blog

Verwacht uw klant wat hij krijgt?

Supply chain

Verwacht uw klant wat hij krijgt?

Vorige maand was ik met mijn dochter bij de opticien. Ze heeft een bril en wordt binnenkort zestien jaar. Dat is geen ideale combinatie. Aan veel gebeurtenissen zitten logistieke kanten. Ook aan contactlenzen.

Vorige maand was ik met mijn dochter bij de opticien. Ze heeft een bril en wordt binnenkort zestien jaar. Dat is geen ideale combinatie. Maar er is gelukkig een oplossing in de vorm van maandlenzen.

      

Elke maand een nieuwe set, elk half jaar een compleet pakket. Een doorlopend proces van verbruik en levering met af en toe een periodieke controle. De bestelling wordt geplaatst. We worden gebeld wanneer ze binnen zijn, waarschijnlijk begin volgende week.

          

En inderdaad een paar dagen later op dinsdag zijn ze binnen. Maar wij halen ze pas op tijdens ons wekelijkse boodschappenrondje op zaterdag. Dat zijn we zo gewend.

 

Aan veel gebeurtenissen zitten logistieke kanten. Ook aan contactlenzen. Een logistieke keten moet zo zijn ingericht, dat aan de klantwens wordt voldaan. In mijn contacten met Healthcare bedrijven kom ik steevast iets anders tegen. Leveringen aan retail zijn standaard ‘next day’. Vandaag bestelt, in de loop van morgen geleverd. Of soms nog eerder. De optische branche is gewend geraakt aan nachtleveringen. Als de opticien ’s morgens zijn winkeldeur opent liggen de zendingen klaar. De drive naar een hoog opgevoerde snelheid is te vinden in de hele zorglogistiek.

 

Snelheid in distributie is echter onevenredig duur. Express is altijd duurder dan economy. Toch worden hele ketens vaak op snelheid ingericht. Dat is de standaard en daarom is het gemakkelijk. Maar ik denk dan waarom?

          

In mijn geval bij de opticien ben ik uitermate tevreden over de geleverde prestatie. Een week is prima. Wat dat betreft vind ik betrouwbaarheid belangrijker dan snelheid. Natuurlijk mag dit niet overal gelden in de zorglogistiek.

 

Ik realiseer me dat in soms snelheid van levensbelang is. Zoals een jaar geleden toen mijn schoonvader op de operatiekamer lag. Maar dit zijn uitzonderingen. Hoe vaak weten we nu echt wat de klant werkelijk van ons verwacht? Hebben we de keten ingericht naar de wens van de klant of op basis van compleet andere ideeën? Gewoonte misschien, of historie. Of omdat de klant nu eenmaal aan dit hoge serviceniveau is gewend. Hoe is dat in de ketens die u kent?

 

Vanochtend stond ik weer in de file. Voor mij een busje van een koeriersbedrijf, vol gepakt met zendingen die zogenaamd ‘just-in-time’ geleverd moeten worden. Heeft iemand dat aan de eindgebruikers gevraagd? Of maakt dit busje de file onnodig lang?

Reageer op dit artikel