blog

Crisis haalt beste uit supply chain managers

Supply chain

Het zijn stressvolle tijden. Minder orders, lagere omzet. Kosten die gesnoeid moeten worden om niet in de rode cijfers of in de cash-flow problemen te komen. Er ligt een kans om in deze tijden het bedrijfsmodel als totaal concept binnen het bedrijf te herzien, zegt Eelco Dijkstra van Europhia Consulting.

Helaas is het nog steeds zo dat bij veel , vooral grotere bedrijven, een ‘zuilen’ cultuur heerst. De sales-mensen houden zich vooral met de verkoop bezig, de operationele mensen met de productie, de supply chain mensen met de sourcing, opslag en distributie, en de financiële mensen met de financiële cijfers en rapportages.

  

Er is de afgelopen jaren veel discussie geweest of een supply chain manager niet op boardniveau zou moeten kunnen opereren. Vaak rapporteert deze aan of de operationele directeur of aan de financiële directeur. Eigenlijk even onbelangrijk nu. Of niet?

    

Geld te halen

Het punt is dat er veel geld te halen valt uit een business model waarin de supply chain een belangrijke rol speelt. Die rol beperkt zich niet alleen tot het op tijd afleveren van orders aan de klant. Het is niet voor niets dat bedrijven zoals DELL en Apple worden uitgeroepen dat ze de beste supply chains hebben (Bron: AMR Research). Dit heeft slechts beperkt te maken met het op tijd afleveren van orders maar veel meer met hoe de supply chain als business ‘enabler’ wordt ingezet en een belangrijk onderdeel vormt van een veel breder en doordacht financieel gestuurd business model.

  

Geld verdienen met managen

Uiteindelijk moet ieder bedrijf geld verdienen. Maar geld verdien je niet alleen maar door veel te verkopen. Geld verdien je door kosten goed te managen inclusief zaken zoals voorraden, distributie maar bijvoorbeeld ook het hele betalingsverkeer binnen de supply chain. Sommige consultancy bedrijven praten hier over ‘Risk Management’ maar dat biedt slechts een ‘handvat’ om een goed doordachte supply chain te hebben die binnen het bredere business model ageert en die het voornaamste doel van ieder bedrijf, namelijk om geld te maken, ondersteunt.

    

Snelle betalingsdoorloop

Bedrijven zoals DELL en Apple met een internet-betalingsmodel maar ook andere e-commerce bedrijven halen een stuk van hun marge uit een relatief snelle betalingsdoorloop. Heel simpel gezegd kopen ze pas in bij hun leveranciers op het moment dat een klant een order plaatst. Omdat er meestal met een krediet kaart wordt betaald kan het geld boekhoudkundig worden afgeboekt op het moment dat de order de fabriek verlaat en onderweg is naar de klant toe. Kredietkaart-betalingen zijn immers nagenoeg gegarandeerde betalingen. Deze korte ‘order cycle’ tijden en de snelle debiteuren betalingen zorgen ervoor dat voorraden maar heel even in de boeken staan en wordt de cash-flow van het bedrijf versterkt.

  

Hoe hoger de omloopsnelheid, geholpen door een snelle supply chain, hoe beter de cash-flow en zo zorgt een ware supply chain gedreven financiële turbo voor sterke bedrijfsresultaten.

  

Made to order

Dit ‘made to order’ model is er in vele tussenvormen maar het punt is dat het de financiële positie van het bedrijf verstevigd en marge verhogend werkt ook omdat het voor een stuk de tussenhandel wegneemt. Een snelle distributie keten zorgt voor een hoge doorloop snelheid waardoor het geld ook sneller kan worden geïnd. E-commerce bedrijven zoals Amazon.com en Bol.nl met een centraal DC maken ook handig gebruik van dit financiële model. Door een goede toepassing van demand planning technieken binnen hun bedrijfsproces en een snelle distributie keten weten ook zij voorraden maar heel kort in de boeken te houden. Betalingen via krediet kaart worden ook hier snel ontvangen en daarmee is ook hun bedrijfsmodel marge verhogend ten opzichte van meer traditionele retail concepten.

