blog

Vijf tips voor logistieke bedrijven in moeilijke tijden

Supply chain

Vijf tips voor logistieke bedrijven in moeilijke tijden
Tips moeilijke tijden logistiek

De economische situatie in het wegtransport is ronduit beknellend, zo bleek uit het onlangs door TLN gepubliceerde conjunctuur bericht. Dat het niet zo best gaat wisten we wel, maar de vraag is natuurlijk hoe lang dit nog gaat duren. En hoe pakken we dat aan? Als vervoerder moet je daar een mening over hebben. Vlam in de pijp, of vol op de rem? Het antwoord volgens Hans Ketterings.

Als je denkt dat het jaren slecht blijft gaan, zul je je klaar moeten maken voor een winterslaap. In dat geval beperk je je verlies door te krimpen en door extreem kosten te besparen en flexibiliseren.

     

Gas geven 

Voor de optimisten onder ons die denken dat het wel weer overwaait binnen afzienbare tijd, geldt dat ze zich juist klaar moeten maken voor de lente. Dit betekent door investeren om optimaal gebruik te maken van het herstel en om sterker uit de crisis te komen dan je directe concurrent. Kortom gas erop!

             

Optimimisten winnen

Uitzonderingen daargelaten, zullen de pessimisten desinvesteren en de optimisten zullen juist nu investeren. Grappige is dat als de optimisten geen gelijk krijgen en de markt niet verbeterd, zij ook sterker zullen staan dan de pessimisten onder ons.

       

Investeren leidt tot lagere kosten door efficiënter werken, of tot meer klantbinding als gevolg van verregaande supply chain integratie. Kent u dat, die slager die tot diep in de nacht staat uit te benen, omdat hij geen tijd heeft om zijn messen te slijpen? Bij veel logistieke bedrijven zit nog behoorlijk rek in de administratieve productiviteit en in de optimalisatie van de planning. Logisch dat dan niemand tijd kan vrijmaken voor een verbeterproject. Maar je hoeft niet direct aan enorme bedragen te denken. Vaak zijn met kleine maatregelen al heel wat verbeteringen te bereiken.

      

Vijf tips

   

  1. Overzichtelijke projecten
    Doe steeds kleine en overzichtelijke projecten. Als je teveel hooi op je vork neemt en je projecten te groot maakt met teveel risico, zal je zien dat zowel in tijd als in budget de boel niet te managen is. Kleine projecten zijn goed te overzien, kun je goed plannen en zijn makkelijk live te trekken.
        
  2. Snel terugverdienen
    Pak alleen knelpunten aan die je binnen 1 jaar kunt terugverdienen. In het huidige economische tij is het erg onzeker hoe je er volgend jaar bij staat. Je kunt nu eenmaal niet heel ver vooruit kijken. Dan heeft kosten maken voor de lange termijn, alleen zinvol als je op korte termijn geen enkel project kan bedenken waarmee je je voordeel kunt halen. Dat lijkt mij heel sterk!
       
  3. Tachtig procent-regel
    Concentreer je alleen op zaken die in 80 procent van de werkzaamheden voorkomen. Vervoerders zijn goed in het automatiseren van uitzonderingen, terwijl automatiseren juist nodig is om de bulk van het werk efficiënt weg te krijgen. Ik zie zo vaak dat men bij het zoeken naar een nieuw stuk automatisering de partij kiest die de meeste functionaliteit biedt. Onder het motto dan hebben we dat maar vast, of het kost niets extra. Dan houd je jezelf voor de gek want alle overtollige functionaliteit gaat altijd meer werk met zich meebrengen.
       
    Veel bestaande TMS en WMS systemen lijden aan ‘software obesitas’. Denkt u nu echt dat iemand met overgewicht beter kan hardlopen omdat hij meer energie in zijn lijf heeft in de vorm van vet?
           
  4. Integratie 
    Integratie levert meestal meer op dan functionaliteit uitbreiding. Functionaliteit automatiseren kun je altijd zelf bepalen. Dit is de makkelijkste vorm van automatiseren en erg intern gericht. Anders is het om klanten en toeleveranciers te betrekken in een geïntegreerd IT landschap.
     
    Bij de meeste bedrijven zie je dan ook dat de afgelopen decennia de aandacht heeft gelegen op interne automatisering en dat supply chain integratie nog een ondergeschoven kind is. Maar daar kun je juist heel veel efficiëntie uit halen. 
         
  5. Te druk
    Smoes nummer 1: "We hebben het te druk". Zorg dat je mensen er tijd voor hebben en zin in krijgen! Management moet zorgen voor de pret-factor in IT en voor draagvlak bij de mensen en de afdelingen. Mensen maken doorgaans tijd voor zaken die tot succes leiden en voor zaken die leuk zijn om te doen.
Reageer op dit artikel