailers zijn niet gebonden aan een sector. Diegene met de meeste online-sale ervaring kunnen hun vaardigheden en methoden gebruiken in elke sector. Er zijn nu bijna geen barrières meer om toe te treden tot de detailhandel.

 

E-commerce heeft er ongeveer 15 jaar over gedaan om 5 procent van de totale retailmarkt te veroveren, maar men voorspelt dat de M-commerce dit aandeel zal overtreffen binnen de helft van deze tijd. Echter, aangezien vele technologische prognoses uit het verleden zijn onderschat, zal deze verovering waarschijnlijk nog sneller gaan. Veel consumenten gebruiken nu al geen conventionele vaste lijnen of zelfs computers meer. In India bijvoorbeeld, zijn al 50 procent van de zoekopdrachten op het web afkomstig van mobiele gebruikers.

 

Producten

Een productlevenscyclus is tegenwoordig in vele gevallen korter dan de ontwikkeltijd. Ideeën voor nieuwe producten en verbeteringen zijn snel en gemakkelijk gekopieerd. Fabrikanten van mobiele telefoons vinden het de moeite waard om de doorlooptijden in te korten om ervoor te zorgen dat de nieuwste versie van hun mobieltje nog steeds up-to-date is zodra het de winkel bereikt. Nieuwe producten kunnen premium prijzen niet te lang afdwingen en door de concurrentie wordt het moeilijker voor ontwerpers om hun investering in de ontwikkeling van het product terug te verdienen. Het merk van een product verliest zijn kracht tijdens een steeds sneller traject. Aan de andere kant is het nog nooit zo eenvoudig geweest om een nieuw merk te creëren en dit in de markt te zetten.

 

Als reactie hierop zijn merkeigenaren, met name in de technologiesector, retailers geworden, om hun identiteit, aanwezigheid en waarden te handhaven. Echter, sommige merken die bekend zijn om hun initiële concepten en producten, blijven in hun eigen niches hangen en lijden zodra de markt verandert. Ze hebben moeite om hun aanbod te verbreden. Virgin is een van de weinige merken die niet beperkt wordt door een dergelijke niche. Onder de merken die deze beperking hebben overwonnen, is Burberry een goed voorbeeld. Bekend om kwalitatieve regenkleding met blokpatroon heeft Burberry haar assortiment verbreed en is uitgegroeid tot een zeer waardevol en wereldwijd bekend modemerk.

 

Consumenten

Consumenten hebben zich heel snel aangepast. Ze kunnen nu waar dan ook kopen – bij elke winkel, in elk land – tegen weinig inspanning. Hun serviceverwachtingen zijn hoog – ze verwachten dat hun potentiële aankopen beschikbaar zijn en de volgende dag al geleverd worden. Ook verwachten en gebruiken ze on-line tracking tools. Een recente kledingaankoop vanuit ons Engelse kantoor afkomstig uit Nieuw-Zeeland, werd online gevolgd via Auckland, Los Angeles, Memphis, Stansted, Camberley en tenslotte Wokingham, aankomst binnen 43 uur. Dit alles voor een aankoop waarde van £ 10, levering inbegrepen! De wereld wordt steeds kleiner.

 

Aangezien Wi-Fi en smartphones op grote schaal beschikbaar zijn, is de toegang tot het web nu alomvertegenwoordigd. Jonge consumenten bespreken hun aankoopbeslissingen met vrienden en kennissen, lijken voornamelijk social networks te gebruiken in plaats van face-to-face communicatie, delen zelfs de meest vluchtige informatie via het web en betalen met pin, zelfs voor alleen een kopje koffie. Met zoveel mogelijkheden zijn de moderne mobiele consumenten niet loyaal, maar uiterst behendig en flexibel.

 

Toekomst is gearriveerd

Smartphones combineren tegenwoordig verschillenden functionaliteiten zoals GPS, camera, fotoherkenning, barcode scanning, toegangscontrole en betalingen. Deze kunnen allemaal gebruikt worden om de winkelervaring te verbeteren, zoals een recente demonstratie van Google aantoonde. Geavanceerde zoekmachines combineerden woord, beeld (met inbegrip van QR-codes) en spraak op mobiele platforms waardoor de winkelaankopen mobiel tot stand konden komen. Producten bekijken, het controleren van de beschikbaarheid, het vergelijken van prijzen en het verkrijgen van recensies zijn allemaal afgerond voordat men de winkel binnenstapt.

 

Hier is een typische volgorde:
Barcode, QR-code of foto scannen;
Productinformatie ontvangen;
Prijs vergelijken;

Winkel zoeken;

Contact informatie opzoeken;
Vrienden raadplegen betreffende product en retailer;
Winkel bellen;
Routebeschrijving opzoeken;
Beschikbare voorraad controleren.


Allemaal acties die gedaan worden voordat de winkel bezocht wordt.

 

Maar wat betekent dit nu?

  1. Multi-channel retailing is inmiddels welbekend zo niet reeds algemeen geaccepteerd – elk willekeurige verkoopkanaal versus elke soort levering of afhaal methode.
  2. De toekomst is mobiel en dit heeft invloed op supply chain configuraties en het reactievermogen.
  3. Als een product niet beschikbaar is, heeft de de consument veel meer koopmogelijkheden dan voordat het web alomvertegenwoordigd was.
  4. Service zal de belangrijkste onderscheidende factor worden, in het bijzonder het keuzeaanbod van de verschillende leveringsmogelijkheden.

 

Supply chain geleidt door de consument

Welke invloed heeft dit allemaal op de supply chain? Om te winnen moet u eerst weten te overleven. Dit betekent dat bestaande klanten behouden blijven, dat nieuwe klanten verkregen worden en dat de lage kosten tot toegang tot uw markt gehandhaafd blijven. Voor de winnaars ligt de supply chain focus op de beschikbaarheid, de prijzen en de leveringsmogelijkheden.

 

Winnaars hebben flexibele supply chains nodig. Informatiesystemen zijn een essentiële factor, maar waarom is het zo moeilijk en duurt het lang om systemen te koppelen, om verbeteringen te ontwikkelen en door te voeren? Vanuit slaapkamers en kleine kantoortjes zijn ontelbare app’s op de markt gebracht in de afgelopen jaren. Als een Warehouse Management Systeem (WMS) ontworpen zou zijn voor de consument, hoeveel makkelijker zou het dan zijn om het te gebruiken en te implementeren? Hoe lang nog voordat er een WMS-app is voor een smartphone?

 

Om de supply chain prestaties te verhogen moeten bedrijven voortdurend verbeteringen doorvoeren, dit betekent dat tactische keuzes gemaakt dienen te worden. Bijvoorbeeld out-sourcen, het investeren in automatisering, selecteren en implementeren van WMS en de implementatie van Sales & Operations Planning (S&OP). Deze keuzes dienen gemaakt te worden met in het achterhoofd de volgende vragen: verbetert het de productbeschikbaarheid, wordt de flexibiliteit vergroot, zal het de responsiviteit vergroten in de markt?

 

Ja, lagere kosten zijn net zoals altijd belangrijk, en investeringen en veranderingen in de supply chain zijn noodzakelijk en onontkoombaar. Maar alleen als uw supply chain productbeschikbaarheid kan leveren, wendbaar is, kan inspelen op veranderingen in consumentengedrag, en is aan te passen aan de ontwikkeling van verkoopkanalen en technologieën, kunt u deze strijd winnen. Om de slogan te gebruiken van een bekend alcoholisch merk: any product, from anywhere, by any channel, by any route.

Reageer op dit artikel