  

Managers bij veel bedrijven zijn vaak geneigd te zeggen dat dit allemaal leuke voorbeelden zijn maar niet toepasbaar binnen hun eigen bedrijfsconcept of in hun markt. Zo zijn er hele grote bedrijven in de consumer electronics, computer, consumer goods, automotive en de telecommunicatie sectoren die nog altijd voornamelijk ‘made to stock‘ produceren. Vooral producten met een korte levenscyclus zoals mobiele telefoons, computers en consumenten electronica, fashion vormen een risico als ze te lang in de supply chain blijven ‘hangen’. Soms zijn hier hele goede redenen voor aan te geven maar soms ook niet. Er zijn voorbeelden van bedrijven in deze ‘lage’ marge sectoren die nog altijd voorraden van meer dan 80-90 dagen in hun boeken hebben.

   

Er zijn er zelfs bij die een jaar vooruit hun productie inkopen en trots zijn hele grote distributiecentra met heel veel mensen te hebben. De vraag is of dit altijd noodzakelijk en verstandig is. Soms misschien wel maar vaak zijn er ook tussenvarianten te verzinnen waardoor voorraden minder hoog kunnen zijn. Het punt is om open te durven staan voor nieuwe ideeën en deze van tijd tot tijd nauwkeurig te analyseren. Het boek ‘Re-imagine’ van Tom Peters blijft een mooie bron van inspiratie om bedrijfsconcepten opnieuw onder de loep te nemen.

  

Schuld voor centrale DC

Laatst sprak ik met de supply chain manager van een groot farmaceutisch bedrijf die in de consumables zit en waar wel nog steeds groei is. Het bedrijf bleek een centraal distributie model te hebben waarmee vanuit Nederland de hele EMEA-regio werd beleverd. Op papier een duidelijke organisatie en communicatie structuur. Als je niet beter zou weten zou je denken een goed model met snelle doorloop tijden en veel transparantie.

Al gauw bleek echter uit het gesprek dat niet alle leveringen vanuit de fabrieken over de hele wereld op tijd aankwamen in het centrale DC. Op basis van de afgesproken levertijden kwamen hierdoor niet alle leveringen op tijd bij klanten aan. Hierdoor kwamen klanten relaties in het nauw.  De landenorganisaties gaven het centrale DC de schuld van de te late afleveringen waardoor het centrale DC steeds vaker werd omzeild. Vanuit de fabrieken gingen er met steeds meer regelmaat rechtstreekse zendingen naar dezelfde klanten tegen extra transport kosten. De meeste lezers zullen ongetwijfeld meteen begrijpen dat er hier een aantal extra ‘hidden’ kosten en risico’s zitten die al gauw veel geld kosten en vermeden kunnen worden met een strakker gemanaged supply chain model waarin ook vooral het management een belangrijke rol speelt om de organisatie en het midden kader strakker aan te sturen.

  

Geen totaaloverzicht  

In complexe en vooral grote organisaties heeft men vaak niet een totaal overzicht en door de zuilen structuur is er vaak onvoldoende uitwisseling van kennis en informatie om dit soort scheef gegroeide situaties weer recht te zetten. De extra kosten zijn soms niet meteen inzichtelijk binnen de Controller afdeling op hoofd kantoor maar zorgen wel voor verspilling binnen de organisatie en voor lagere marges. Behalve de extra kosten geeft dit voorbeeld tevens aan dat leveringen rechtstreeks vanuit de fabriek naar klanten soms wel kunnen zelfs als deze fabrieken aan de andere kant van de wereld staan. Interessant om verder te analyseren? Dit zijn allemaal kansen voor de supply chain manager die het bedrijf kunnen helpen om kosten te reduceren om de crisis beter en sneller te kunnen doorstaan.

  

Walk to talk

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar zaak is om een weg uit te stippelen en deze te bewandelen. ‘Walk the talk’ heeft alles te maken met handelen. Er ligt een kans om in deze tijden het bedrijfsmodel als totaal concept binnen het bedrijf te herzien. De financiële kant van het bedrijf is gediend bij een ‘agile‘ supply chain waarin afspraken rondom het bedrijfsmodel worden gewaarborgd en uitgevoerd. En die Supply Chain Directeur die meedoet op Board niveau…. die komt er vanzelf.

 

Lees ook: The Financial Supply Chain

 

Logistiek congres

Europhia Consulting en Logistiek.nl organiseren samen op 24 september een logistiek congres onder de naam Supply Chain Executive met als doel om deelnemers een programma voor te leggen die gaat over de ‘financiële aspecten binnen de supply chain". Een aantal internationale sprekers geeft aan hoe tussen een betere wisselwerking binnen het bedrijf de supply chain een belangrijke tool biedt om kosten te kunnen verlagen en/of omzet te kunnen verhogen.

 

Reageer op dit artikel