blog

Recalls; zo 2010!

Supply chain

Het lijkt nu al de hype van 2010 te worden; terughaalacties. De afgelopen weken wordt vrijwel dagelijks bericht over de tweetal recalls van Toyota waar wereldwijd ongeveer 8 miljoen auto’s naar dealers worden teruggehaald. Peugeot en Citroen, voor respectievelijk de 107 en C1 als klonen van de Toyota Aygo komend uit dezelfde fabriek, beraden zich nog over dergelijke acties.

Recalls; zo 2010!
Toyota recall in het nieuws

Op Autoblog.nl werd de "recallactie van de dag" gepubliceerd; Honda haalt wereldwijd 500.000 auto’s terug omdat airbags te hard knallen met allerlei ellendige gevolgen van dien. Daarnaast stond gisteren in de vele kranten een bericht van Belkin, leverancier van accessoires voor computer en consumentenelectronica waarin eigenaren van een bepaald product worden gevraagd dit kostenloos om te ruilen. En zo kan ik wellicht nog wel even doorgaan …

 

Wat is er toch ineens aan de hand? Zo’n twee jaar geleden heb ik hier al eens over geschreven maar mijn theorie is nog steeds hetzelfde: Om te beantwoorden aan de immense consumptie drift proberen producenten steeds frequenter met nieuwe producten of productvarianten te komen. Hierdoor komen ontwikkelingstermijnen van producten steeds meer onder druk te staan. Doordat winstmarges steeds lager zijn, worden onderdelen steeds goedkoper ingekocht en verdwijnt productie naar lage lonen landen (en wellicht ook naar lager geschoold personeel). Kortom; de productkwaliteit komt drastisch onder druk te staan. Een bedrijf als Toyota was toch altijd het lichtend voorbeeld van hoge kwaliteit. Zij waren toch niet voor niets de uitvinders van het kaizen-principe.  Zelfs zij laten dus grote steken vallen.

 

Waar bedrijven hun (terechte) verantwoordelijkheid (of schuld) vaak afwimpelden, trekken de terughalende bedrijven gelukkig steeds vaker, en sneller het boetekleed aan. Ik ben van mening dat deze terughaalacties in de praktijk nog steeds zeer ad hoc, te laat en onprofessioneel georganiseerd worden. Hoe een bedrijf dit organiseert (en zijn goede naam behoudt) hangt grotendeels af van zijn kracht om onder tijdsdruk te reageren. De (retour)logistieke uitdagingen van een recall zijn groot en zo ook de wijze van berichtgeving van organisaties in kwestie. Want, indien niet of niet goed geregeld is het afbreukrisico voor een bedrijf (zeker in competitieve markten) zeer groot en een kostenverslindende zaak. Een bedrijf moet dus op voorhand een contingency plan ontwikkelen, wanneer er geen crisis of noodzaak is (‘de beste periode om het dak van je huis te repareren is de zomer’). Bovendien is dit plan een goede proeve van bekwaamheid voor regelgevelde instanties en consumenten organisaties. Meer focus hierop is dus gewenst; tijdens de productontwikkeling en -lancering een concreet terughaalbeleid ontwikkelen samen met leveranciers, juridische adviseurs, communicatieafdeling en managementteam. Logistiek verdient hierin specifieke aandacht, met tracking en tracing van producten in winkels of bij klanten, de fysieke terughaal-operatie zelf, en de verdere afhandeling van geretourneerde producten.

 

Vandaag staat op deze website een poll over het wel of niet hebben van zo’n contingency, of recall actieplan. Ik ben benieuwd hoeveel organisaties dit plan in de kast hebben liggen.

Reageer op dit artikel