blog

Wat zijn nieuwe prioriteiten in de supply chain?

Supply chain

Wat zijn nieuwe prioriteiten in de supply chain?
Prioriteiten in supply chain

De recessie heeft een grote invloed op de economie wereldwijd, en dus ook op supply chain management. Andrew Kinder van Infor kijkt terug op de impact van de recessie en ziet hoe het de prioriteiten op het gebied van suppy chains heeft veranderd.

We gaan terug naar de basis en kostenbesparing lijkt het credo om de recessie te overleven. Maar is deze strategie ook effectief voor duurzame groei op de lange termijn?

Na een aantal moeilijke jaren, lijkt het economisch herstel wereldwijd op gang te komen. Uiteraard zijn deze vroege indicaties erg positief maar hebben we nog een lange weg te gaan voordat de economie terugkeert naar het niveau van voor de recessie, vooral als experts weigeren de mogelijkheid van een ‘double-dip’ recessie uit te sluiten.

Als reactie op de krimpende economie hebben veel bedrijven strenge maatregelen getroffen om de kernactiviteiten van het bedrijf te beschermen terwijl kosten van niet-kerntaken rigoureus werden geschrapt om marges te behouden. Doordat bedrijven voorzichtig blijven ten aanzien van herstel houden deze maatregelen stand. We zagen dan ook de grootste daling in productie sinds 1948 doordat de vraag naar goederen kelderde en landen wereldwijd negatieve groei en banenverliezen rapporteerden.
Maar wat is de omvang van de recessie voor fabrikanten? En hoe zit het met de supply chain prioriteiten, de strategie en prestaties van retailers? Daarnaast kun je je afvragen hoe duurzaam de strategieën zijn om de recessie achter ons te laten en vooruitgang te boeken.

Dramatische ommekeer

Drie jaar geleden waren supply chains gefocust op het ondersteunen van economische groei. Strategieën werden ontwikkeld om op lange termijn waarde toe te voegen aan het bedrijf en het marktaandeel te vergroten door klantenbinding. Het is zelfs zo dat supply chain managers in 2006 transparantie van de supply chain, business-to-business samenwerking, compliance en risicomanagement noemden als de vier belangrijkste prioriteiten. 

Echter, in 2009 – in de greep van de recessie – zagen we een dramatische ommekeer waarin afstand werd genomen van initiatieven die waarde toevoegen op de lange termijn en men terugkeerde naar principes zoals het verlagen van operationele kosten.
   

Back to basics
Volgens een supply chain onderzoek, uitgevoerd door AMR in november 2009, waren de primaire business prioriteiten voor de wereldwijde supply chain industrie de volgende:

  

  • een verhoging van de productiviteit (13%);
  • toenemende winstgevendheid (12%);
  • terugdringen van operationele kosten (11%);
  • het herontwerpen van de supply chain netwerken om de service te verbeteren (10%).

Lager op de prioriteitenlijst staan pre-recessie topprioriteiten, zoals:
 

  • verbeteren van de klanttevredenheid (9%);
  • groeiend marktaandeel (7%);
  • stijging van de inkomsten (7%).

   
Deze nadruk op financiële en operationele controle, wat tot een maximum aan kostenbesparingen leidt, laat zien dat fabrikanten en retailers teruggaan naar de basis om de recessie te overleven. En ze terugwerpt naar de fundamentele beginselen van SCM van twintig jaar geleden toen de discipline ontstond.

Behalve de genoemde basisprioriteiten speelt vertrouwen in de economie een belangrijke rol. In Nederland is sinds februari een opgaande trend te zien in het producentenvertrouwen. In de industrie en bouwsector echter gaat het nog niet erg goed. Producenten verwachten een dalende omzet bij een gelijkblijvende productie. Ook zijn zij erg pessimistisch over de economische vooruitzichten.

   
Klant is koning
Terwijl de verschuiving van waardetoevoegende activiteiten naar kostenbesparing een degelijke aanpak lijkt te zijn in het overleven van de recessie rijst de vraag; hoe duurzaam is deze tactiek als we ons weer richten op groei? Heeft de recessie de nodige discipline gebracht of hindert voortgang van deze strategie het herstel op lange termijn?

Het lijkt een logische aanpak, maar kostenbesparing over een korte periode en winst optimalisatie zijn over het algemeen niet de beste manier om een recessie te overleven. Klantenservice en klanttevredenheid zouden meer prioriteit moeten krijgen dan ooit tevoren. Volgens onderzoek kan – tijdens een recessie – een toename van 5 procent op het gebied van klantenloyaliteit leiden tot een 40 tot 90 procent toename in de levensduur van een klant.   

Wanneer de vraag blijft stijgen, voeren klanten echter de druk op de supply chain prestaties van fabrikanten en retailers hernieuwd op aangezien ze meer zekerheid willen dat hun bestellingen worden voldaan. De leveranciers die uitzonderlijke klantenservice hebben geleverd gedurende de recessie zijn waarschijnlijk de grote winnaars, omdat zij niet opnieuw hoeven te werken aan vertrouwen en loyaliteit.
Toch zal de druk verder oplopen doordat de vraag van de klant verschuift van Noord-Amerika en Europa naar opkomende markten zoals Latijns-Amerika, Brazilië, Rusland, India, China en het Midden-Oosten. Noord-Amerika en Europa verwachten een verlies van 2,2 procent en 1,5 procent van de wereldwijde logistieke markt in 2013, terwijl Azië een toename van 1,5 procent verwacht. 

Alhoewel globalisering een bemoedigende competitie is voor opkomende markten, is het belangrijker dan ooit tevoren voor Europa en de VS om klantenservice prioriteit te geven, omdat deze landen een groter competitief  voordeel hebben en grotere marges realiseren wanneer de economie weer aantrekt.

Maximale inzet
Er is geen twijfel over mogelijk dat de wereldwijde recessie de supply chain klok heeft gereset, dat traditionele disciplines de touwtjes strak in handen nemen en een vernieuwde focus op kostenbesparing tot gevolg heeft.

Maar als we de veelbesproken ‘double dip’ weten te vermijden en ons richten op consistente groei, kostenbesparingen en winstoptimalisatie op korte termijn is dat gewoon niet voldoende.
Supply chains moeten gebieden identificeren die helpen bij differentiatie ten aanzien van concurrenten evenals het realiseren van klantenloyaliteit en waarde op de lange termijn. Alleen door het maken van deze overgang zullen organisaties groeien, een groter marktaandeel krijgen en de economie op weg helpen naar een volledig herstel.

Reageer op dit artikel